וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: שר החוץ של איראן הוזמן לפגישה עם טראמפ בבית הלבן

3.8.2019 / 10:55

לפי ה"ניו-יורקר", הסנאטור הרפובליקני ראנד פול קיים לפני כחודש מגעים עם מוחמד ג'וואד זריף במטרה להביאו לפגישה בחדר הסגלגל בברכת הממשל בוושינגטון, אולם זריף לא קיבל אישור לכך מההנהגה בטהראן. איראן הודיעה כי תוסיף לפעול לצמצום מחויבויותיה מהסכם הגרעין

עריכה: נועה לוי

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף קיבל בחודש שעבר הזמנה לפגישה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחדר הסגלגל - כך דיווח היום (שבת) הניו יורקר. את המגעים יזם הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, במהלך פגישה עם זריף בניו יורק בתחילת יולי.

על פי הדיווח, פול עבד על הרעיון כמה שבועות, ובהתייעצות עם הבית הלבן ומשרד החוץ של ארצות הברית. בין השניים התקיימו מגעים סביב הסכם הגרעין. עם זאת, זריף לא קיבל את אישור ההנהגה בטהראן והפגישה לא התקיימה. מאוחר יותר הסביר זריף את הסירוב כי בארצו לא מעוניינים בתמונה משותפת, אלא בתוצאות ממשיות. הוא אף התייחס למגעים שהתקיימו בין ארצות הברית וקוריאה הצפונית, שהניבו סיקור תקשורתי נרחב, אך ללא תוצאות נראות לעין.

בכתב העת האמריקני סופר כי מתווך יצר קשר עם האיראנים מטעמו של פול, שלושה שבועות לפני שזריף אמור היה להגיע לישיבה באו"ם שבני יורק. ב-14 ביולי, יום לפני יציאתו לניו יורק, פול שוחח עם טראמפ על איראן, בעת ששיחק במגרש הגולף בבעלות טראמפ בווירג'יניה.

מוחמד ג'וואד זריף, קראקס ונצואלה, 21 יולי 2019. רויטרס
בדרך לפעימה שלישית. זריף/רויטרס

ב-15 ביולי נפגשו פול ויועצו הבכיר, דאג סטפורד, עם זריף במעונו של שגריר איראן בארצות הברית הממוקם בשדרה החמישית בעיר. צוין כי לאורך שנותיו של זריף כדיפלומט, הוא בנה קשרים עם לא מעט חברי קונגרס, אך זו הייתה הפגישה הראשונה שלו עם פול החבר בוועדת החוץ של הסנאט.

על פי גורמים המעורים בפרטי הפגישה, השניים דנו על נושאים כלליים ביחסים בין שתי המדינות, על תכנית הגרעין של איראן ועל המתיחות במפרץ בעקבות התקיפה וההשתלטות על מכליות הנפט והפלת המל"ט האמריקני ב-20 ביוני.

בעקבות המתיחות והחששות שעלו בוושינגטון מהיתכנות למלחמה במזרח התיכון, משימתו של פול הייתה לפרוץ את המחסומים התקשורתיים שנוצרו בין המדינות ולהשיק ערוץ דיפלומטי ישיר, ברמה הגבוהה ביותר מול איראן. טקטיקה מוכרת של טראמפ לעקיפת הדיפלומטיה המסורתית באמצעות התמודדות ישירה עם ההנהגה, כפי שנהג מול קוריאה הצפונית.

עוד בוואלה!

הפנטגון: אחרי הפרישה מההסכם עם רוסיה - נפתח טילים חדשים

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מדבר בעצרת בחירות בסינסנטי שבאוהיו ב-1 באוגוסט 2019. רויטרס
סנקציות גם על זריף עצמו. טראמפ/רויטרס

הבוקר אמר זריף כי ארצו תפעל להפחתה נוספת של מחויבויותיה מהסכם הגרעין שנחתם מול המעצמות ב-2015. "השלב השלישי בצמצום ההתחייבויות ייושם כעת", אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הפרלמנטרית באיראן. "אמרנו שאם ההסכם לא ייושם במלואו על ידי אחרים, ניישם אותו באופן חלקי". עם זאת ציין זריף כי "כמובן שנשמור על מסגרת ההסכם".

לאחרונה איראן שבה והזהירה כי תפחית מהתחיבויותיה מההסכם, זאת על רקע פרישת ארצות הברית והטלת הסנקציות. זאת, אלא אם החתומות הנותרות על ההסכם ימצאו דרכים להגן על הכלכלה האיראנית מפני הסנקציות שהטילה ארצות הברית. "במצב הנוכחי, הפעימה השלישית להפחתת התחיבויותינו תיושם כעת", אמר זריף בריאיון.

בחודש שעבר איראן הודיעה על הגברת רמת העשרת האוריניום מכפי שהותר לה בהסכם. עם זאת, גורמים רשמיים באיראן אמרו כי כל נסיגותיה מההתחייבויות בהסכם הגרעין הן הפיכות, כל עוד החתומים ימשיכו לעמוד בהתחיבויותיהם.

הסנאטור האמריקני ראנד פול, ינואר 2018. רויטרס, רויטרס
יזם את הפגישה עם זריף, פול/רויטרס, רויטרס

ארצות הברית הטילה ביום רביעי סנקציות גם זריף עצמו, והקפיאה כל רכושו ועסקיו בשטחה, אולם הוא טען כי אין לו כאלה. זאת ועוד, באירוע שהתקיים אתמול אמר זריף כי הוא גאה להיות נתון לסנקציות האמריקנית במאבק על זכויות העם האיראני.

הסנקציות שהוטלו על זריף הוכרזו עודסדסס בעת השתת העיצומים על חמינאי בחודש יוני. עם זאת, המהלך נדחה, ייתכן שבניסיון להותיר את דלת המשא ומתן פתוחה, אולם טהראן דוחה על הסף קיום משא ומתן חדש עם וושינגטון עד שיוסרו כל הסנקציות.

בכירי ממשל טראמפ מפחיתים בחשיבותו של זריף, ואומרים כי הכל טמון בידיו של חמינאי, הסמכות הבכירה ביותר ברפובליקה האסלאמית. גורם בכיר בממשל אמר אחרי הטלת הסנקציות על זריף כי במקרים מיוחדים תיבחן האפשרות לאפשר לו להגיע לארצות הברית, כולל לאירועים של האו"ם שמקום מושבו בניו יורק. הוא הוסיף כי וושינגטון תכבד את הסכמיה עם האו"ם.

בהמשך למתיחות בין המדינות שנבעה מהפרישה מהסכם הגרעין, הותקפו בחודשים האחרונים כמה מכליות נפט במפרץ הפרסי, במתקפות שיוחסו לאיראן. בנוסף לכך, איראן הפילה מל"ט אמריקני, שכמעט שהוביל לתגובה צבאית, אך טראמפ נסוג ברגע האחרון.

(עדכון ראשון: 09:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully