וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמעט אסון כל יום": 325 ילדים אלרגיים הגיעו לסכנת חיים ביום לימודים

601 ילדים עד גיל 18 סבלו מרגישות יתר או תגובה אלרגית לתרופות בשעות הלימודים, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS ומתייחסים ל-2018. על רקע היעדר פתרון מצד משרד החינוך לילדים אלרגיים במוסדות, הוריהם יוצאים למאבק: "שמים סוף להפקרות"

צילום: ערן גילווארג עריכת וידאו:ניר חן

325 ילדים הגיעו למצב של סכנת חיים בעקבות התקף אלרגי בזמן יום לימודים ב-2018 - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS ומתפרסמים היום (שני). לצדם, הגיעו למצב פחות חמור עוד 276 ילדים, ובסך הכל 601 ילדים עד גיל 18 אשר סבלו מרגישות יתר או תגובה אנפילקטית במהלך השנה שעברה בשעות הלימודים. על פי הנתונים שנאספו בידי מד"א, לא ניתן לקבוע בוודאות כי המקרים אירעו בשטח המוסד הלימודי, אולם ניתן להניח שמרביתם התרחשו שם - שכן הנתונים נוגעים לאירועים שהתרחשו בין שבע בבוקר לארבע בצהריים.

חשיפת הנתונים מגיעה פחות מחודש לפני פתיחת שנת הלימודים, ועל רקע היעדר פתרון מצד משרד החינוך לילדים אלרגים למזון במוסדות - החל מפעוטונים ועד לתיכונים. זאת, בעקבות סירובה של הסתדרות המורים להכשיר את חבריה למתן עזרה ראשונה במקרים של התקפי אלרגיה, ולהגדירם כאחראים בתקריות מסוג זה. באחרונה הוחלט לבטל את תקני הסייעות לילדים אלרגים במעונות היום. בעקבות מאבק הורים בנושא הוחלט לאשר סייעות ל-3,000 ילדים בכיתות א' וב' בלבד, אך מלבד זאת, משרד החינוך טרם הגיע להסדרה בנושא, ומתכוון לפתוח את שנת הלימודים כסדרה כשהאחריות לטיפול בילדים אינה מוטלת על אף גורם.

אלרגיה לאגוזים. ShutterStock
"לא מוכנים שהילדים שלנו יהיו הקורבנות הבאים של המערכת"/ShutterStock

על פי עמותת יה"ל, העמותה לאלרגיות מזון, בישראל חיים 50 אלף ילדים אלרגיים. "באיזו מדינה בעולם דבר כזה יכול להתרחש? באיזו מדינה בעולם נראה למישהו שזה הגיוני לשלוח ילדים לביה"ס או למעון ולהיות נתונים רק לתפילות או רק לחסדיו של מישהו שאולי יעשה לנו טובה ויעשה משהו ואולי לא, וכל זה כשיש רק דקות ספורות שמפרידות בין חיים למוות ברגע האמת", נמסר מהעמותה. "אנחנו לא מוכנים שהילדים שלנו יהיו הקורבנות הבאים של המערכת. לא מוכנים שהילדים שלנו ישלמו בחיים שלהם בגלל אוזלת היד של כל משרדי הממשלה, שאמורים לקחת אחריות אבל מתנערים ממנה, אנחנו פשוט לא מוכנים לשלוח את הילדים שלנו כל יום למסגרות החינוך מתוך ידיעה ברורה שאנחנו ברולטה. וברולטה הזאת אלו החיים של הילדים שלנו שמסתובבים שם", אמרו.

יו"ר העמותה, נעמה קציר, אמרה לוואלה! NEWS כי היא וחבריה למאבק לא ישלחו את ילדיהם לבתי הספר אם הנושא לא יוסדר. "אין צורך לחכות לאסון. כמעט אסון מספיק לנו, וכמעט אסון מתרחש כל יום", אומרים ביה"ל. "החלטנו שדי. הגיעו מים עד נפש. הפעם אנחנו שמים סוף להפקרות הזאת כי זה שמשרד החינוך אישר 3,000 סייעות לילדים בגנים ובכיתות א' ו-ב', זה לא יותר מעלה תאנה למבושיו בעוד הוא מפקיר את כל יתר הילדים האלרגיים. עד מתי הביזיון הזה יימשך? עד מתי ימשיכו להמר על החיים של הילדים שלנו? אנחנו נילחם מול כל מי שצריך ומול כל מי שאפשר כדי שיהיה מי שיציל את הילדים שלנו ברגע האמת, בבית הספר או במעונות. לא נוותר עד שנדע שכל הילדים האלרגיים בטוחים במוסדות החינוך, עד שנדע שהסיכוי שיחזרו הביתה בשלום הוא יותר גבוה מהסיכוי שלא".

עוד בוואלה!

"התיק עדיין רודף": חקירת הרצח שזעזע את המדינה נפתחת מחדש

לכתבה המלאה
מזרק אפיפן. 30 בדצמבר 2016. ספק 500
טיפול באמצעות אפיפן - פעולה מצילת חיים/ספק 500

אלרגיה למזון היא תגובת יתר של מערכת החיסון, והיא מוגדרת כתסמונת-כשל של מערכת החיסון של הגוף. אלרגיה למזון קיימת בכ-2-3% מהאוכלוסייה, והיא שכיחה בחשיפה למספר מזונות - חלב, ביצים, סויה, בוטנים, משפחת החיטה, משפחת האגוזים, שומשום, דגים, סלרי חרדל ותורמוס. התגובה האלרגית החמורה ביותר, המכונה תגובה אנפילקטית, עלולה לגרום לקשיי נשימה חמורים, לאיבוד הכרה ואף למוות. תגובה קשה זו ניתנת לטיפול באמצעות מזרק "אפיפן" (EpiPen), מזרק המכיל אדרנלין. הזרקת האדרנלין לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצעה בשטח ובאופן מיידי, שכן הידרדרות תופעות האלרגיה למצב של חנק ומוות עשויה להמשך דקות מעטות.

משרד החינוך: פועלים לתת מענה לכלל הילדים

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי הוא "פועל לתת מענה לכלל הילדים עם האלרגיות במערכת החינוך, ולא רק לשלבי החינוך בגנים ובכיתות א' ו-ב'. לאור זאת, בשנה החולפת הוא הכשיר בבתי הספר היסודיים מעל ל-400 צוותים. כמו כן, הוא נערך ליישם בשנה הקרובה את חוזר המנכ"ל שמגדיר כיצד יש לייצר סביבה נקייה, ובתוך כך הוא יערך להכשיר את הצוותים בכלל בתי הספר".

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה "אנחנו מזכירים כי תפקידם של עובדות ועובדי ההוראה הוא לחנך את הילדים ולא לשמש כתחליף לאחיות בבתי הספר. לצערנו משרדי החינוך והבריאות מבקשים לחסוך דווקא על גבם של הילדים המתמודדים עם אלרגיות מסכנות חיים. לא נסכים לשתף פעולה עם מחדל זה. על עובדות ועובדי ההוראה מוטלות משימות רבות שאינן בסמכותם, דבר הפוגע בטיב עבודתם ומשפיע ישירות על חינוך הילדים".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד "אנשי חינוך צריכים לעסוק במלאכת החינוך ולא ברפואה. מעמד המורים והגננות הולך ומתדרדר לא רק בגלל השכר הנמוך, אלא בעיקר בגלל שמשרד החינוך, שהוא המעסיק של עובדי ההוראה, לא נותן גיבוי ולא מאפשר להם לעסוק בפדגוגיה. אני קוראת למדינה להחזיר את אחיות בתי הספר להשאיר את הסייעות הרפואיות צמודות לילדים ולהפסיק להטיל על עובדות ועובדי ההוראה משימות שאינן חינוך. מי שמזלזל בילדים הם אנשי האוצר שמתעלמים מהצורך האמיתי ומטאטאים את הנושא מתחת לשטיח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully