וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מציע: רפורמה בפיקוח הנשק - תמורת צמצום ההגירה

נשיא ארה"ב אמר כי "האלימות חייבת להיעצר", אך הטיל את האחריות על התקשורת בליבוי שנאה במדינה. הוא קשר בין החמרת בדיקות הרקע להעברת חקיקה חדשה בקונגרס נגד ההגירה, וקרא לארה"ב "לפעול כאיש אחד" לפתרונות דו-מפלגתיים, זאת אחרי הטבח ב-31 בני אדם בטקסס ובאוהיו

עריכה: ניב מעוז

טראמפ מתייחס לטבח בטקסס ובאוהיו - עיקרי הדברים:

  • טראמפ בהצהרה ראשונה: "קורא לארה"ב לפעול כאיש אחד ולחפש פתרונות דו-מפלגתיים"
  • ההצעה של טראמפ: רפורמה בתחום הפיקוח על הנשק יחד עם רפורמה במערכת ההגירה
  • 31 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בשני אירועי הירי בטקסס ובאוהיו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע היום (שני) רפורמה בתחום הפיקוח על כלי הנשק בעקבות שורת אירועי הירי ההמוניים, אך התנה זאת ברפורמה במערכת ההגירה. הוא הטיל את האחריות על כלי התקשורת, על אף שמוקדם יותר הלילה הדגיש כי "אין מקום לשנאה" בכך הוא התנער למעשה מהטענות שהפנו נגדו יריביו הדמוקרטיים, שהאשימו אותו בהתבטאויות גזעניות שהגבירו את השנאה הגזעית במדינה. בתוך כך, המשטרה בטקסס הודיעה כי שני קורבנות נוספים של הטבח באל פאסו מתו בבית החולים, ומניין ההרוגים באירוע עלה ל-22.

הנשיא האמריקני מסר הצהרה שבה קרא לארצות הברית "לפעול כאיש אחד" ולחפש פתרונות דו-מפלגתיים. בהתייחסות פומבית ראשונה לטבח, אמר טראמפ כי מדובר ב"התקפות מרושעות" על האומה כולה. כמו כן, הוא הוסיף כי הוא הורה לבולשת הפדרלית (FBI) לחקור את פשעי השנאה ואת טרור הפנים וכן הנחה את הרשויות הפדרליות לסייע בחקירה.

עוד אמר טראמפ בהצהרתו כי האומה האמריקנית חייבת לגנות קנאות, גזענות ועליונות לבנה, אך הטיל את האחריות גם על גורמים אחרים לפשעי שנאה. לדבריו, הרשתות החברתיות סייעו ל"הקצנת האנשים" ולהפיץ ולעודד "פשעים מתועבים", ועל ארצות הברית לעצור או להפחית את התרבות האלימה, הכוללת משחקי מחשב שחוגגים אלימות. בנוסף לכך, הוא קרא לרפורמה בחוקי בריאות הנפש כך שניתן יהיה לזהות אינדיבידואלים המעורערים בנפשם, כולל כליאה שלהם בניגוד לרצונם.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בהצהרה ראשונה על האירועי הירי ההמוני בבית הלבן 5 באוגוסט 2019. רויטרס
"האלימות חייבת להיעצר". טראמפ, היום/רויטרס

31 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בשני אירועי הירי באל פאסו שבטקסס ובדייטון שבאוהיו בהפרש של 13 שעות בלבד. מוקדם יותר טראמפ פנה לשתי המפלגות בטוויטר ואמר שאסור שהקורבנות "ימותו לשווא". "על הרפובליקנים והדמוקרטים לשתף פעולה ולהשיג בדיקות רגע חזקות, ואולי לאחד את החקיקה הזאת רפורמת הגירה נחוצה מאוד. אנחנו חייבים שייצא משהו טוב, אם לא מדהים, ייצא מתוך שני האירועים הטראגיים האלה", כתב הנשיא האמריקני.

בית הנבחרים העביר חוק שקורא לבדיקות רקע אוניברסליות לרוכשי נשק, ומנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר אמר אתמול כי על מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, לכנס מחדש את הבית לדיון חירום כדי לאשר את החקיקה. הקונגרס, בכל מקרה, מצוי בפגרת קיץ, כאשר המחוקקים לא צפויים לשוב לוושינגטון עד לספטמבר. עם זאת, טראמפ יכול לנצל את כוחות מתוקף החוקה ולכנס את הוקנגרס.

טראמפ לא התייחס ישירות להאשמות מבקריו על הרטוריקה שלו, אבל בסדרה של ציוצים בבוקר הגיב כי ההאשמות כלפיו הן "פייק ניוז" והטיות תקשורתיות. "לתקשורת יש אחריות גדולה לחיים ולביטחון במדינה שלנו. חדשות כוזבות תורמות רבות לכעס ולזעם שנבנה במשך הרבה שנים", כתב טראמפ.

זירת הירי בעיר דייטון, אוהיו, 4 באוגוסט 2019. AP
זירת הירי בדייטון, אוהיו/AP

בשיחה עם כתבים אתמול אמר טראמפ, שעד עתה התייחס לשני מעשי הטבח רק בכמה ציוצים, כי "האלימות חייבת להיעצר ואנחנו הולכים לטפל בזה", ואמר כי בעיה "בבריאות הנפש" הובילה לשני המעשים. טראמפ הוסיף כי דן עם ה-FBI, התובע הכללי וויליאם בר וחברי קונגרס על דרכים למנוע מקרי ירי דומים בעתיד. הוא הורה להוריד את הדגלים לחצי התורן מתוך כבוד לנרצחים.

מוקדם יותר התייחסה לנושא גם בתו של הנשיא. איוונקה טראמפ צייצה היום כי "עליונות לבנה, כמו כל צורות טרור אחרות, היא רוע שיש להשמיד". עוד כתבה טראמפ כי "בזמן שאומתנו בוכה על אובדן החיים חסר האונים באל פאסו, טקסס ודייטון, אוהיו, ומתפללת למען הקורבנות ואהוביהם, עלינו להרים את הקול גם בדחיית מעשי השנאה, הפחד והאלימות המרעימים האלה".

בתוך כך, שר החוץ של מקסיקו מרסלו אברארד טען הלילה כי הירי ההמוני באל-פאסו הוא מעשה טרור נגד המקסיקנים בארצות הברית. בנוסף, הוא קרא לוושינגטון לפעול להגבלת הגישה לכלי נשק, ולהביע עמדה ברורה בנוגע לפשעי שנאה. הוא הוסיף כי מקסיקו תבקש, במידת הצורך, הסגרה של אחראים לירי, ותשקול לנקוט בצעדים משפטיים בעקבות הירי.

מוקדם יותר אמר נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור כי מניין ההרוגים המקסיקנים באל פאסו עלה משלושה לשישה. אוברדור הוסיף כי האירוע מאשש את אמונתו בכך ש"בעיות חברתיות לא צריכות להיפתר באמצעות שימוש בכוח או על ידי הפצת שנאה". בעלות על כלי נשק מוגבלת מאוד במקסיקו ודורשת אישורים מיוחדים. גם חנויות של כלי נשק הן נדירות במדינה.

חקירת אירועי הירי נמשכת

22 מסעות ירי התרחשו בארצות הברית מתחילת השנה הנוכחית, שניים מהם קרו ביממה האחרונה בהפרש של כ-13 שעות אלו מאלו. בעוד שבטבח באל פאסו, טקסס, המניע ככל הנראה היה גזעני, לא ברור עד כה מה הוביל את היורה בדייטון, אוהיו, מרחק של כ-2,500 ק"מ משם, לירות לכל עבר. מעט מאוד ידוע על הקורבנות בשני האירועים. מסע ירי המוני מוגדר לפי ארבעה הרוגים או יותר, לא כולל התוקף, וללא קשר לסוג כלי הנשק או המניע. מאז תחילת 2019, נהרגו לפחות 125 בני אדם באירועים האלו ועוד מאות נוספים נפצעו.

הירי בסניף וולמארט שבאל פאסו החל בסביבות השעה 10:39 לפי שעון מקומי והכוחות הגיעו לזירה בתוך שש דקות אחרי ש-20 בני אדם נהרגו ועוד 26 נפצעו - שניים מהם מתו אחר כך מפצעיהם בבית החולים. מפקד משטרת אל פאסו גרג אלן, שתיאר את האירוע כ"מזעזע", אמר כי המרכז היה מלא בקונים שהגיעו כדי לקנות ציוד לקראת תחילת שנת הלימודים והקורבנות היו בני גילאים רבים. זאת הייתה תקרית הירי הקטלנית ביותר בארצות הברית מתחילת השנה הנוכחית.

היורה, פטריק קרוסיוס בן ה-21 מאלן, פרבר של דאלאס, נעצר על ידי השוטרים שלא נאלצו לירות לעברו. ברשת ABC דווח כי הוא סיפר לחוקרים שהוא "רצה להרוג כמה שיותר מקסיקנים", ולפי הדיווחים, הוא פרסם מניפסט גזעני זמן קצר לפני הטבח. העיר אל פאסו, שבה מתגוררים 680 אלף תושבים, נמצאת במערב מדינת טקסס וגובלת בעיר המקסיקנית חוארז. ראש העיר אמר כי עשרות אלפי אזרחי מקסיקו חוצים בכל יום באופן חוקי את הגבול כדי לעבוד ולקנות באל פאסו.

אבלים לוקחים חלק באירוע הנצחה לזכר הקורבנות באירע ירי באל פאסו 4 באוגוסט 2019. רויטרס
אירוע לזכר קורבנות הנרצחים באל פאסו/רויטרס

כ-13 שעות לאחר מכן, בקצה השני של ארצות הברית, התרחש מסע הרג המוני נוסף שבו נהרגו תשעה בני אדם ועוד 27 נוספים נפצעו. הדיווחים הראשונים על ירי באזור שכונת אורגון שבדייטון החלו בשעה 1:00 לפי שעון מקומי. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו אנשים נמלטים על נפשם בזמן שעשרות יריות נשמעו ברחובות. ככל הידוע, הירי התרחש מחוץ למועדון "נד פפרס". משטרת דייטון אמרה כי השוטרים שהיו בסמוך לזירה "שמו סוף במהירות" לירי. בהמשך, סוכנים של ה-FBI הגיעו לזירה.

גורמים במערכות אכיפת החוק אמרו כי החשוד בתקיפה בדייטון הוא קונור בטס, בן 24 מבלברוק שבאוהיו. המשטרה בעיר המרוחקת 18 קילומטרים מדייטון עורכת חיפושים בבית על מנת למצוא קשר לירי. עוד דווח כי הוא הספיק להרוג את אחותו, מייגן בת ה-22, ושמונה נוספים בהם גם חבר שלה עד שנורה על ידי השוטרים. מייגן היא הצעירה מבין קורבנותיו.

(עדכון ראשון: 2:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully