וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דורשים מהפכה": הורים הפגינו בתל אביב נגד התעללות בפעוטות

אחרי ההפגנות שהתקיימו החודש ברחבי הארץ, מאות בני אדם מחו בכיכר רבין בדרישה למהפכה בחינוך לגיל הרך. בין הצעדים שאותם דורשים המפגינים: הגברת הפיקוח על הגנים והעלאת רף הקבלה לעבודה. אמה של הפעוטה יסמין וינטה: "לא נרשה שעוד ילדים יסבלו"

צילום: אבי כהן, עריכה: עמית שמחה

ברקע חשיפת מקרי ההתעללות בפעוטות, מאות בני אדם הפגינו הערב (שבת) בכיכר רבין שבתל אביב בדרישה ל"מהפכה בחינוך בגיל הרך". בעצרת השתתפו בין היתר אברי גלעד, מוקי, שירי מימון, דקלה, קובי אפללו ומיכל דליות.

בנוסף אליהם, על הבמה נאמה דורינה וינטה, אמה של הפעוטה יסמין שנהרגה על ידי הסייעת אינה סקיבנקו בפתח תקווה. היא אמרה כי בתה "נפלה לידי מפלצת. מות הילדה שלי הוא סמל המלחמה שלנו. אנחנו צריכים שהילדים שלנו יהיו בטוחים. האסון שלי לא יחזור. חייבות להיות מצלמות, המטפלות צריכות לעבור הכשרות".

לדברי דורינה, שנאמה שבועיים אחרי שהסייעת שהורשעה בהריגתה של הפעוטה נשלחה ל-17 שנות מאסר, "מאז שיסמין מתה, ישראל הפכה לבית שלי. אנחנו צריכים לשנות את הגישה שנותנים לילדים שלנו. אני צריכה לראות את השינוי בעיניים ולא לשמוע על זה מהתקשורת. אני רואה בעיניי שכל מה שקרה לנו לא יקרה שוב. אני אלחם עבור כל הילדים".

הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, דורינה וינטה, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
"מות הילדה שלי הוא סמל המלחמה שלנו". דורינה וינטה, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
הפגנת ההורים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

על סרטון הריגתה של וינטה אמרה כי "יש סיבה שהוא פורסם. יש סיבה שהסרטון פורסם, כדי שכולם יראו ויבינו כמה המצב נורא ומזעזע ולא יכול לחזור על עצמו. כמה בקלות אנשים יכולים להתעלל בתינוקות ולהפוך חופשיים כל כך מהר?".

דניאל ביכלר, ממארגנות המחאה, אמרה לוואלה! NEWS כי היא לא חוששת להודות שהמחאה מגיעה דווקא בתקופת הבחירות. "אנחנו לא מתביישות להגיד שאנחנו באות ללחוץ פוליטית. אחרי תקופה מאוד ארוכה בה הממשלה השליכה את הילדים שלנו הוכחנו שהציבור הפסיק להיות אדיש. בעצרת הזאת אנחנו מעלים את זה בעוד צעד קדימה בדרישה מהממשלה לקחת אחריות על החינוך והביטחון של הילדים. זו תחילת הדרך".

ביכלר איימה כי אם הממשלה לא תפעל לשינוי המצב עד לתחילת שנת הלימודים, הורים לא ישלחו את ילדיהם למוסדות. "ההורים לא ישלחו את הילדים למסגרות. אני רוצה להאמין שאכפת למישהו שיושב שם. זה המאני טיים. אנחנו נמצאים לפני בחירות. לא נבחר במי שלא יבחר בילדים".

הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
הפגנת ההורים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

לדבריה, עד כה יצרו קשר עם מארגני המחאה אנשי כחול לבן בלבד, וקולו של שר החינוך רפי פרץ בעניין טרם נשמע. "הייתה פניה מהסגן של רפי פרץ לפני הרבה זמן, ומאז הוא נעלם. צריך לציין שלא רק שר החינוך אמון על הגיל הרך, אלה גם משרדי הרווחה והתמ"ת".

בתגובה לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבטיח כי ירכז את הטיפול בתחום תחת משרדו, ביכלר אמרה כי היא לא מסתפקת. "תמיד מעבירים את הנושא ממשרד למשרד. אנחנו רוצים תקציבים. כשאין שכר ותנאים הולמים לצוות מגיעים אותם אנשים שלא מגיעים מהסיבות הנכונות".

לדעתה, קיום העצרת, שלצד נאומי הורים הופיעו בה כמה אומנים, היא רק תחילת המחאה. "עצם זה שאנשים מוכרים ומובילי דעת קהל מתגייסים בחינם, זה אומר משהו. מעבר לזה, לא היינו צריכים להסביר להם בכלל. כולם רצו לקחת חלק. אני מקווה ששישים אלף האזרחים שראינו בכל הארץ לפני שבועיים יגיעו לפה".

פיקוח והעלאת רף הקבלה: דרישות המפגינים

הדרישות של מארגני המחאה, לפי ביכלר, הן פשוטות: יישום החלטות ועדת רוזנטל לעניין הגיל הרך. "אנחנו מבקשים ליישם את חוק הפיקוח מתחילת שנת הלימודים. להוסיף תקנים וללוות את המטפלות. אני חושבת שחוק שכבר עבר זה עניין של החלטה".

ב"דור איתן - קידום מעמד הילד בישראל", שארגנו את ההפגנה, דורשים לאחד גוף ממשלתי שירכז את הטיפול והחינוך בילדים, לנקוט צעדים להגנה ולשמירה עליהם, ליצור סביבה חינוכית מתאימה ולשפר את מעמד הצוות החינוכי. בין הצעדים שאותם דורשים המוחים ליישם: קבלת רישיון להפעלת גן פרטי, פיקוח סדיר של הגוף הממשלתי, העלאת רף הקבלה לעבודה ויחס של מטפלת אחת על שלושה ילדים.

הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
ההפגנה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
ההפגנה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

במסמך הדרישות נכתב כי "זאת הזעקה האמיתית והכי חשובה שהייתה במדינת ישראל. הפנים של יסמין, לעולם לא ישכחו. הסרטונים של הזוועה מראש העין לא יעלמו מהתודעה החברתית שלנו. אנחנו יוצאים בזעקה בדרישה לרפורמה/מהפכה בחינוך לגיל הרך. די להזנחה הפושעת של ילדי ישראל".

מנכ"לית ארגון גני הילדים הפרטיים, ד"ר שולמית ביסמנובסקי, התייחסה לסכנה שבהכללת כלל הגננות ואמרה כי "המחאה מוצדקת וחשובה מאין כמותה ואנו תומכים בה לחלוטין. שמירה על ביטחונם של הילדים בגני הילדים היא ערך עליון וחובה להעניש בחומרה כל מי שפוגע בהם במסגרות החינוך ומחוצה להן. יחד עם זאת, אסור לשפוך את הגננות עם המים ולאפשר לתופעות המכוערות הללו להכתים את שמן של אלפי גננות העושות לילות כימים בחינוך ילדינו, במסירות אין קץ ומתוך תחושת שליחות ואהבת המקצוע. יש לנו גננות מצוינות בארץ ומגיעה להן כל ההערכה".

הזמרת דיקלה אמרה: "בערב כזה הייתי מצפה שנשיא המדינה יעמוד כאן, ואחריו ראש הממשלה, ושיזעקו את הזעקה שלנו. אבל הם לא כאן, ואין כמעט שום ייצוג ממשלתי וזה נורא מכאיב, מקומם ומשפיל. אבל אנחנו מספיק חזקים גם בלעדיהם".

הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, אברי גלעד, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
אברי גלעד בהפגנת ההורים, הערב/ראובן קסטרו

מוקדם יותר החודש ערכו הורים מרחבי הארץ סדרת הפגנות נגד מה שהגדירו כ"אוזלת היד בטיפול מוסדות המדינה בהתעללות בפעוטות בגני הילדים". הפגנות התקיימו לפני שלושה שבועות בין היתר ברחוב קפלן בתל אביב, מול מעון ראש הממשלה בירושלים ובמרכז הכרמל בחיפה.

המחאה מתקיימת אחרי שורת מקרי התעללות בפעוטות ובתינוקות שעלו לאחרונה לכותרות. בית המשפט המחוזי בירושלים התיר השבוע לפרסום את שמה של כוכבית היצקלמז, הגננת החשודה בהתעלללות בפעוטות בגן ילדים בשכונת גילה בירושלים. בנוסף לכך, החודש הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד כרמל מעודה, בעלת הפעוטון "בייבי לאב" בראש העין בגין 18 מקרי התעללות בגן.

במקרה נוסף, שבו מואשמת המטפלת ציפורה דוד, הורי הילדים שעל פי החשד נפגעו הגיעו בשבוע שעבר לבית משפט השלום ברחובות כדי להטיח בה האשמות קשות וקללות. הם אף השמיעו לה את הקלטות הבכי של ילדיהם. במקביל, בית המשפט המחוזי מרכז שבלוד גזר 17 שנות מאסר על אינה סקיבנקו, הסייעת בת ה-23 שהורשעה בהריגת הפעוטה יסמין וינטה בפתח תקווה.

(עדכון ראשון: 20:40)

איוונט הפגנה בכיכר רבין בתל אביב. צילום מסך
ההזמנה להפגנה בפייסבוק/צילום מסך
הפגנת הורים במחאה על אלימות נגד ילדים בגנים, כיכר רבין תל אביב, 27 יולי 2019. ראובן קסטרו
כיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully