וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי: ביטול המעמד המיוחד של קשמיר ישים קץ לטרור באזור

בנאום ראשון לאומה, אמר ראש ממשלת הודו כי זהו "עידן חדש" במחוז בעל הרוב המוסלמי, שנמצא בהסגר מחשש למהומות. לדבריו, פקיסטן, השכנה הגרעינית, ניצלה את המצב הקודם כדי לתמוך בטרור

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הגן אתמול (חמישי) על החלטתו השנויה במחלוקת להסיר את המעמד המיוחד של קשמיר, ואמר כי זהו "עידן חדש" אחרי הסרת "המכשולים" לפיתוח האזור. מדינת המחוז של ג'אמו וקשמיר נמצאות בהסגר מאז יום ראשון בלילה, כשרשתות התקשורת והאינטרנט מושבתות ומאות פוליטיקאים ובדלנים נמצאים במעצר, כשמנגד פקיסטן השכנה הודיעה על שורת סנקציות דיפלומטיות וכלכליות נגד הודו.

היה זה נאומו הראשון לאומה של ראש הממשלה הלאומני מאז ההודעה בפרלמנט ביום שני על ביטול סעיף 370 בחוקה, שהקנה מעמד מיוחד למדינת המחוז בעל הרוב המוסלמי, היחידה מכל המדינות בהודו ההינדית. היא תחולקת לשתי טריטוריות פדרליות: ג'אמו וקשמיר, ולדקה, שלהן יש פחות סמכויות אף מיתר מדינות המחוז.

מודי אמר בנאום, שהועבר גם ברדיו - האמצעי היחיד שעדיין זמין לתושבי קשמיר, כי המעמד המיוחד של קשמיר נוצל ככלי נשק על ידי פקיסטן כדי "להסית אנשים מסוימים", אולם עכשיו תיפטר הודו "מהטרור והמטרוריסטים". הוא הבטיח: "תהיה התפתחות רבה, כל האזרחים יקבלו את זכויותיהם".

הוא הבטיח מתן זכויות הצבעה גדולות יותר ושקיפות רבה יותר, לצד פיתוח מסילות רכבת וכבישים. מודי קרא לצעירים בקשמיר "לקחת אחריות על פיתוח האדמה שלהם". הוא אמר כי ברחבי העולם יבואו לצלם סרטים בחבל הציורי שבהרי ההימאליה, וצייר מצב שבו המחוז מיצא את תוצרתו לעולם. הוא לא פסל שבסופו של דבר תזכה מדינת ג'אמו וקשמיר באוטונומיה שלה מחדש.

ראש ממשלת הודו מודי נושא נאום לאומה, 8 באוגוסט 2019. רויטרס
קרא לצעירי קשמיר לקחת עתידם בידיהם. נאומו של מודי, אתמול/רויטרס

הודו בעלת הרוב ההינדי ופקיסטן המוסלמית, תובעות שליטה על המחוז שבהרי ההימלאיה, והן כבר יצאו לשתי מלחמות על השליטה עליו מאז קבלת העצמאות שלהן ב-1947. פקיסטן מכחישה כי היא תומכת בארגונים בדלניים וטרוריסטיים הפועלים בחבל, אלא רק מעניקה תמיכה פוליטית ומוסרית בתושבים המקומיים.

היא דורשת ליישם את החלטות האו"ם הקוראות לקיום משאל עם שיכריע את עתיד האזור, אך הודו מסרבת לקבל את תפקידו של האו"ם בסכסוך. המשבר היה קרוב להתלקח לכדי עימות חדש בפברואר, אחרי פיגוע קטלני נגד שוטרים הודים ותקיפות אוויריות של שתי המעצמות. מאז יום ראשון הוזרמו לאזור אלפי כוחות הודיים על מנת למנוע את גלישת המחאה לעימותים.

מפת קשמיר. אתר רשמי
מפת קשמיר/אתר רשמי

בתגובה למהלכים, פקיסטן הכריזה כי היא תגרש את שגריר הודו ותשהה את קשרי המסחר עמה. בנוסף לכך, הממשלה הודיעה על איסור על הקרנת סרטים הודיים בשטחה ועל הפסקת תנועת הרכבות בין המדינות. ואולם, בניסיון להפיג את החשש מפני עימות באחד הגבולות המתוחים ביותר בעולם, אמר שר החוץ של פקיסטן שאה מהמוד קוריישי כי פקיסטן לא מחפשת אופציה צבאית, בעוד שהדגיש שפקיסטן שומרת לעצמה את הזכות להגיב לכל תוקפנות הודית.

"פקיסטן בוחנת את האופציות הפוליטיות, הדיפלומטיות והחוקיות שלה", אמר. "אנחנו לא בוחנים אופציה צבאית, אנחנו לא".

בקהילה הבינלאומית מביטים בחשש לעבר אחד האזורים הנפיצים ביותר בעולם. ארצות הברית אמרה כי היא תומכת בדיאלוג ישיר בין הודו לפקיסטן בעניין המתיחות בחבל קשמיר. בהודעה מטעם מחלקת המדינה נכתב כי ארצות הברית קוראת לצדדים לרגיעה ולנהוג באיפוק.

מחאה בניו דלהי, הודו על רקע ביטול המעמד החוקתי של קשמיר. רויטרס
מחאה בניו דלהי נגד ביטול המעמד החוקתי של קשמיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully