וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודו זועמת על טראמפ: "לא ביקשנו ממנו לתווך בסכסוך עם פקיסטן"

24.7.2019 / 12:37

שר החוץ הבטיח לחברי הפרלמנט הנסערים כי ראש הממשלה מודי לא פנה לנשיא ארה"ב כדי שיעזור במשבר בקשמיר, כפי שטען בפני ראש ממשלת פקיסטן. "הדיאלוג יהיה רק בילטרלי, על פקיסטן לשים קיץ לטרור"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הודו דחתה את דבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ולפיהם בקיש ממנו ראש הממשלה נרנדרה מודי לתווך בסכסוך עם פקיסטן סביב חבל קשמיר. טראמפ אמר את הדברים במהלך פגישתו בבית הלבן עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן ביום שני. החבל, בעל הרוב המוסלמי, הוא מקור לסכסוך של עשרות שנים בין שתי השכנות הגרעיניות.

חאן בירך את טראמפ על דבריו ואמר כי הוא ימלא את תקוותם של יותר ממיליארד תושבים באזור, אולם בהודו סערו הרוחות בעקבות זאת. ניו דלהי מסרבת לתיווך של צד שלישי בשיחות, ושר החוץ סוברהמניאן ג'ישנקר אמר למחוקקים הזועמים כי מודי לא העלה זאת בפני טראמפ בעת פגישתם בשולי פסגת G20 בחודש שעבר. "אני חוזר על כך ששום בקשה כזו לא נעשתה", הדגיש אתמול השר, שליווה את מודי לוועידה שהתקיימה ביפן. הוא חזר על עמדתה של הודו כי השיחות עם פקיסטן יהיו רק באופן בילטרלי וכי עליה "לשים קץ לטרור חוצה הגבול".

הודו בעלת הרוב ההנדי ופקיסטן המוסלמית תובעות שליטה על המחוז שבהרי ההימלאיה, והן כבר יצאו לשתי מלחמות על השליטה עליו מאז צאתן לעצמאות ב-1947. פקיסטן מכחישה שהיא תומכת בארגונים בדלניים וטרוריסטיים הפועלים בחבל, אלא רק מעניקה תמיכה פוליטית ומוסרית בתושבים המקומיים. היא דורשת ליישם את החלטות האו"ם הקוראות לקיום משאל עם שיכריע את עתיד האזור, אך הודו מסרבת לקבל את תפקידו של האו"ם בסכסוך. המשבר היה קרוב להתלקח לכדי עימות חדש בפברואר, אחרי פיגוע קטלני נגד שוטרים הודים ותקיפות אוויריות של שתי המעצמות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת הודו  נרנדרה מודי מפגינים חיבה לפני ההצהרה לתקשורת בבית הלבן. רויטרס
טראמפ ומודי בבית הלבן, 2017/רויטרס

דבריו של טראמפ עשויים להחריף את המתיחות מול הודו, שהחלה בשל מחלוקות בנוגע ליחסי המסחר ביניהן. עם זאת, מחלקת המדינה הבהירה כי היא אמנם תומכת בדיאלוג בין שתי המדינות, אך ציינה כי קשמיר היא סוגיה שעליהן לפתור ביניהן. "ארצות הברית מוכנה לעזור", נמסר. יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, אליוט אנג'ל הדמוקרטי, הדגיש בפני שגריר הודו בוושינגטון כי אין שינוי בעמדה הרשמית של ארצות הברית ביחס לקשמיר. בהודעת הוועדה בטוויטר, נמסר כי הוא אמר כי על פקיסטן "לפרק את תשתיות הטרור" בשטחה על מנת לקיים דו-שיח משמעותי עם הודו.

חאן אמר כי הוא מופתע מהתגובה ההודית. "דורות של קשמירים סבלו וסובלים מדי יום וצריך למצוא פתרון לסכסוך", אמר ראש ממשלת פקיסטן, ששוחח עם טראמפ גם על הדרכים לסיום המלחמה באפגניסטן. הוא ציין כי ינסה לשכנע את טליבאן לפתוח בשיחות עם הממשלה בקאבול, שבה הוא נלחם ב-18 השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully