וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ערכים לחיים": טיולים שנתיים בבתי הספר יהפכו למסע בשביל התנ"ך

11.8.2019 / 11:43

לאחר הצלחת הפיילוט, החל משנת הלימודים הקרובה תורחב התכנית ותכלול מסע של שלושה ימים בעקבות התנ"ך. התלמידים יבקרו באתרים היסטוריים, ילמדו על הסיפורים וינהלו דיון. שר החינוך: "את העושר של הספר אפשר להנחיל בדרך מסקרנת וחווייתית"

מחאת התלמידים: טיול שנתי עצמאי של התלמידים השובתים ברמת הנדיב, ינואר 2015. ערן גילווארג
הרחבת הפיילוט. טיול שנתי/ערן גילווארג

משרד החינוך מרחיב את הפיילוט שהוציא לדרך בשנה שעברה, במהלכו קיימו תלמידים סיורים בעקבות סיפורי התנ"ך. כחלק מתכנית הלימודים של השנה הקרובה, יהפכו הטיולים השנתיים בבתי הספר למסע של שלושה ימים בארבעה חבלי ארץ שונים: הכרמל, גליל תחתון, מדבר יהודה והגנב. הטיולים יתקיימו באתרים בהם התרחשו אירועים בתנ"ך, והתלמידים ילמדו עליהם בשטח ויקיימו בעקבותיהם שיח פורה.

כך למשל יבקרו התלמידים בהר תבור כדי לעמוד מקרוב על קרב דבורה וברק עם סיסרא וידונו בשירת דבורה. במסגרת הטיול במקום הם ילמדו על התמודדות עם קושי ואתגר, העצמה נשית, אחריות הדדית בעם ואחדות. מקומות נוספים בהם יטיילו התלמידים הם כתף שאול, תל יזרעאל ועין יזרעאל. הם יעסקו בקרב הגלבוע - המלחמה האחרונה של שאול בפלישתים, על דוד ויהונתן ועל קינת דוד.

בשנה שעברה ערך המשרד פיילוט בהשתתפות כ-1,800 תלמידים, ולאחר שהתכנית נחלה הצלחה לדבריהם, המשרד הרחיב את המסלולים, כאשר השנה צפויים להשתתף במסעות אלו כ-8,000 תלמידים.

Бог истории. ShutterStock
"המהות היא מסע בעקבות התנ"ך - ממש שיעור לחיים"/ShutterStock

מנהל אגף של"ח וידיעת הארץ במשרד החינוך, אלי שיש, סיפר לוואלה! NEWS כי "זה נקרא טיול שנתי או מסע בעקבות התנ"ך. כל בית ספר קורא לזה איך שהוא רוצה אבל המהות היא מסע בעקבות התנ"ך. המסע מחולק לשלושה רבדים: סיפור תנכ"י, פריט או נוף הקשורים אליו ודיון-דילמה. זה ממש שיעור לחיים". שיש מסביר כי המטרה באותם דיונים היא לעסוק בשאלת הערכים שאנו מחליטים לקחת עמנו לחיי היומיום.

התכנית מתנהלת כך שבית הספר בוחר את הטיול ואת המסרים שהוא מעוניין להעביר לתלמידיו, ובאמצעות המורים לתנ"ך יקיים תגבור של הנושאים הרלוונטים מאותם סיפורים. מי שידריכו את הטיולים הם המורה לשל"ח הבית ספרי יחד עם תנועת המשצ"ים הפועלת באותו בית הספר. אלה, שבקיאים בחומר הטיול עצמו, יובילו בסיורים את חבריהם לספסל.

אירוע פעילי הבית היהודי בירושלים 29 ביולי 2019. ראובן קסטרו
"החוויה הגדולה יכולה לבוא בהליכה אל תוך האירועים". השר פרץ/ראובן קסטרו

הערכים שמבקשים במשרד החינוך לזקק דרך אותם סיפורים תנ"כיים לאורך הטיול, הסביר שיש, הם "ערכים חברתיים ומוסריים, במעגל השיח יתקיים דיון. כל אחד מספר מה הוא לוקח מאותו סיפור". הוא הסביר כי "התלמידים מייצרים סוג של עמדה מתוך השיח, נקיטה של עמדה ממקום של ידיעה. זוהי פדגוגיה שמתאימה לחוויה שמתקיימת בשדה. לצד זה ישנה הלמידה שמתקיימת בכיתה".

"זוהי חוויה בה רואים, שומעים, נוגעים, מדברים. זה מאתגר את הפיזיקה של הגוף, את הקוגניטיביות, את השכל ואת מה שלמדנו בכיתה", תיאר שיש. "החוויה של הפיזי, הרגשי והשכלי היא חוויה שלמה יותר. כל החושים מעורבים בה. ככל שהם מעלים שיח מתוך ההתנסות, וגם יודעים להביע את דעתם, זוהי למידה משמעותית יותר ועמוקה".

"ברק בעיניים בדרך מסקרנת וחווייתית"

שר החינוך רפי פרץ מסר בתגובה כי "התנ"ך הוא ספר התהוותנו. הוא ספר הספרים ששימש לנו לאורך דורות מצפן מוסרי, תרבותי וחברתי. ולא רק לנו, הוא הנחיל לעולם כולו את ערכי המוסר ואהבת האדם. את העושר של התנ"ך ואת החוויה הלימודית ממנו אפשר להנחיל בכיתה כשיוצרים לתלמידים את הברק בעיניים בדרך מסקרנת וחווייתית, אבל לא רק. החוויה הגדולה יכולה לבוא בהליכה אל תוך האירועים בהרי הגלבוע בו נטש קרב קשה של שאול מול פלישתים, בכרמל עם אליהו הנביא או בהרי סדום יחד עם לוט. באותם מקומות שבהם נוסדו הערכים שאנחנו מקדשים היום: אחריות, איפוק, סובלנות, ערבות הדדית, רעות והכנסת אורחים. אני שמח שהתכנית יוצאת לדרך".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי "התנ"ך הוא ספר הספרים ויסוד קיומו של עמנו. ממנו אנחנו שואבים לשון ותרבות, חוקים ומוסר, היסטוריה וחכמה. אנחנו רוצים להנחיל את הערכים המופלאים שבו לתלמידים שלנו, ולכן בשנה הבאה נוציא אלפי תלמידים למסעות בעקבות התנ"ך. דרך תנועת הרגליים ומראה העיניים ננחיל להם את הערכים של נביאי ישראל, מלכי ישראל ומנהיגיה הגדולים והחשובים. המסעות בעקבות התנ"ך מהווים חלק מהחדשנות הפדגוגית שאנחנו נוביל בשנה הקרובה, למידה שתעשה גם מחוץ לכיתת הלימוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully