וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמעט כמו עוצר": תושבי עיסאוויה מיואשים מהמבצע המשטרתי המתמשך

מדי יום מגיעים כוחות משטרה גדולים לשכונה במזרח י-ם, בודקים באריכות כלי רכב, נותנים דוחות ומבצעים מעצרים רבים - והתושבים מתארים פגיעה קשה בשגרת החיים: "אנשים חוששים לפתוח חנויות, הילדים מפחדים להסתובב". המשטרה: נמשיך באכיפה ונפעל נגד המנסים לפגוע בשוטרים

אתר רשמי

מזה כחודשיים מנהלת המשטרה מבצע אכיפה ומעצרים בשכונת עיסאוויה שבמזרח ירושלים. שוטרים מגיעים כמעט מדי יום לשכונה, מציבים ניידות בכניסה ובודקים במשך שעות את כלי הרכב הנכנסים והיוצאים וכן מתשאלים חלק מהתושבים, ולעתים גם ילדים. תושבי המקום מדווחים על מתן דוחות כמעט לכל אחד ועל פגיעה קשה בשגרת חייהם בשל החסימות והנוכחות היומיומית. בין היתר, חלק מבעלי החנויות מעדיפים שלא לפתוח אותן בשעות מסוימות, וחלק מהאנשים נמנעים לצאת מהבתים אם אינם חייבים כשהכוחות נמצאים שם.

"נכנסים כוחות, שיירות של שש-שבע מכוניות כל יום מהבוקר ועד הלילה. וזה רק נהיה יותר קשוח", מתאר זאת תושב השכונה עומאר עטייה, בן 53, "אתמול החנויות לא נפתחו, והיה מחסור של לחם וחלב. אין כלום כי אנשים פוחדים לפתוח את החנויות. כל רכב שעובר נותנים דוח או מורידים מהכביש. סתם רוצים להעניש ולהזיק לאנשים. עוד מעט חג הקורבן, זה מאוד מתסכל. אנשים מתוסכלים, זה כמעט כמו עוצר. ילדים פוחדים מהשוטרים, בורחים ונופלים, וילדים וילדות משתינים מפחד, כל לילה יש פה בלאגן". עטייה מספר שפקחים מגיעים גם לבתי העסק, אך לקראת חג הקורבן המתקרב, פנה אליהם היום (שני) אחד משוטרי השיטור הקהילתי כדי שיפתחו ואמר להם כי לא יקבלו דוחות לפני החג.

כתבה של מאיה על עיסאוויה. ללא קרדיט, אתר רשמי
"כבר 60 יום מלחמה פה". שוטרי מג"ב בעיסאוויה/אתר רשמי, ללא קרדיט

לצד האכיפה, מבצעת המשטרה גם מעצרים רבים, בעיקר בגין יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון, כאשר רבים מן העצורים הם נערים. לפני כחודש פרצו עימותים קשים באחד הלילות שבהם נערכו מעצרים, ותושב השכונה מוחמד עביד נורה למוות לאחר שלטענת המשטרה הוא שיגר זיקוקים לעבר כוח מטווח קצר. בעקבות התקרית גברה המתיחות בשכונה. עם זאת, גם בימים אלה ממשיכים להגיע כוחות גדולים לעיסאוויה כמעט מדי יום. במשטרה לרוב לא מוציאים הודעה לתקשורת על הפעילות והמעצרים, אך אתמול דיווחה המשטרה כי במהלך מעצר חשוד ביידוי אבנים, השתמשו השוטרים ברימון הלם בשל התקהלות של תושבים. כתוצאה מכך, נפצע החשוד ושני שוטרים, והשלושה פונו לטיפול רפואי.

"אין ילד בכפר שלא פתחו לו תיק"

"בערב מתחילים עם פצצות הלם. אי אפשר לישון. זה כבר לא חיים, ומתסכל במיוחד כי הילדים בחופשה", מוסיף עטיה. "לא יודע מה יש להם, נראה לי שמפקד מחוז ירושלים חושב שהוא מושל פה בסוריה. כבר 60 יום מלחמה פה. אני לא מבין מה המטרה של המבצע הזה", הוא אומר, ומוסיף כי זאת הפעם הראשונה שהוא נתקל במבצע כזה ממושך: "הילדים שלי מפחדים להסתובב, ואני מפחד לצאת איתם". גם עו"ד מוחמד מחמוד, שמייצג רבים מתושבי השכונה, אומר כי אינו זוכר מבצע כל כך ממושך. "טיפלתי במעל מאה עצורים בחודש הזה, קטינים מתחת ל-18", הוא אומר, "אחרי שהנער (עביד, מ"ה) נהרג התחילו לבצע מעצרים שמאלה-ימינה. כל מי שיש לו עבר, שיש איזה חומר מודיעיני, עצור יום-יומיים ומשחררים. מכיר רק שני מקרים שבהם הוגשו כתבי אישום".

כתבה של מאיה על עיסאוויה. ללא קרדיט, אתר רשמי
"זה רק נהיה יותר קשוח". שוטרים בעיסאוויה/אתר רשמי, ללא קרדיט

"אין ילד בכפר שלא פתחו לו תיק. איפה הם ימצאו עבודה אחרי זה", אמר אחד התושבים אתמול בעת שהמתין לדיון הארכת המעצר של בניו, "הם מתחילים את החיים עם תיקים במשטרה בגיל צעיר". הוא אומר כי אינו יודע מדוע המשטרה נכנסת מדי יום, אבל מוסיף בנוגע לטענה על יידוי אבנים נגד שוטרים כי לצעירים "אין מה לעשות בשכונה, הם חושבים שזה משחק".

בין היתר גם מזמנת המשטרה לתשאול הורים לילדים החשודים ביידוי אבנים. כך זומן אתמול אב לילד בן 5, שלפי המשטרה יידה אבנים לעבר ניידת. אביו של הילד אף טען כי התבקש להגיע עם בנו לתחנה וכי הוא כלל לא זרק אבנים. אולם מהמשטרה נמסר כי "בניגוד לנטען, כיוון שהקטין אינו בגיל האחריות הפלילית, השוטרים שהגיעו למקום מסרו זימון לאביו בלבד להגיע לשיחה בתחנת המשטרה וזאת על מנת להזהירו ולהבהיר לו את האחריות על מעשי ילדיו".

כתבה של מאיה על עיסאוויה. ללא קרדיט, אתר רשמי
"ילדים פוחדים מהשוטרים, בורחים ונופלים". עיסאוויה/אתר רשמי, ללא קרדיט

במשטרה לא השיבו לשאלות בנוגע למספר התושבים שנעצרו במבצע הנוכחי וכמה דו"חות חולקו בסך הכל. מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל מבצעת אכיפה למניעת עבירות מסכנות חיים בכל רחבי העיר, ובתוך כך ממקדת פעילותה במוקדים השונים בהם ישנם ריבוי עבירות לצד פעילות הסברה, והכל במטרה לשמור על חייהם של התושבים ולשנות את תרבות הנהיגה ונורמות הציות לחוק. כל ניסיון להציג אכיפה לגיטימית המונעת תאונות דרכים ושומרת על חייהם של התושבים באור אחר, פסול וחוטא לאמת. צר לנו שיש אנשים שבמקום להישמע לשוטרים ולבחור בדרך של נהיגה בטוחה, בוחרים דווקא ליידות לעבר השוטרים אבנים וחפצים ולהתעמת עמם במטרה למנוע את פעילותם. משטרת ישראל תמשיך לפעול ולאכוף את חוקי התעבורה בכל זמן ובכל מקום, ובד בבד תפעל בנחישות נגד אלו המנסים לשבש את פעילות המשטרה ולפגוע בשוטרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully