וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם על בוליווד: פקיסטן גירשה את שגריר הודו בשל המשבר בקשמיר

8.8.2019 / 15:30

אסלאמאבאד נקטה צעדים דיפלומטיים חריפים נגד שכנתה הגרעינית, אחרי ביטול המעמד המיוחד של החבל בעל הרוב המוסלמי ששתיהן דורשות שליטה עליו. "האופציה הצבאית לא על הפרק", הבהירו. ארה"ב: קוראים לדיאלוג ישיר

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

פקיסטן הכריזה כי היא תגרש את שגריר הודו ותשהה את קשרי המסחר עם שכנתה הגרעינית, אחרי שניו דלהי ביטלה את המעמד המיוחד של מחוז קשמיר. בנוסף לכך, הממשלה הודיעה היום (חמישי) על איסור על הקרנת סרטים הודיים בשטחה ועל הפסקת תנועת הרכבות בין המדינות.

ואולם, בניסיון להפיג את החשש מפני עימות באחד הגבולות המתוחים ביותר בעולם, אמר שר החוץ של פקיסטן שאה מהמוד קוריישי כי פקיסטן לא מחפשת אופציה צבאית, בעוד שהדגיש שפקיסטן שומרת לעצמה את הזכות להגיב לכל תוקפנות הודית. "פקיסטן בוחנת את האופציות הפוליטיות, הדיפלומטיות והחוקיות שלה", אמר. "אנחנו לא בוחנים אופציה צבאית, אנחנו לא". מוין-אול-חאק, השגריר החדש של פקיסטן בהודו, טרם נכנס לתפקידו אך כעת הוא לא יעבור לניו דלהי, ואילו שגריר הודו אג'איי ביסריה גורש מאסלאמאבאד אתמול.

הודו אמרה כי קשמיר היא "סוגיה פנימית" והשמיע היום טון מפויס יותר ביחס לפקיסטן. היא קראה לאסלאמאבאד לשקול מחדש את צמצום היחסים הדיפלומטיים ביניהן.

לקריאה נוספת
פקיסטן במסר להודו: נשתמש בכל האמצעים כדי להגן על קשמיר
חשש ממהומות: הודו ביטלה את המעמד המיוחד של קשמיר

הפגנה נגד הודו בעיר פשוואר, פקיסטן, 6 באוגוסט 2019. רויטרס
הפגנה נגד הודו בעיר פשוואר, פקיסטן, שלישי/רויטרס

סין ופקיסטן השכנות, ששתיהן תובעות שליטה על חלקים מקשמיר, השמיעו התנגדות נחרצת למהלך של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שביטל את הזכות החוקתית למחוז היחיד בעל הרוב המוסלמי לחוקק חוקים משלו. בנוסף לכך, מדינת ג'אמו וקשמיר תחולק לשתי טריטוריות, כך שלממשלה ההינדית הלאומנית תהיה בעלת שליטה רבה יותר.

הודו ופקיסטן הגרעיניות ניהלו פעמיים מלחמה על קשמיר, ובפברואר נרשמה התנגשות אווירית ביניהן. הודו, שנאבקת בבדלנים בקשמיר במשך 30 שנה, טוענת שהמעמד המיוחד הפריע להתפתחות המחוז שבהרי ההימאליה והיא רוצה לשלב באופן מלא את האזור עם שאר חלקי המדינה. מנהיגי החבל, שעומד במרכז הסכסוך בין הודו לפקיסטן מאז שקיבלו את עצמאותן מבריטניה לפני יותר מ-70 שנה, הזהירו מפני השלכות המהלך.

אלפי כוחות ביטחון הודיים מונעים מההפגנות בקשמיר לצאת משליטה, בסיוע המשך השבתת שירותי הטלפון והאינטרנט. לפי המשטרה, כלי התקשורת ומנהיגים פוליטיים, נעצרו לפחות 300 פוליטיקאים ובדלנים כדי לבלום את ההפגנות. הרחובות בבירה סרינגאר היו נטושים זה היום השלישי ברציפות, וכמעט כל החנויות היו סגורות, פרט לכמה בתי מרקחת. בנוסף לכך, כוחות של המשטרה הפדרלית איישו מחסומים ניידים ברחבי העיר והגבילו את תנועת התושבים. עדי ראיה סיפרו כי כמה מפגינים צעירים השליכו אבנים על שוטרים וחיילים.

בקהילה הבינלאומית מביטים בחשש לעבר אחד האזורים הנפיצים ביותר בעולם. ארצות הברית אמרה הלילה כי היא תומכת בדיאלוג ישיר בין הודו לפקיסטן בעניין המתיחות בחבל קשמיר. בהודעה מטעם מחלקת המדינה נכתב כי ארצות הברית קוראת לצדדים לרגיעה ולנהוג באיפוק.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפת קשמיר. אתר רשמי
מפת קשמיר/אתר רשמי

הודו בעלת הרוב ההינדי ופקיסטן המוסלמית, תובעות שליטה על המחוז שבהרי ההימלאיה, והן כבר יצאו לשתי מלחמות על השליטה עליו מאז קבלת העצמאות שלהן ב-1947. פקיסטן מכחישה כי היא תומכת בארגונים בדלניים וטרוריסטיים הפועלים בחבל, אלא רק מעניקה תמיכה פוליטית ומוסרית בתושבים המקומיים.

היא דורשת ליישם את החלטות האו"ם הקוראות לקיום משאל עם שיכריע את עתיד האזור, אך הודו מסרבת לקבל את תפקידו של האו"ם בסכסוך. המשבר היה קרוב להתלקח לכדי עימות חדש בפברואר, אחרי פיגוע קטלני נגד שוטרים הודים ותקיפות אוויריות של שתי המעצמות.

לחרם של פקיסטן על בוליווד לא צפויה להיות השפעה של ממש על תעשיית הסרטים ההודית, וזו לא הפעם הראשונה שבה שתי המדינות מערבות את האומנות כשהיחסים ביניהן נמצאים בשפל. ב-2016, למשל, אסרה בוליווד על הופעת אמנים מפקיסטן בעקבות מתקפה על בסיס צבאי בקשמיר. "לא שוחרר שום סרט של בוליווד בפקיסטן השנה, ואני לא חושב שהמפיקים אפילו מסתכלים עליה כעל שוק עבורם", אמר מפיץ הסרטים ובכיר התעשייה גיריש ג'והאר.

(עדכון ראשון: 9:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully