וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחיות מתקשות לתפקד: כמחצית סובלות ממתחים, רבות לא יוצאות להפסקה

מחקר חדש שנערך בידי המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות חושף תמונת מצב עגומה של אורח חייהן של האחיות בצל המתיחות עם משרד הבריאות ושביתתן בשבוע שעבר. בין ממצאי המחקר עלה כי 66% מהאחיות לא ישנות את זמן השינה המומלץ. בית הדין לעבודה דן בהמשך עיצומי האחיות

צילום: חדשות 12, עריכה: ניר חן

מחקר חדש שנחשף היום (חמישי) לראשונה בוואלה! NEWS ונערך בידי המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות חושף כי 66% מהאחיות אינן ישנות את שבע שעות השינה המומלצות, 68% לא מקיימות הפסקת אוכל במהלך יום העבודה ו-65% מהן לא מבצעות בדיקות לאיתור מוקדם של מחלות. לעומת זאת,68% מהן מעידות כי הן מרוצות מעבודתן. המחקר מציג תמונת מצב עגומה של אורח חייהן של האחיות בצל המתיחות עם משרד הבריאות שהביא לשביתתן בשבוע שעבר במשך יומיים בעקבות תנאי העסקתן.

על פי המחקר, שיוצג בכנס הבינלאומי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בחודש הבא, רק 10% מהמוסדות הרפואיים בישראל מקיימים פעילות לקידום בריאות האחיות. 64% מהאחיות לא עמדו ביעד המומלץ של 150 דקות פעילות גופנית בשבוע, 21% ישנו חמש שעות או פחות, 15% מצאו זמן להפסקת סיגריה וכמעט מחצית מהן, 47%, דיווחו על מתח נפשי ניכר בעת עבודתן. 78% העידו כי הן מעניקות טיפול שמותאם לצרכי המטופלים.

המחקר נבנה באמצעות שאלון עליו ענו 3,542 אחיות מ-17 ארגוני בריאות שונים בישראל. "המחקר בחן במשך שנתיים התנהגויות בריאות, שחיקה ואת מאפייני סביבת העבודה בקרב אחיות בישראל", הסבירה החוקרת הראשית במחקר, ד"ר רחלי ווילף מירון, מומחית ברפואת ילדים ובמנהל רפואי ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. "קיימנו קבוצות מיקוד עם אחיות בית חולים וקהילה, במטרה להבין איך האחיות עצמן תופסות 'התנהגות בריאה'. בעקבות מה שלמדנו, בנינו את השאלון".

הפגנת האחיות בירושלים, 22 יולי 2019. הסתדרות האחחיות, עיבוד תמונה
רק 10% מהמוסדות הרפואיים בישראל מקיימים פעילות לקידום בריאות האחיות. הפגנת האחיות בירושלים, שבוע שעבר/עיבוד תמונה, הסתדרות האחחיות

לדברי ד"ר איליה קגן, מרצה בכיר בחוג לסיעוד בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת ת"א, וחוקר ראשי שותף במחקר, "בעשורים האחרונים יש אין ספור עדויות אודות החשיבות של סגנון חיים בריא. כך למשל, מחקר ענק שהתבצע בקרב אחיות בארה"ב, בשם Nurses' Health Study הדגים כי ניתן למנוע 55% מסך מקרי המוות, 72% ממקרי המוות ממחלות לב וכלי דם ו-44% ממקרי המוות מסרטן, אם נצמדים להמלצות בארבעה תחומי סגנון חיים: פעילות גופנית, תזונה בריאה, שמירה על משקל גוף תקין והימנעות מעישון סיגריות".

בסולם של בין 1 ל-5, נשאלו האחיות האם מקום העבודה שלהן מסייע להן לשמור על סגנון חיים בריא. הציון המשוקלל היה 2.2, שמשמעותו "במידה מועטה". על פי הממצאים, רק ב-24% מהמוסדות אפשר לבחור בחירה בריאה בקפיטריה או חדר האוכל, ורק 6% מהמכונות לממכר מזון מציעות חלופות בריאות. ב-82% מהמקומות יש גישה לקולרים או לקנקני מים, וב-34% מישיבות הצוות מוגש כיבוד בריא. לפי האחיות, ב-28% מהמוסדות מעודדים עלייה במדרגות, ורק ב-3% מאפשרים אימון גופני בזמן העבודה. חדר כושר לעובדים קיים רק ב-12% מהמקומות, ורק 9% מהמוסדות מעודדים הגעה לעבודה באופניים או ברגל על ידי הצבת מקלחות ומקומות לקשירת אופניים בעבור הצוות.

"אנו יודעים שסגנון חיים בריא משפיע לא רק על מספר השנים שאדם יחיה, אלא גם על איכות חייו. לכן, יש חשיבות גדולה לשמור על בריאותן של אחיות, שמהוות את כוח העבודה הגדול ביותר במערכת הבריאות הישראלית - 43,000 אחיות עד גיל 64, מתוכן 68% עובדות בבתי חולים. יתרה מזאת, אחיות שמנהלות סגנון חיים בריא יצליחו לשכנע יותר מטופלים שלהן לאמץ אורח חיים בריא - בהיותן מודל לחיקוי", מדגישה ד"ר ווילף מירון.

מכון הגסטרו ריק ממטופלים בבית החולים תל השומר ב-23 ביולי 2019. בועז אפרת, אתר רשמי
מכון הגסטרו ריק ממטופלים בבית החולים תל השומר, בשבוע שעבר/אתר רשמי, בועז אפרת

שחיקה, כהגדרתה הרפואית, היא תוצאה של לחץ מתמשך במקצוע שנמצא במגע תכוף עם קהל, והיא משפיעה לרעה על בריאות האחות, על איכות הטיפול והחמלה שלה כלפי מטופלים. בנוסף, היא מגבירה היעדרויות מהעבודה ותורמת לנטישת המקצוע. האחיות בישראל הדגימו רמה גבוהה של שחיקה - ציון 3.4 בסולם של עד 7 (ציון שחיקה מעל 3.0 נחשב במערכות הבריאות כציון גבוה שיש לטפל בו מידית).

אחיות בית החולים מדגימות את הסיכון הבריאותי המרבי: הן חשופות לשחיקה במידה רבה יותר מאחיות הקהילה, מדווחות יותר על מתח נפשי רב, מעשנות יותר, מקיימות פחות פעילות גופנית, תזונתן פחות בריאה והן ישנות פחות שעות בלילה.

עומס בבית החולים בני ציון בחיפה. ערן גילווארג
אחיות בית החולים מדגימות את הסיכון הבריאותי המרבי. בית החולים בני ציון בחיפה/ערן גילווארג

"סגנון חיים לא בריא ושחיקה גבוהה, בעיקר בקרב אחיות בתי חולים, עשויים להשפיע לרעה על הבריאות, הרווחה והתפקוד המקצועי של האחיות", הוסיפה ד"ר ווילף מירון. "באופן מפתיע, המשיבות מרוצות מאוד מהעבודה ומעניקות טיפול שמתאים לצרכי המטופלים. אנו יודעים עד כמה סביבת עבודה עשויה לסייע לאחיות לאמץ סגנון חיים בריא ולהפחית שחיקה. לאור העובדה שמספר האחיות לאלף נפש בישראל הוא כמעט מחצית מהממוצע במדינות OECD, זוהי בעצם 'קריאת השכמה' מהדהדת למקבלי ההחלטות במערכת הבריאות לייצר תנאים שיאפשרו לאחיות, שעובדות גם כך בעומס בלתי נתפס, לשמור על בריאותן ולהקטין שחיקה".

היום: ההכרעה על המשך השביתה

בית הדין לעבודה בתל אביב דן היום על עיצומיהן של האחיות מול משרד הבריאות. זאת, לאחר שבשבוע שעבר נקטו במשך יומיים בשביתה בעקבות תנאי העסקתן, אשר לטענתן נפגעים בעקבות הליך האקרדיטציה. לפי ההליך שמקדם משרד הבריאות, על האחיות יהיה לעמוד במבחני איכות בינלאומיים הכוללים עבודה רבה מול מחשב, כאשר בין כה, לדבריהן, אין להן מספיק זמן להתייחס למטופלים.

בדיון הקודם בנושא, שנערך בשבוע שעבר, הורה בית הדין לאחיות לסיים את השביתה. על פי ההחלטה, האחיות הורשו להמשיך בעיצומים ולא לשתף פעולה עם יוזמת האקרדיטציה. על פי החלטת בית הדין, על הצדדים היה להמשיך במו"מ עד לדיון הצפוי היום.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הביע תקווה שלמרות הסערה, בסוף התהליך הצדדים יגיעו להסכמות. "באנו לכאן כי אנחנו חושבים העיצומים והשביתה לא טובים למערכת הבריאות וניתן להיכנס לתהליך מסודר של הידברות", אמר המנכ"ל בתום הדיון. "אנו מכוונים לתהליך שבו נראה איך אנחנו מפחיתים את נטל העבודה על האחיות בלי לפגוע המטופלים. נקבל את החלטת בית הדין ונכנס למו"מ יעיל ומהיר ואני מקווה שנביא בשורות. צריך לקחת בחשבון שאנחנו בתקופת בחירות, וההישגים האפשריים מוגבלים".

יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן אמרה כי "האחיות אף פעם לא שמחו לשבות". עם זאת, לדבריה, "העיצומים נמשכים - חד וחלק. הבהרנו בצורה חד משמעית בנוגע לעומסים ולאקרדיטציה - יש פתרונות שאפשר למצוא תוך שבוע. צריך להיות מובן מאליו שמהיום והלאה, כל מטלה צריכה להיות מלווה בכוח אדם. כיוון שאני אזרחית מדינת ישראל, המדינה הזאת לצערי הרב לא קורה כלום עם דיבורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully