וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

29 הרוגים ב-13 שעות: היממה המדממת של ארה"ב

שני חמושים ירו ללא אבחנה באזרחים במרכז קניות בטקסס ובאזור בילויים באוהיו. בעוד שבאל פאסו הרקע היה גזעני, זה שבדייטון עדיין לא ברור. מה שבטוח הוא שסוגיית כלי הנשק תתפוס מקום מרכזי בבחירות לנשיאות בשנה הבאה

צילום: רויטרס, טוויטר, עריכה: עמית שמחה

22 מסעות ירי התרחשו בארצות הברית מתחילת השנה הנוכחית, שניים מהם קרו ביממה האחרונה בהפרש של כ-13 שעות אלו מאלו. בעוד שבטבח באל פאסו, טקסס, המניע ככל הנראה היה גזעני, לא ברור מה הוביל את היורה בדייטון, אוהיו, מרחק של כ-2,500 ק"מ משם, לירות לכל עבר. מעט מאוד ידוע על הקורבנות בשני האירועים.

הירי בסניף וולמארט שבאל פאסו החל בסביבות השעה 10:39 לפי שעון מקומי והכוחות הגיעו לזירה בתוך שש דקות אחרי ש-20 בני אדם נהרגו ועוד 26 נפצעו. מפקד משטרת אל פאסו גרג אלן, שתיאר את האירוע כ"מזעזע", אמר כי המרכז היה מלא בקונים שהגיעו כדי לקנות ציוד לקראת תחילת שנת הלימודים והקורבנות היו בני גילאים רבים.

מסע ירי המוני מוגדר לפי ארבעה הרוגים או יותר, לא כולל התוקף, וללא קשר לסוג כלי הנשק או המניע. מאז תחילת 2019, נהרגו לפחות 125 בני אדם באירועים האלו ועוד מאות נוספים נפצעו.

לקריאה נוספת על מעשי ההרג
רצה לחלק את ארה"ב לפי גזעים: המניפסט של המחבל מטקסס

היורה נכנס לקניון עם נשק ואטמים מהתקרית בעיר אל פאסו, טקסס, 3 באוגוסט 2019. טוויטר, אתר רשמי
פטריק קרוסיוס נכנס לסניף, אתמול/אתר רשמי, טוויטר

היורה, פטריק קרוסיוס בן ה-21 מאלן, פרבר של דאלאס, נעצר על ידי השוטרים שלא נאלצו לירות לעברו. ברשת ABC דווח כי הוא סיפר לחוקרים שהוא "רצה להרוג כמה שיותר מקסיקנים", ולפי הדיווחים, הוא פרסם מניפסט גזעני זמן קצר לפני הטבח.

עו"ד ג'ון באש ממשרד המשפטים בארצות הברית אמר כי הם מתייחסים לירי בטקסס כאל אירוע טרור. מפקד משטרת אל פאסו גרג אלן הוסיף כי החשוד קנה את הנשק בצורה חוקית וכי הוא משתף פעולה עם החוקרים.

נשיא מקסיקו, אנדראס מנואל לופס אוברדור, אמר כי שלושה מההרוגים היו אזרחי המדינה. העיר אל פאסו, שבה מתגוררים 680 אלף תושבים, נמצאת במערב מדינת טקסס וגובלת העיר המקסיקנית חוארז. זאת הייתה תקרית הירי הקטלנית ביותר בארצות הברית מתחילת השנה הנוכחית.

עוד בוואלה!

רצה לחלק את ארה"ב לפי גזעים: המניפסט של המחבל מטקסס

לכתבה המלאה

המניפסט, שנכתב תחת הכותרת "האמת הלא נוחה", הביע תמיכה בחמוש שרצח 51 מתפללים מוסלמים במסגד בניו זילנד במרץ האחרון. מתוארים בו הפחדים מפני עלייה בכוח ההיספני בארצות הברית, ונראה כי הוא עוסק בפרטים ספציפיים וטכניים של הפיגוע, כולל כלי נשק. המסמך בן ארבעה עמודים והוא פורסם באתר 8chan שבו הודיע היורה מניו זילנד על כוונותיו.

"ההיספנים ישתלטו על השלטון המקומי ועל טקסס האהובה שלי, וישנו את המדיניות כך שתתאים לצרכים שלהם", כך במניפסט. עוד נכתב כי הפוליטיקאים של שתי המפלגות אשמים בכך שארצות הברית "נרקבת מבפנים לחוץ" וכי "האוכלוסייה ההיספנית תהפוך אותנו למעוז דמוקרטי".

המחבר תקף גם רפובליקנים בשל "קשריהם הקרובים לתאגידים" ובשל הפגיעה באיכות הסביבה. בחשבון טוויטר שככל הנראה היה שייך לו, היו פוסטים שתמכו בנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובתכניתו להקים חומה בגבול עם מקסיקו, אבל במניפסט נכתב שעמדותיו על גזע קדמו לקמפיין של טראמפ.

הוא הכחיש שהוא לאומן לבן, אבל הוא כתב ש"עירוב גזעי" הורס את ארצות הברית והוא הציע לחלק את ארצות הברית לטריטוריות על פי גזע. האזור שבו התרחש הטבח שוכן כמה קילומטרים בלבד ממעבר הגבול המרכזי עם סיודאד חוארז. ראש העיר אמר כי עשרות אלפי אזרחי מקסיקו חוצים בכל יום באופן חוקי את הגבול כדי לעבוד ולקנות באל פאסו.

מפה - אירועי הירי בטקקס ודייטון. אתר רשמי
מפה - אירועי הירי בטקקס ודייטון/אתר רשמי

כ-13 שעות לאחר מכן, בקצה השני של ארצות הברית, התרחש מסע הרג המוני נוסף שבו נהרגו תשעה בני אדם ועוד 27 נוספים נפצעו.

הדיווחים הראשונים על ירי באזור שכונת אורגון שבדייטון החלו בשעה 1:00 לפי שעון מקומי. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו אנשים נמלטים על נפשם בזמן שעשרות יריות נשמעו ברחובות. ככל הידוע, הירי התרחש מחוץ למועדון "נד פפרס". משטרת דייטון אמרה כי השוטרים שהיו בסמוך לזירה "שמו סוף במהירות" לירי. בהמשך, סוכנים של ה-FBI הגיעו לזירה.

היורה מאוהיו. אתר רשמי
החשוד בירי באוהיו: קונור בטס/אתר רשמי

גורמים במערכות אכיפת החוק אמרו כי החשוד בתקיפה בדייטון הוא קונור בטס, בן 24 מבלברוק שבאוהיו. המשטרה בעיר המרוחקת 18 קילומטרים מדייטון עורכת חיפושים בבית על מנת למצוא קשר לירי. עוד דווח כי הוא הספיק להרוג את אחותו, מייגן בת ה-22, ושמונה נוספים בהם גם חבר שלה עד שנורה על ידי השוטרים. מייגן היא הצעירה מבין קורבנותיו.

ראשת העיר, נאן ווהיילי, אמרה כי היורה לבש אפוד מגן ונשא מחסנית נוספת. "אני שבורת לב. תודה לכל המגיבים הראשונים לאירוע על כל מה שעשיתם. אנו נמשיך למסור עדכונים כשיהיה לנו עוד מידע", כתבה בטוויטר. היא אמרה כי "מאות בני אדם" היו יכולים להיהרג ללא התערבות השוטרים.

זירת הירי בעיר דייטון, אוהיו, 4 באוגוסט 2019. AP
טבח גדול בהרבה נמנע. שוטר בזירת הירי בדייטון, הלילה/AP

דניאל ויליאמס, חבר לשעבר בלהקת "השטן לובשת פראדה", סיפר על הירי. "אני כל כך שבור לב ממי שהושפעו מזה. לא הייתי כל כך מפוחד בחיי", אמר. האנה ריי, שהייתה יחד עם ויליאמס בעת הירי, אמרה ש"זה היה הדבר הנורא ביותר שאי פעם שהרגשתי".

בציוץ שכתבה ריי בטוויטר היא הוסיפה: "שמענו יריות כשהיינו בפאטיו. רצנו פנימה רק כדי להידחף שוב החוצה בגלל היריות שהגיעו מתוך הבר. נמלטנו על נפשנו וקפצנו על הגדר תוך כדי מעיכת אנשים רבים".

ג'יימס ווילסון, שישב בחצר של המועדון, סיפר כי "הוא (היורה) ניסה להיכנס לבר, אבל הוא לא הצליח לעבור את הדלת". בפוסט שכתב בפייסבוק הוא סיפר כי "מישהו לקח ממנו את הרובה והוא נורה ונהרג".

בתה של אחת הנעדרות באירוע הירי באל פאסו ממררת בבכי לאחר שיחה עם שוטרים בזירה 4 באוגוסט 2019. AP
בתה של אחת הנעדרות מהירי בטקסס/AP

סוגיית כלי הנשק צפויה להיות אחת המרכזיות ביותר במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, כשמועמדים דמוקרטים לנשיאות קראו להגביר את הפיקוח ותקפו את הרטוריקה של טראמפ נגד מהגרים ומיעוטים.

"אלוהים יברך את תושבי אל פאסו, טקסס, אלוהים יברך את תושבי דייטון, אוהיו", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

אתמול כבר צעדו מאות מתנדבים מקבוצות התומכות בהחמרת חוקי הפיקוח על הנשק לעבר הבית הלבן וגבעת הקפיטול, אחרי ששמעו על הירי באל פאסו בזמן מפגש שקיימו בוושינגטון כדי לשכנע את חברי הסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, לתמוך בחוק המחייב לערוך בדיקות רקע למי שרוצה לרכוש כלי נשק. מוקדם יותר השנה עבר החוק בבית הנבחרים הנשלט על ידי הדמוקרטים.

אזרחים יוצאים מהקניון עם ידיים מורמות לאחר הירי בעיר אל פאסו, טקסס, 3 באוגוסט 2019. רויטרס
לקוחות יוצאים מוולמארט, אתמול/רויטרס

בטו א'ורורק, חבר קונגרס לשעבר מטעם טקסס ואחד המועמדים הדמוקרטים, קטע את קמפיין הבחירות שלו כדי לשוב לעירו. המועמד לנשיאות הוסיף כי הוא מתכנן לחזור מיד הביתה כדי להיות עם משפחתו. הוא ביקש "את הכוח של כולם לאל פאסו ברגע זה. הנחישות של כולם לדאוג שזה לא ימשיך לקרות במדינה הזו".

(עדכון ראשון: 15:30)

אבלים לוקחים חלק באירוע הנצחה לזכר הקורבנות באירע ירי באל פאסו 4 באוגוסט 2019. רויטרס
אירוע זיכרון לקורבנות באל פאסו, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully