וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מולר העיד לראשונה בקונגרס על החקירות: הדוח לא מזכה את טראמפ

התובע המיוחד לשעבר חזר על מסקנותיו שלפיהם הוא לא יכול לומר אם נשיא ארה"ב לא עבר על החוק, והוסיף כי ניתן יהיה להעמידו לדין אחרי שיסיים את כהונתו. "רוסיה התערבה בבחירות בצורה נרחבת, אך לא נמצאו ראיות לקנוניה", אמר. טראמפ היה מרוצה: "יום טוב לארצנו"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

עדות מולר - ההצהרות המרכזיות

  • "הדוח לא מזכה את טראמפ"
  • "רוסיה התערבה בבחירות, אבל לא נמצאו ראיות לקשירת קשר עם הקמפיין"
  • "טראמפ סירב לענות על שאלות"
  • "ניתן להעמידו לדין אחרי שיסיים את כהונתו בבית הלבן"
  • טראמפ: אין שום הצדקה לציד המכשפות הזה

התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר העיד אתמול (רביעי) לראשונה בקונגרס, בשני שימועים נפרדים דרמטיים על החקירה הממושכת שניהל במשך כמעט שנתיים. הדמוקרטים קיוו שדבריו יחשפו בפינו הציבור את מה שהם רואים כהתנהגות פלילית של הנשיא דונלד טראמפ, ואילו הרפובליקנים שבכך תגיע לקצה הפרשה שמטילה צל כבד על הבית הלבן.

מולר חזר בשני השימועים על המסקנות העיקריות מהדוח שלו: הוא לא זיכה את טראמפ מהחשד לשיבוש חקירה, לא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן ולא נמצא ביסוס לך שהקמפיין של טראמפ קשר קשר עם רוסיה בבחירות לנשיאות. הוא אף הזהיר כי רוסיה ממשיכה להתערב בפוליטיקה האמריקנית, מתח ביקורת על השבחים שהעריף טראמפ על ויקיליקס בזמן הקמפיין.

"החקירה לא מצאה ראיות לכך שהייתה קנונינה בין הקמפיין של טראמפ לבין רוסיה", אמר מולר בפתח דבריו בוועדת המשפט בבית הנבחרים. עם זאת, מולר הדגיש כי רוסיה התערבה במערכת בחירות ב-2016 בצורה "נרחבת ושיטית". מולר, בן 74, הוקף על ידי צלמים כשהתיישב באולם המלא של ועדת המשפט בבית הנבחרים, שבה התקיים השימוע הראשון.

כשנשאל אם הדוח שלו מזכה את טראמפ, השיב ראש ה-FBI לשעבר: "לא". לדבריו, הוא לא הגיע למסקנה בדוח שלו שהנשיא לא שיבש את החקירה. התובע המיוחד לשעבר השיב בקצרה על השאלות של חברי הוועדה, ואישר כי ניתן יהיה להעמיד לדין את טראמפ אחרי שיסיים את כהונתו בבית הלבן. הוא סירב להגיב על פעולות התובע הכללי או הקונגרס במהלך החקירה השנויה במחלוקת. מולר אמר כי טראמפ סירב לעבור תשאול על ידי הצוות שלו וניסה לפטר אותו כדי לעצור את החקירה.

לקריאה נוספת על החקירות
יו"ר בית הנבחרים: התובע הכללי שיקר לקונגרס - זה פשע
איים להתפטר לפני שידיח את מולר: האיש שהציל את טראמפ מעצמו

התובע המיוחד לשעבר, רוברט מולר במהלך עדותו  בקונקרס בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ארה"ב, 24 ביולי 2019. רויטרס
טראמפ סירב לבקשותיו לתשאול. מולר, אתמול/רויטרס

לפני תחילת השימוע, כתב טראמפ סדרת ציוצים בטוויטר נגד מולר והחקירה שהתנהלה במשך כמעט שנתיים. "לא הייתה קנוניה ולא היה שיבוש חקירה", חזר הנשיא על הסיסמה שלו. בסוף השמוע כתב כי "השימוע היה אסון עבור מולר והדמוקרטים, אך הפייק ניוז ינסה להפיק את המיטב מזה".

לאחר מכן, ענה טראמפ לשאלות כתבים בחצר הבית הלבן ואמר כי זהו "יום טוב למפלגה הרפובליקנית ולארצנו. לא היה בסיס לדברים עליהם ניסה רוברט מולר לסנגר. אני חושב שכולנו מבינים את מה שמתרחש. אין שום הצדקה לציד המכשפות הזה שקורה כבר המון זמן". עוד אמר טראמפ כי "הדמוקרטים איבדו המון היום, המפלגה שלהם בקרשים והם בבלאגן. לדמוקרטים לא היה כלום, ועכשיו יש להם פחות מכלום".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשיחה עם כתבים מחוץ לבית הלבן בתגובה לשימוע של רוברט מולר. רויטרס
"הדמוקרטים איבדו המון היום". טראמפ, הלילה/רויטרס

דוח החקירה בן 448 העמודים של מולר פירט מגעים נרחבים בין אנשי הקמפיין של טראמפ ב-2016 לבין מוסקבה, בזמן שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות. הדוח שלקבע כי אין די ראיות כדי להוכיח שטראמפ ואנשיו קשרו קשר פלילי עם רוסיה. הוא גם לא הגיע למסקנה אם טראמפ שיבש את החקירה, אבל גם הדגיש שהוא לא מזכה אותו מפשע. התובע הכללי וויליאם בר, שמונה על ידי טראמפ, זיכה את הנשיא משיבוש חקירה.

הדמוקרטים אומרים כי הדוח כולל ראיות להתנהגות שהייתה מסתיימת באישום פלילי נגד כל אזרח אחר. משרד המשפטים מחזיק במדיניות ארוכה המתנגדת להעמדה לדין של נשיא מכהן, מה שמותיר רק את הקונגרס כמי שיכול להדיחו מהתפקיד. הרפובליקנים צפויים להתמקד במהלך השימועים בהטלת דופי ביושרה של החקירה, שאותה מתאר טראמפ כ"ניסיון הפיכה".

אנשים ממתינים בקונגרס לקראת עדות התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר, 24 ביולי 2019. רויטרס
אנשים ממתינים לתחילת הדיון, אתמול/רויטרס

יו"ר ועדת המשפט, ג'רולד נדלר הדמוקרטי, אמר בפתח השימוע כי יש לוועדה "אחריות להתייחס" לראיות שעלו בחקירה, שעברה לידיו של מולר במאי 2016 אחרי שטראמפ הדיח את ראש ה-FBI דאז ג'יימס קומי. הוא אמר כי לשימוע יש כמה נושאים מרכזיים: "אחריות, יושרה ומתן דין וחשבון". הוא הדגיש: "אפילו הנשיא אינו מעל לחוק".

מולר, שהראה מעט מאוד תחושות בזמן השימוע, הגן על התנהלות החקירה "ההוגנת והעצמאית" ואמר כי חברי הצוות שלו הם "בעלי היושרה הגבוהה ביותר". לאכזבת הרפובליקנים, הוא סירב להשיב על שאלות הנוגעות לשורשי החקירה שהחלה לפני שמונה לתפקיד בידי התובע הכללי הקודם ג'ף סשנז. בנוסף לכך, הוא אמר שהוא לא יתייחס לדוח מודיעני שנוי במחלוקת שחובר על ידי סוכן בריטי לשעבר.

כשלפוגרן שאלה את מי רצתה מוסקבה בבית הלבן, ענה מולר: "טוב, זה היה טרימפ...טראמפ".

רוברט מולר מעיד בשימוע בקונגרס, 24 ביולי 2019. רויטרס
מולר בפתח עדותו בוועדת המשפט, אתמול/רויטרס

חלק מהרפובליקנים, שהטילו דופי בחקירה, הפריעו לו בעת מתן תשובותיו. בכמה מקרים ביקש מולר, שהתקשה לעמוד בקצב בתחילה, מחברי הקונגרס לחזור על שאלותיהם הסבוכות. הרפובליקנים בוועדת המשפטים דיברו בטון תקיף בשאלות רבות שהפנו לתובע לשעבר, ומולר ענה לעתים בגמגום ובקול רועד. לכל אחד מחברי הוועדה היו חמש דקות בלבד לשוחח עם מולר, שבתורו השיב תשובות קצרות והפנה פעמים רבות לדוח שלו.

"מאיפה אתה קורא?", שאל בשלב מסוים מולר. "אני קורא מהשאלה שלי", ענה לו חבר הקונגרס הרפובליקני ג'יימס סנסנברנר.

כשהנציגה הדמוקרטית זואי לופגרן לחצה עליו כדי שיאשר שהיו 126 התקשרויות בין הקמפיין של טראמפ לבין רוסיה, אמר מולר: "אני לא יכול לומר. אני מבין את הסטטיסטיקה ואני מאמין בה".

רוברט מולר בעת שימועו בבית הנבחרים בארצות הברית. רויטרס
"רוסיה ממשיכה להתערב זמן שאנחנו יושבים כאן". מולר/רויטרס

השימוע השני התקיים בוועידת המודיעין של בית הנבחרים. הדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים, בעוד שהרפובליקנים שולטים בסנאט. יו"ר הוועדה, אדם שיף הדמוקרטי, אדם שיף, האשים את הקמפיין של טראמפ ב"חוסר נאמנות" למדינה בשל עידוד וניצול המעורבות הרוסית בבחירות.

מולר אמר כי התמיכה של טראמפ בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ולפרסום המיילים הפנימיים באתר ההדלפות ויקיליקס הייתה "בעייתית" והזהיר כי רוסיה תנסה להתערב שוב בבחירות ב-2020.
"הם עושים זאת בזמן שאנחנו יושבים כאן, והם צפויים לעשות זאת בבחירות הבאות שלנו", אמר התובע המיוחד לשעבר בפני חברי ועדת המודיעין.

בסך הכול, מולר העמיד לדין 35 אזרחים ושלוש חברות שהיו מעורבים באופן ישיר או עקיף בהתערבות הרוסית בבחירות, כמה מהם היו בכירים בקמפיין של טראמפ. עם זאת, אף אחד מבני משפחתו לא הואשם בפלילים.

(עדכון ראשון: 8:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully