וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ממהומות: הודו ביטלה את המעמד המיוחד של קשמיר

שר הפנים הודיע בפרלמנט מול מחאות סוערות של האופוזיציה כי הסעיף בחוקה שהקנה לחבל אוטונומיה גדולה יותר בוטל, והשליטה של הממשל המרכזי תתחזק. המהלך צפוי להחריף את המתיחות מול פקיסטן: "שומרים לעצמנו זכות להגיב". בימים האחרונים נמלטו אלפים מהאזור

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ממשלת הודו ביטלה היום (שני) את המעמד המיוחד ההיסטורי שממנו נהנה מחוז קשמיר, בהחלטה שצפויה לעורר מהומות בחבל בעל הרוב המוסלמי שחווה מתיחות מחודשת בימים האחרונים. סעיף 370 בחוקה העניק למדינת ג'אמו וקשמיר אוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לכל מדינת מחוז אחרת, והוא רגיש במיוחד משום שהוא הבסיס החוקתי שעליו הצטרפה הנסיכות להודו.

פקיסטן גינתה את הצעד ואמרה כי הוא "אינו חוקי". משרד החוץ באסלאמאבאד אמר כי "כחלק מהמחלוקת הבינלאומית הזאת, פקיסטן שומרת לעצמה את כל האמצעים להתמודד עם מהלכים לא חוקיים".

ההחלטה נמסרה על ידי שר הפנים אמיט שאה בעת דיון בפרלמנט והציתה מחאות זועמות מצד חברי האופוזיציה לממשלה ההינדית לאומנית בראשות נרנדרה מודי. השר הסביר כי הסעיף המיוחד בוטל באמצעות צו נשיאותי. לדבריו, הממשלה החליטה לחלק את מדינת המחוז לשתי טריטוריות, אחת, ג'אמו וקשמיר, תהיה עם פרלמנט משלה, והשנייה, לדקה, תהיה תחת שליטה ישירה של הממשל המרכזי. עד עתה, נאסר על אזרחי הודו שמחוץ לחבל להתיישב בו בקביעות, לרכוש אדמות, להחזיק במשרות ממשלתיות ולקבל מלגות לימודים.

לקריאה נוספת על המתיחות בקשמיר
הסלמה בקשמיר: אלפי אזרחים הודים נמלטו מחשש למתקפת טרור

כוחות ביטחון של הודו בג'אמו, קשמיר, 5 באוגוסט 2019. רויטרס
כוחות משטרה בג'אמו, קשמיר, היום/רויטרס

הודו בעלת הרוב ההינדי ופקיסטן המוסלמית תובעות שליטה על המחוז שבהרי ההימלאיה, והן כבר יצאו לשתי מלחמות על השליטה עליו מאז צאתן לעצמאות ב-1947. פקיסטן מכחישה שהיא תומכת בארגונים בדלניים וטרוריסטיים הפועלים בחבל, אלא רק מעניקה תמיכה פוליטית ומוסרית בתושבים המקומיים.

היא דורשת ליישם את החלטות האו"ם הקוראות לקיום משאל עם שיכריע את עתיד האזור, אך הודו מסרבת לקבל את תפקידו של האו"ם בסכסוך. המשבר היה קרוב להתלקח לכדי עימות חדש בפברואר, אחרי פיגוע קטלני נגד שוטרים הודים ותקיפות אוויריות של שתי המעצמות.

עוד בוואלה!

הודו זועמת על טראמפ: "לא ביקשנו ממנו לתווך בסכסוך עם פקיסטן"

לכתבה המלאה
תושבים מפגינים בעיר קראצ'י, פקיסטן, נגד הודו בעקבות ביטול מעמד מחוז קשמיר, 5 באוגוסט 2019. רויטרס
תושבים בעיר קראצ'י מפגינים נגד הודו, היום/רויטרס

ההכרזה בפרלמנט הגיעה שעות אחרי ששני ראשי ממשלה לשעבר של קשמיר הושמו תחת מעצר בית, כשנאסר על התכנסויות פומביות במדינה ושירותי הסלולר והאינטרנט הוגבלו. בימים האחרונים התבקשו לעזוב אלפי תיירים, עובדים ועולי רגל הינדים את קשמיר במקביל לפריסת אלפי כוחות נוספים.

(עדכון: 9:28)

מפת קשמיר. אתר רשמי
מפת קשמיר/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully