וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הודיע: ראש קהילת המודיעין יפרוש בחודש הבא

29.7.2019 / 6:09

ימים ספורים לאחר עדותו של החוקר המיוחד מולר את ההתערבות הרוסית בבחירות, הנשיא האמריקני בישר כי דן קוטס יעזוב את תפקידו. קוטס ידוע בחשיפתו בפני התובעים כיצד אולץ על ידי הנשיא להכחיש בפומבי כל קשר בין רוסיה לקמפיין של טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

דן קוטס, ראש קהילת המודיעין בארצות הברית, יעזוב את תפקידו בחודש הבא - כך הודיע הלילה (שני) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, זאת על רקע שנתיים סוערות בהן יחסיהם הלכו והעכירו ולאור חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016.

הנשיא האמריקני הודיע בציוץ בטוויטר כי קוטס יעזוב את משרדו ב-15 לאוגוסט, והודה בו לקוטס על תפקידו. עוד הוסיף טראמפ כי הסנאטור מטקסס, ג'ון רטקליף, ימונה כממלא מקום כבר בימים הקרובים. רטקליף ידוע בתמיכתו בטראמפ, והוכיח את נאמנותו בחקירתו את החוקר המיוחד רוברט מולר בשבוע שעבר, במהלך דיון בוועדת השופטים בנושא.

מערכת היחסים בין קוטס לטראמפ שיקפה חילוקי דעות עמוקים. כמי שנתן הופעות ציבוריות ספורות, בהן לעיתים נדירות נראה ליד טראמפ, קוטס ידוע בחשיפתו בפני התובעים כיצד אולץ על ידי הנשיא להכחיש בפומבי כל קשר בין רוסיה לקמפיין של טראמפ.

מנהל המודיעין הלאומי דן קוטס מעיד כי ועדת המודיעין של הסנאט שומעת על "איומים ברחבי העולם" בגבעת הקפיטול בוושינגטון, תמונת ארכיון. רויטרס, אתר רשמי
יחסים עכורים עם הנשיא במשך שנים. דן קוטס/אתר רשמי, רויטרס

חילוקי הדעות הציבוריים ביניהם נגעו למדיניות איסוף המודיעין, שכללה את ההתערבות הרוסית בבחירות ואת יכולות הגרעין של קוריאה הצפונית. טראמפ היה סקפטי לגבי ממצאי סוכנות הביון הפדרלית, כשזו הגיעה למסקנה כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016 במטרה שייבחר.

במכתב התפטרותו, קוטס כתב כי שירותו בתפקיד מודיעיני בכיר הייתה לו ל''זכות מיוחדת'' אך הגיע הזמן ''לעבור הלאה'' לפרק הבא בחייו. קוטס ציין את מאמציו לחיזוק קהילת המודיעין בארצות הברית והימנעותו ממגמת היעדר השקיפות בכל הקשור לביטחון לאומי.

קוטס שימש כסנאטור רפובליקני מאינדיאנה, ומונה למנהל המודיעין הלאומי במרץ 2017. בכך הפך לאדם החמישי המכהן בתפקיד, שנוצר בעקבות אירועי התאומים ב-11 בספטמבר 2001.

קוטס פיתח לאורך השנים מוניטין של הצגה מפוכחת של המציאות בפני הנשיא, גם כשמסקנות ארגון הביון סתרו לעיתים את יעדי מדיניות ממשל טראמפ. מי שמוביל את ועדת המודיעין של הסנאט, הסנאטור הדמוקרטי מוורג'יניה, מארק וורנר, צייץ הלילה כי ''המשימה של קהילת המודיעין היא לדבור אמת אל מול השלטון. בתור ראש קהילת המודיעין, דן קוטס ביצע את משימתו נאמנה''.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בחדר הסגלגל של הבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב, 26 ביולי, 2019. רויטרס
חקירת מולר עוררה את זעמו. טראמפ, שלשום/רויטרס

מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, אמר כי הוא חושש לראות את קוטס עוזב. מקונל שיבח את קוטס ואמר כי בעת תפקידו, הרגיעה אותו הידיעה שאיש כמוהו עומד בראש קהילת המודיעין ''נקט גישה כה מכוונת, רצינית וחסרת משוא פנים''.

הכרזתו של טראמפ על עזיבת קוטס מגיעה רק מספר ימים לאחר עדותו של מולר, זאת במסגרת חקירתו בת השנתיים את ההתערבות הרוסית בבחירות ושיבוש פוטנציאלי של התוצאות לטובת טראמ. לדברי גורמים רשמיים, החקירה הזו מסעירה את הנשיא האמריקני עד מאוד.

קוטס חשף בפני החוקר מולר כיצד טראמפ זעם על החקירה והנבירה בקשרי הקמפיין שלו לרוסיה, וניסה ללא הצלחה במרץ 2017 לגרום לו להצהיר בפומבי על הפרכת הקשר בין השניים. ''תגובת קוטס היא כי משרד מנהל הביון הלאומי אינו קשור לחקירות, וכי אין זה מתפקידו לעשות הצהרות פומביות הנוגעות לחקירת ההתערבות הרוסית'', כך מולר בדיווחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully