וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשגחה הרופפת והתיק שנותר פתוח: השאלות שלאחר התאבדות אפשטיין

ב-FBI הודיעו כי יפתחו בחקירת המחדל, שאפשר למיליארדר שהורשע בעבירות מין לשים קץ לחייו, שבועיים לאחר ניסיון התאבדותו הקודם בכלא. התובעת במשפטו הודיעה כי ההליכים האזרחיים נגדו יימשכו חרף מותו. אחת המתלוננות: "הצדק חייב להיעשות". ברק: "חושב על הקורבנות"

דיווח על התאבדות איש העסקים ג'פרי אפשטיין שהורשע בעבירות מין, 10 באוגוסט 2019/צילום: רויטרס

התאבדותו של ג'פרי אפשטיין, איש העסקים היהודי שהורשע בעבירות מין, מעלה שאלות בקרב גורמי אכיפת החוק בארצות הברית. אפשטיין, שהוחזק במתקן הכליאה "מטרופוליטן" בניו יורק, ניסה לשים קץ לחייו כבר לפני שבועיים והיה אמור להיות תחת מעקב צמוד. עם זאת, הבוקר (שעון מקומי) אנשי מתקן הכליאה הבחינו בו תלוי בתאו.

אפשטיין בן ה-66 נעצר בחודש שעבר, בהאשמות פדרליות על סחר מין בנערות בפלורידה ובניו יורק. זאת, לאחר שהורשע בעבר בניצול מיני של עשרות קטינות, אך הוא הגיע להסדר טיעון שבמסגרתו הודה בעבירה של שידול קטינות מתחת לגיל 18. בכך הוא נמנע ממאסר עולם, ובמקום זאת ריצה 13 חודשי מאסר ונרשם כעבריין מין. לפני כשבועיים, הוא אותר בתאו חבול ושוכב בתנוחת עובר, בהכרה למחצה עם סימנים על צווארו.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיב הערב ב"חדשות 13" להתאבדותו של אפשטיין. "אני חושב ביום הזה על הקורבנות, על המחיר של הדברים המזעזעים שהוא עשה". ברק, ששמו נקשר בעבר לאפשטיין, הוסיף כי "כמו הרבה אנשים מכובדים בארצות הברית אני בדיעבד מעדיף שהקשר הזה לא היה נוצר בכלל, אך מרגע שהדברים נחשפו הקשר נותק ומיד".

ג'פרי אפשטיין מצטלם לרשימת עברייני המין של ניו יורק, 28 במרץ 2017. רויטרס
ה-FBI יחקור את המחדל. אפשטיין/רויטרס

בעקבות המחדל, ב-FBI הודיעו כי יפתחו בחקירה. על פי דיווח ברשת ABC, המיליארדר שהיה בקשרים הדוקים עם מנהיגים כמו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לא היה תחת השגחת התאבדות, אלא רק הוחזק לבדו בתא ללא אסירים נוספים. בשירות בתי הכלא הפדרליים בארצות הברית אמרו כי "אפשטיין נמצא ללא סימני חיים" בתא המיוחד שהוקצה לו. לדבריהם, הוא קיבל טיפול רפואי ראשוני ופונה לבית החולים מיד לאחר מכן, שם נקבע מותו.

לצד המחדלים הנוגעים למעצרו של אפשטיין, שאלה נוספת עולה גם בנוגע להמשך ההליכים המתנהלים נגד המיליארדר. התובעת במשפטו של אפשטיין, ליסה בלום, כבר הודיעה כי ההליך המשפטי בתיק האזרחי נגד אפשטיין יתנהלו מול האחראים על עזבונו. "בשם הקורבנות, היינו מעדיפים שיישאר בחיים למען הצדק", אמרה. על המשך ההליכים בעניינו אמרה "לקורבנות מגיעה סגירת מעגל על הנזק שנגרם להם. רק התחלנו".

עוד בוואלה!

איש העסקים ג'פרי אפשטיין שהורשע בעבירות מין שם קץ לחייו

לכתבה המלאה
שוטרים מחוץ לבית החולים אליו הובל ג'פרי אפשטיין - 10 באוגוסט 2019. רויטרס
שוטרים מחוץ לבית החולים אליו פונה אפשטיין, היום/רויטרס

להצהרותיה של התובעת הצטרפה גם אחת המתלוננות נגד אפשטיין, ג'ניפר אראוז שנאנסה בגיל 15. היא אמרה כי היא כועסת מעצם העובדה שאפשטיין לא יידרש להתמודד מול "שורדות מעשיו" בבית המשפט. לדבריה "אנחנו חיות עם הצלקות שנוצרו לאחר מעשיו עד לסוף חיינו, בזמן שהוא מעולם לא עומת עם השלכות פשעיו. כאב גדול וטראומה נגרמו לכל כך הרבה אנשים. אפשטיין איננו, אבל הצדק חייב להיעשות. אני מקווה שהרשויות ימצו את הדין גם עם אלו שעזרו ושיתפו עמו פעולה כדי לתקן את העוול שנגרם לקורבנות".

התאבדותו של אפשטיין באה כמה שעות בלבד לאחר שנחשפו מסמכים בני כ-2,000 עמודים על ידי בית המשפט במנהטן, כחלק ממשפט שמנהלת אחת המתלוננות נגד ג'יזלין מקסוול, שלטענתה גייסה את הנערות עבור אפשטיין. מהמסמכים עולים פרטים מרשיעים על אפשטיין עצמו ועל מי שלכאורה סיפקה עבורו את הנערות שבהן ביצע את מעשיו.

איור של ג'פרי אפשטיין בבית המשפט, 18 ביולי 2019. רויטרס
איור של אפשטיין בבית המשפט, בחודש שעבר/רויטרס

על פי המסמכים שהוגשו על ידי עורכי דינה של המתלוננת נטען כי אמרה בתצהיר שמקסוול "גייסה אותה במסווה של משרת עוזרת לגיטימית, אך ביקשה ממנה לבצע עיסויים בעלי אופי מיני עבור אפשטיין, והענישה אותה כשהיא לא הסכימה להביא אותו לאורגזמה".

אדם נוסף העיד ש"מקסוול פנתה אליו בנוגע לגיוס בנות בגילאי בית ספר עבור אפשטיין, ושמקסוול ואפשטיין השתתפו פעמים רבות במין קבוצתי עם וירג'יניה ג'ופרה". אחת העובדות אמרה ש"היא הייתה עדה ממקור ראשון לילדה שוודית בת 15 שבכתה ורעדה מפני שמקסוול ניסתה להכריח אותה לשכב עם אפשטיין והיא סירבה". אותה הנערה אמרה שהניסיונות לאלץ אותה לשכב עם המיליארדר "נעשו באמצעות איומים וגניבת הדרכון שלה".

עם זאת, המסמכים סותרים לכאורה את השאלות על מעורבותם של מנהיגי העולם במעשים, בהם הנשיא טראמפ - לגביו טענה המתלוננת כי הוא "לא לקח חלק באף פעילות מינית איתנו, ואף פעם לא פלרטט איתי". גם הנשיא לשעבר ביל קלינטון נחשב מקושר למעגל החברתי של אפשטיין, אך המסמכים לא כללו גילויים גם לגביו. בדומה לטראמפ, טוען קלינטון שהוא לא שוחח עם אפשטיין "כבר יותר מעשור" ו"לא יודע דבר על הפשעים הנוראיים שבהם הודה אפשטיין בפלורידה לפני כמה שנים, או לגבי אלה שבהם הואשם לאחרונה בניו יורק".

(עדכון ראשון: 19:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully