וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גואטמלה: מועמד הימין ניצח בבחירות, ויקבל בירושה את ההסכם עם טראמפ

12.8.2019 / 15:19

אלחנדרו ג'יאמטי, התומך בעונש מוות ומתנגד להפלות ונישואי גאים, גבר ברוב גדול על הגברת הראשונה לשעבר בסיבוב השני. הוא רוצה לשנות את הסכם ההגירה עם ארה"ב, אך עד שייכנס לתפקיד - ינואר - זה עשוי להיות מאוחר מדי. "כבוד אדיר"

צילום: רויטרס

המועמד השמרני בגואטמלה אלחנדרו ג'יאמטי נצח בבחירות לנשיאות בפער גדול - כך עולה מספירת רוב הקולות בסיבוב השני בבחירות, שהתקיים אתמול. הוא זכה ב-59% מהקולות, כשיריבתו, הגברת הראשונה לשעבר סנדרה טורס, קיבלה רק 41% אחרי שניצחה בסיבוב הראשון. היה זה הניסיון הרביעי של ג'יאמטי, לשעבר מפקד שירות בתי הכלא במדינה שבמרכז אמריקה.

ג'יאמטי אמר לפני ניצחונו שהוא רוצה לשנות את הסכם ההגירה השנוי במחלוקת שחתם הנשיא הנוכחי ג'ימי מוראלס עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מוראלס יסיים את כהונתו בת ארבע השנים בינואר, וחוקת המדינה אוסרת על יותר מכהונה אחת. אחוז ההצבעה היה נמוך אור האכזבה מהממשל של מוראלס ומפרשות השחיתות הרבות.

"זה יהיה כבוד אדיר להיות הנשיא שאני כל כך אוהב", אמר ג'יאמטי, שבמהלך קמפיין הבחירות אמר כי הוא רוצה להשיב את עונש המוות לספר החוקים. "אנחנו נבנה מחדש את גואטמלה. אין לי מילים לתאר עד כמה אסיר תודה אני". הוא אמר בריאיון לרויטרס כי הוא רוצה לבחון כיצד ניתן לשפר את ההסכם עם ארצות הברית, שמגדיר את גואטמלה כאזור בטוח להגירה על מנת לצמצם את ההגירה לארצות הברית.

המועמד השמרני אלחנדרו ג'יאמטי אחרי ניצחונו בבחירות לנשיאות גואטמלה, 11 באוגוסט 2019. רויטרס
היה מפקד בתי הכלא. ג'יאמטי חוגג את ניצחונו, הלילה/רויטרס

הוא טוען כי גואטמלה, אחת המדינות האלימות והעניות ביותר בעולם, לא יכולה להתמודד עם הליך בקשות המקלט ואפילו פחות עם בדיקת בקשות המקלט או השבתם לארצות המוצא שלהם במקרה שהבקשות שלהם נדחות. מוראלס חתם על ההסכם בסוף החודש שעבר אחרי שטראמפ איים להטיל סנקציות על גואטמלה. עד שיסיים את כהונתו בינואר, מרבית ההסכם כבר ייכנס לתוקף.

ג'יאמטי בן ה-63 היה מועמד מפלגת הימין "ואמוס", אחרי שבכל הפעמים הקודמות שלו התמודד מטעם מפלגות שונות. הנשיא הבא, שנעזר בקביים בשל מחלת טרשת נפוצה שממנה הוא סובל, מתנגד נחרצות לנישואי גאים ולהפלות. הוא הבטיח להקים "חומת שגשוג" כדי לעצור את זרם ההגירה לארצות הברית, והוא רוצה למשוך השקעה זרה דרך חיזוק ההגנות הניתנות לרכוש הפרטי.

עוד בוואלה!

העליון בארה"ב אישר: 2.5 מיליארד דולר יופנו למימון החומה בגבול מקסיקו

לכתבה המלאה
נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס, 5 ביוני 2019. רויטרס
הבטיח להילחם בשחיתות. מוראלס/רויטרס

הוא אמר כי הוא יתמוך בהצעת חוק שמגדירה את חברי ארגוני הפשע "טרוריסטים", כך שהם לא יזכו לביקורי התייחדות בכלא וייאלצו לעבוד בזמן מאסרם. ג'יאמטי, רופא בהכשרתו, שימש מפקד שירות בתי הכלא של המדינה ב-2006 ובאותה שנה התנהל מבצע שנוי במחלוקת להשתלטות על בית כלא שהוחזק בידי אסירים במשך כעשור. שבעה אסירים נהרגו בפשיטת כוחות הביטחון, ובסופו של דבר הוא זוכה מאשמה בשל חוסר בראיות בתום עשרה חודי מעצר שקדמו למשפטו.

רבים במדינה לא מאמינים בשינוי. גם הנשיא היוצא, מוראלס, הבטיח להילחם בשחיתות, אך בינואר הוא פרש מנציבות האו"ם למאבק בשחיתות, ולא ברור אם ג'יאמטי יחדש את המנדט. על הבחירות העיבה העובדה שנאסר על שני המועמדים הבולטים להתמודד בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully