וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי שלישי בשמונה ימים: קוריאה הצפונית שיגרה עוד טילים קצרי-טווח

2.8.2019 / 18:42

גורם אמריקני אמר כי על פי מידע ראשוני, נראה כי השיגור זהה לשני הניסויים שביצעה פיונגיאנג, בהם נורו טילים קצרי-טווח. צבא קוראיה הדרומית מסר כי שיגור זוהה ממחוז האמגיונג הדרומי, לעבר הים. טראמפ: מדובר בטילים "סטנדרטים מאד" לטווח קצר, המצב בשליטה

צילום: רויטרס

קוראיה הצפונית שיגרה הלילה (שישי) טילים בליסטיים קצרי-טווח, בפעם השלישית בתוך שמונה ימים. סדרת הניסויים, לפי ההערכות, נועדה לשפר את יכולותיה הצבאיות של פיונגיאנג ולהגביר את הלחץ על ארצות הברית ועל קוריאה הדרומית הרוצות לחדשות את שיחות הגרעין, ובמחאה על התרגיל הצבאי שהן יקיימו בהמשך החודש.

הממשלה בקוריאה הדרומית אמרה כי בניסוי נבדק דגם חדש של טילים. לפי צבא הדרום, הם שוגרו למרחק של 220 ק"מ והגיעו לגובה של 25 ק"מ. גורם אמריקני, שדיבר באנונימיות, אמר כי זוהה לפחות שיגור טיל אחד שלא היווה איום על אזור צפון אמריקה, אך יכול להיות שהיו שיגורים נוספים. גורמים אמריקניים אמרו כי לפי המידע הראשוני שבידיהם, הטילים היו דומים לאלו ששוגרו בפעמיים האחרונות. משרד ההגנה של יפן מסר כי לשיגורים לא הייתה השפעה מידית על ביטחונה של המדינה.

למרות השיגורים הרבים מאז הפסגה בחודש יוני, השלישית במספר, בין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בוושינגטון ממעיטים בחשיבותם. "לתהליך הדיפלומטי ייתכנו כמה תקלות, אבל השיחות עם קוריאה הצפונית נמשכות בזמן שאנחנו מדברים", אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מבנגקוק, שם הוא משתתף בפסגה של מדינות דרום-מזרח אסיה.

אנשים צופים בטלוויזיה שמקרינה שיגור של קוריאה הצפונית בסיאול, קוריאה הדרומית, 2 באוגוסט 2019. רויטרס
אנשים בסיאול צופים בשידור על השיגור, היום/רויטרס

ביום רביעי דיווחה סוכנות הידיעות יונהאפ מפי מקור צבאי בקוריאה הדרומית כי טילים נורו מהחוף המזרחי של חצי האי הודו שבקוריאה הצפונית. בשבוע שעבר ערכה פיונגיאנג ניסוי שבמסגרתו שיגרה שני טילים קצרי טווח, וביום שישי הודיעה כי קים הוא שפיקח על הניסוי שכלל נשק טקטי מונחה מסוג חדש, וכי השיגור נועד לשלוח "אזהרה רצינית" לקוריאה הדרומית לאור כוונותיה לערוך תרגילים צבאיים משותפים עם ארצות הברית.

טראמפ, שקיווה להחיות את שיחות הפירוז עם חצי האי הצפוני, ניסה להמעיט מעניין השיגורים כשנשאל בנושא על ידי כתבים בבית הלבן. טראמפ אמר כי הוא אינו מודאג כיוון שמדובר בטילים "סטנדרטים מאד" לטווח קצר.

בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו כתב הנשיא כי ייתכן שהטילים הפרו את החלטת האו"ם בנושא, אך לא הפרו את מה שסוכם בינו לבין קים. הוא הוסיף כי הוא אינו מאמין שקים רוצה לאכזב אותו "בהפרת האמון" בין השניים, והוסיף כי לפיונגיאנג "יש יותר מדיי מה להרוויח, והרבה יותר מה להפסיד".

מוקדם יותר, בתשובה לשאלה האם נראה לנשיא שקים בוחן אותו, השיב: "אני חושב שזה מאד בשליטה, מאד בשליטה" והוסיף כי השיגורים לא הפרו את הבטחותיו של מנהיג קוריאה הצפונית כלפיו. "אלה היו טילים קצרי-טווח. מעולם לא חתמנו הסכם בנושא. אין לי שום בעיה, ונראה מה קורה".

כשנשאל טראמפ אם הוא עדיין יכול לנהל משא ומתן עם קים, השיב: "בטח בטח, כיוון שאלו טילים קצרי-טווח. אנו מעולם לא דנו בזה. שוחחנו בעניין הגרעין, ועוד המון מדינות בוחנות טילים מהסוג הזה".

קים גו'נג און צופה בשיגור הטיל קצר הטווח בקוריאה הצפונית - 25/7. רויטרס
קים גו'נג און צופה בשיגור הטיל קצר הטווח, שבוע שעבר/רויטרס

מהמטות המשולבים של קוריאה הדרומית נמסר לאחר השיגור שבוצע ביום רביעי כי הטילים הבליסטיים הגיעו למרחק של כ-250 ק"מ. שר ההגנה ג'ונג קיונג-דו אמר כי ככל הנראה הם היו מסוג שונה מאלו ששוגרו בניסויים הקודמים שערכה פיונגיאנג. משרד ההגנה של יפן הודיע כי אף טיל בליסטי לא חדר לשטחה של המדינה. בהודעה נמסר כי כפי הנראה לא הייתה לאירוע שום השפעה מיידית על ביטחונה של יפן. עם זאת, במשרד ההגנה היפני אמרו כי כל שיגור טילים בליסטיים על ידי קוריאה הצפוני יהווה הפרה של החלטות האו"ם.

קוריאה הצפונית רוצה הקלות בסנקציות שהטילה עליה מועצת הביטחון של האו"ם מאז 2006 בתמורה לוויתורים בתכנית הגרעין שלה, אך ארצות הברית מתעקשת כי זה יקרה רק בסוף התהליך. זה מה שהוביל לפיצוץ הפסגה בין טראמפ לקים בהאנוי בחודש פברואר.

פומפאו אמר היום כי הסנקציות שהטיל האו"ם על קוריאה הצפונית נותרו במקומן במלואן. "אנחנו עובדים עם מדינות ברחבי העולם, רבות מהן באזור הזה, שעושות עבודה נהדר עם האכיפה שלהן", אמר. פומפאו גם אמר שהוא מאוכזב מכך שמקבילו הצפון קוריאני ביטל את נסיעתו המתוכננת לפורום. "אני חושב שזה היה מעניק לנו הזדמנות לסבב שיחות נוסף", אמר. "אני מקווה שלא יעבור זמן רב עד שתהיה לי הזדמנות לעשות זאת".

נציגים לשיחות הגרעין מארצות הברית, מקוריאה הדרומית ומיפן נפגשו בשולי הפורום היום. עם זאת, על היחסים בין בעלות הברית מעיב משבר הולך ומחריף בין סיאול לטוקיו.

(עדכון ראשון: 2:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully