וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך שטחי הרשות: כוחות גדולים הורסים מבנים במזרח י-ם

כוחות של צה"ל הגיעו לשכונת ואדי חומוס שבשליטת הרשות הפלסטינית על מנת להרוס כמה מהבניינים שנבנו ליד הגדר. זאת לאחר שבג"ץ קיבל את עמדת המדינה שיש צורך ביטחוני בהריסתם ודחה את עתירת התושבים. הריסת מבני מגורים בתחומי שטחי A ו-B היא צעד חריג

בווידאו: הריסת בתים במזרח ירושלים/צילום: Free Jerusalem

כוחות של צה"ל ומג"ב הגיעו הבוקר (שני) לשכונת ואדי חומוס שבשליטת הרשות הפלסטינית, לקראת הריסת כמה מהבניינים שנבנו ליד הגדר. זאת לאחר שבג"ץ קיבל את עמדת המדינה כי יש צורך ביטחוני בהריסתם ודחה את עתירת התושבים. חלק קטן מהבניינים מאוכלס וחלקם עדיין בשלבי בנייה. הריסת מבני מגורים בשטחים שתחת הרשות הפלסטינית, כלומר שטחי A ו-B, היא צעד חריג.

מדובר בשכונה בדרום מזרח ירושלים, שנותרה בצד הישראלי על אף שהיא מחוץ לשטח המוניציפלי של העיר. זאת, בעקבות עתירה של תושבי צור באהר. בשנת 2011 הוציא צה"ל צו האוסר בנייה בסמוך לגדר, בנימוק שהבנייה מקשה על כוחות הביטחון לפקח על פלסטינים שמנסים לחצות את הגדר.

הריסת מבנים במזרח ירושלים, 22.07.2019. רויטרס
צעד חריג. ואדי חומוס, הבוקר/רויטרס

עם זאת, הבנייה נמשכה הן בשטחי A ו-B, בהם הסמכויות האזרחיות הן בידי הרשות הפלסטיניות, והן בשטחי C שבסמכות המינהל האזרחי. בעקבות זאת הוציאו גורמי הביטחון צווי הריסה, והתושבים עתרו לבג"ץ וטענו כי אין כל סיכון בבנייה וכי לצה"ל אין סמכות להוציא את הצווים. עוד הציעו חלופות כמו הגבהת הגדר, הפיכתה לחומה ושימוש באמצעים טכנולוגיים אחרים. צה"ל מצדו הבהיר כי יש לו סמכות לאסור בנייה אם הדבר דרוש לצורכי ביטחון או מטעמים של סדר ציבורי גם בשטחי A ו-B. בחודש שעבר קיבל בג"ץ את עמדת מערכת הביטחון ודחה את העתירה נגד ההריסה.

"מקובלת עלינו לפיכך עמדת גורמי הביטחון לפיה בנייה נרחבת לאורך הגדר פוגעת באופן ממשי באפקטיביות הביטחונית של המכשול, תוך סיכון של חיי אזרחים ושל כוחות הביטחון", כתב השופט מני מזוז. הוא ציין כי בתצהיר מטעם צה"ל נמסר ש"באזור מושא העתירות חלה בשנים האחרונות עלייה ניכרת באירועי הפרות סדר ומעבר בלתי חוקי של תושבי האזור לישראל, ביניהם מפגעים שביצעו מעשי טרור בעורף המדינה".

הריסת מבנים במזרח ירושלים, 22.07.2019. רוני כנפו
הכניסה לוואדי חומוס, הבוקר/רוני כנפו

"לא יודע מה נעשה עכשיו", אומר ראלב אבו אדוהן, בעת שהוא צופה על ביתו נהרס. "אני מסתכל על הבית שלי וזה קשה מאוד. השקענו את כל החיים שלנו פה. שנתיים בנינו את הבית ובסוף בתוך חצי שעה הורסים את הכל, הורסים את החיים, לא רק את הבית". אבו אדוהן עבר עם אשתו ומשפחת בנו ממחנה הפליטים שועפאט. "כל הזמן מדברים על דו קיום אבל רק הורסים את החיים".

"בשם המלחמה הדמוגרפית נגד תושבי מזרח ירושלים, מדינת ישראל מונעת אישור של תכניות מתאר שיאפשרו לתושבי מזרח ירושלים לבנות כחוק בתחומי העיר", אומר אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים. "תושבים שלא רצו לבנות ללא היתר מצאו פתרון יצירתי וקיבלו מהרשות הפלסטינית היתרי בניה בשטחי A ו-B, שם לישראל אין כל סמכות בענייני תכנון ובניה. ההתעקשות הישראלית למנוע אפילו את הפתרון הזה היא מעשה אכזרי ביותר", הוסיף.

"הריסת המבנים הבלתי חוקיים בוואדי אל חומוס במזרח י-ם היא לפי פסיקת בג"ץ שבחן וקבע חד משמעית, שמדובר במבנים שנבנו שלא כחוק בסמוך לגדר הבטחון ומהווים סיכון לחיי האזרחים ולכוחות הבטחון", צייץ היום השר לבטחון פנים גלעד ארדן, "ההליך בבג"ץ ארך מספר שנים ואתמול בג"ץ דחה את הבקשה לעיכוב ביצוע. כ-700 שוטרים ו-200 חיילים פועלים כעת בגזרה כדי לבצע את הריסת המבנים הבלתי חוקיים ולאבטח את הכוחות. המשימה אמורה להסתיים היום".

פינוי בתים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. 22 ביולי 2019. Free Jerusalem, אתר רשמי
ואדי חומוס, הבוקר/אתר רשמי, Free Jerusalem
פינוי בתים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. 22 ביולי 2019. אתר רשמי
הפינוי, הלילה/אתר רשמי
פינוי בתים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. 22 ביולי 2019. אתר רשמי
הפינוי, הלילה/אתר רשמי
פינוי בתים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. 22 ביולי 2019. רויטרס
פינוי הבתים, הלילה/רויטרס
פינוי בתים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. 22 ביולי 2019. אתר רשמי
הפינוי, הלילה/אתר רשמי
הריסת בתים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים. 22 ביולי 2019. Free Jerusalem, אתר רשמי
הפינוי, הלילה/אתר רשמי, Free Jerusalem

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully