וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בפרשת המין בקפריסין: עורך הדין של הצעירה התפטר בשל מחלוקת על קו ההגנה

7.8.2019 / 10:35

בית המשפט בקפריסין האריך את מעצרה של בת ה-19 שהואשמה בתלונת שווא שלפיה נערים ישראלים אנסו אותה. עורכי דין בריטים יצאו להגנתה בטענה שהודאתה הוצאה ממנה בניגוד לחוק, בעוד סנגורה הקפריסאי הדגיש את העוול שבהפצת הסרטונים - והתפטר מתפקידו: "היא זוכה למשפט צדק"

אתר רשמי

פרשת המין בקפריסין - עדכונים אחרונים:

  • בית המשפט האריך את מעצרה של המתלוננת הבריטית עד 19 באוגוסט
  • סנגורה שהתפטר לוואלה! NEWS: "כל אדם זוכה למשפט צדק בקפריסין"
  • המחלוקת: עורכי הדין הבריטים טוענים לחפותה - הסנגור הקפריסאי הדגיש את הפצת הסרטונים

מעצרה של הצעירה הבריטית בת ה-19, שהואשמה בתלונת שווא כי 12 נערים ישראלים אנסו אותה, הוארך היום (רביעי) על ידי בית המשפט הקפריסאי של מחוז פמגוסטה בעיירה פראלימני עד ל-19 באוגוסט. זאת, לאחר ששהתה במעצר של עשרה ימים. הדיון במענה לכתב האישום שהוגש נגדה נדחה. במקביל, סנגורה הקפריסאי של הצעירה הבריטית, עו"ד אנדריאס פיטאדג'יס, התפטר מתפקידו על רקע המחלוקת על קו ההגנה שלה.

עורכי הדין של ארגון "צדק בחו"ל" הבריטי יצאו להגנתה וטענו כי הודאתה במשטרה בהגשת תלונת שווא נעשתה בתחבולה, תחת לחץ, ללא שקיבלה ייעוץ משפטי ובניגוד לחוק. במילים אחרות, לטענתם, תלונתה האותנטית אודות האונס הקבוצתי שנעשה בה לכאורה, בעינה עומדת. הם נחושים להילחם על חפותה של הצעירה שמצאה עצמה נאשמת בטרדה להליכים המשפטיים של מדינה זרה כתוצאה מתלונת שווא שהגישה.

מנגד, התייחס עו"ד פיטאדג'יס בטרם התפטרותו בשיחה עם וואלה! NEWS לעורכי הדין הבריטים שהציגו אסטרטגיה שונה לחלוטין משלו ואמר כי "אין שום קונפליקט בינינו. עורכי דין בריטים אינם יכולים להופיע בבתי משפט קפריסאים למעט במקרים יוצאים מן הכלל. זה לא המקרה. אבל, אם אשאר בתיק או לא זה להחלטתי ואם אחליט עליי לציין זאת בבית המשפט".

הנערה הבריטית מהאונס בקפריסין מובאת להארכת מעצר 7 באוגוסט 2019. אתר רשמי
עצורה קרוב לעשרה ימים. הצעירה הבריטית מובאת לבית המשפט, היום/אתר רשמי
הנערה הבריטית מהאונס בקפריסין מובאת להארכת מעצר 7 באוגוסט 2019. אתר רשמי
הצעירה הבריטית מובאת לבית המשפט, היום/אתר רשמי

בדיון, עורך הדין הקפריסאי ביקש מהשופטת להשתחרר מהייצוג בגלל הבדלים בינו לבין הנאשמת כיצד לנהל את התיק. "אני לא רוצה לייצג אותה ומבקש שאשוחרר", אמר. השופטת שאלה את הצעירה אם היא בסדר עם זה. עורך הדין אישר שהעביר כל חומרי התיק לנאשמת. השופטת נתנה לו רשות לצאת מהאולם והדיון נמשך בלעדיו.

השופטת הודיעה כי דיון חוזר ייתקיים ב-19 באוגוסט כדי לשמוע את תגובת הצעירה לכתב האישום. לדברי התובעת, מכיוון שלא השתנה דבר מהדיון הקודם, כך גם בקשתה להמשיך להחזיק אותה במעצר. השופטת נעתרה והאריכה עד אז את מעצרה.

מחוץ לאולם, האמא אמרה שיש לה אמון במערכת המשפט הקפריסאית ושהם מחפשים עורכי דין חדשים. היא הוסיפה כי היא מבקרת את בתה כמעט על בסיס יומיומי, אבל לא יודעת אם תשאר ברציפות בקפריסין עד הדיון הבא, בין היתר בשל הסידורים הנדרשים לארגן את הייצוג החדש.

עוד בוואלה!

האיומים והודאת השווא: טענות הצעירה נגד חוקרי משטרת קפריסין

לכתבה המלאה
עו"ד אנדריאס פיטאדג'יס 
מייצג את החשודה הבריטית. צילום מסך
דחה טענה שהתנהלות התיק יצאה מפרופורציות. עו"ד אנדריאס פיטאדג'יס/צילום מסך

בדיון הבא שנקבע בעניינה של הצעירה יהיה עליה להשיב לאישומים או לבקש דחייה נוספת. בנגוע לכך אמר עו"ד פיטאדג'יס: "לגופו של התיק אני לא מעוניין להגיב". במענה לשאלה הוא דחה טענה שהתנהלות התיק יצאה מפרופורציות ומושפעת מתשומת הלב התקשורתית הרבה לה הוא זוכה בקפריסין, ישראל, בריטניה וסביב לעולם.

העונש המקסימלי על תלונת שווא במשטרה בקפריסין הוא שנת מאסר, קנס בסך אלף יורו או שניהם גם יחד. לעתים רחוקות מגישים כתב אישום בגין עבירה זו, על מנת שלא להרתיע מתלוננות עתידיות מלפנות למשטרה.

אם הצעירה תודה במיוחס לה, יוכל עורך דינה לטעון כי הסבל שנגרם לה עולה על העונש המגיע לה. הוא יוכל לבקש כי ייפטרו אותה בקנס כספי, מאסר על תנאי וגירוש בו ביום שגם יבטיח כי לעולם לא תשוב לאי. אם תבחר הצעירה לכפור באישומים, צפוי המשפט להיפתח רק בעוד כמה חודשים ובהתחשב בחשש להימלטותה למולדתה, אולי דרך החלק הטורקי של האי שאין לו הסכם הסגרה עם הרפובליקה הקפריסאית, ייתכן ויקשה על עורכי הדין שלה לשחרר אותה למעצר בית במלון או מגורים זמניים אחרים בקפריסין.

יצוין שעוד צפויה נגדה לפחות תביעה אזרחית אחת, שאותה הבטיחו עורכי הדין הישראלים בגין הסבל שניחת על הצעירים הישראלים, הנזקים שנגרמו ועוד ייגרמו להם והוצאותיהם המשפטיות. זהו עניין המוערך בסכום של שש ספרות ונקוב ביורו. גם תביעה כזו עלולה לעכב אותה באי לתקופה ממושכת.

"בתי המשפט חסרי פניות"

בראש צוות "צדק בחו"ל" עומדים מייקל פולק, עורך דין עם פירמה בינלאומית הממוקדת בסיועם של זרים בצרות ברחבי העולם, דיוויד סווינדל, לשעבר קצין בילוש בכיר שעבד על מאות מקרי רצח וחקירות מורכבות בפרופיל גבוה בבריטניה ומחוצה לה במהלך 34 שנותיו במשטרה, ודייויד וולטרס, דיפלומט בריטי לשעבר הנושא עיטור בית המלוכה, בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה ששירת במעל תריסר מדינות ברחבי העולם. לדברי השלושה, הארגון יפעל להבטיח שהצעירה תקבל הליך משפטי הוגן, שקוף וחסר משוא פנים בקפריסין.

עו"ד פיטאדג'יס הרגיע כי "כל אדם זוכה למשפט צדק בקפריסין. זו חברה דמוקרטית עם בתי משפט חוקיים וצדק נעשה. התקשורת יכולה לפרסם מה שהיא רוצה בקשר עם כל תיק, אבל בתי המשפט שלנו חסרי פניות".

חזרת הנערים מקפריסין לישראל. ראובן קסטרו
"בגלל השקר שלך גרמת למעצר שווא של 12 נערים". הנערים הישראלים בנתב"ג/ראובן קסטרו

בניגוד לעורכי הדין הבריטים הזועקים לחפותה, הדגיש פיטאדג'יס עד כה את העוול שנעשה לה על ידי מי שהפיץ את הסרטונים שצולמו בחדר המלון - עבירה חמורה פי כמה וכמה מהעבירה שיוחסה לצעירה, ותמה מי מפיץ אותם ומדוע לא חוקרים זאת.

בתגובה לחילוקי הדיעות בין המתלוננת הקפריסאית ועורך דינה, מסר עו"ד ניר יסלוביץ שייצג חלק מהנערים הישראלים כי "עורך דין מתפטר מייצוג לרוב במקרים בהם יש חוסר אמון ו/או מחלוקת באשר לקו ההגנה בינו לבין מרשו או מרשתו. עצם ההתפטרות של עורך הדין של הנאשמת מלמד אף הוא שהנאשמת ממשיכה להסתבך בשקריה הפתלתלים".

בשבוע שעבר עו"ד פיטאדג'יס ועו"ד אלנה מרקו ממשרדו ביקשו דחייה קצרה בטרם ישיבו לאישומים כדי שיוכלו ללמוד את התיק. השופטת טוניה אנטוניאו נעתרה להם, וקבעה את הדיון שהתקיים היום, תוך שאת הצעירה בת ה-19 הותירה במעצר. אנטוניאו היא מי שאישית האריכה את מעצריהם של הנערים ולכאורה בעצמה הולכה שולל בשל "תלונת השווא" שהגישה הצעירה הבריטית. לפני ששלחה אותה למעצר בניקוסיה היא לא שכחה להטיח בה: "בגלל השקר שלך גרמת למעצר שווא של 12 נערים. חמישה שוחררו, אך אחר כך גרמת לעוד סבל ומעצר של שבעה נערים".

(עדכון ראשון: 8:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully