וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המתיחות עם איראן: הצי הבריטי יחל ללוות ספינות במפרץ

ממשלתו של בוריס ג'ונסון הורתה לחיל הים המלכותי ללוות ספינות המפליגות תחת דגל בריטניה במצרי הורמוז. זאת אחרי שמשמרות המהפכה השתלטו על מכלית הנפט "סטנה אימפרו". "הצעד יספק הרגעה הנדרשת לקהילת הספנות בזמנים לא בטוחים אלה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ברקע המתיחות הדיפלומטית הגוברת במפרץ הפרסי, ממשלת בריטניה הודיעה אמש (חמישי) שחיל הים המלכותי ילווה את ספינותיה המפליגות דרך מצרי הורמוז. בעלי ספינות התבקשו למסור פרטים על מסלולי השיט שלהם כדי שיוכלו לקבל ליווי על ידי ספינת הקרב "מונטרוז".

הצעד מגיע אחרי ההשתלטות של משמרות המהפכה על מכלית הנפט "סטנה אימפרו" שהפליגה תחת דגל בריטניה. בעלי הספינה טוען ש-23 אנשי הצוות שהיו עליה בטוחים ומשתפים פעולה. חברת הספנות "סטנה בולק" אמרה שאנשי הצוות - בהם אזרחים זרים מהודו, רוסיה, לטביה והפיליפינים - הורשו לדבר ישירות עם משפחותיהם למשך זמן מוגבל.

ההחלטה להעניק סיוע צבאי לספינות המסחר הבריטיות התקבלה אחרי פגישה של הממשלה, שהתקיימה ברחוב דאונינג בלונדון. דובר הממשלה מסר כי "הצי המלכותי התבקש ללוות ספינות המפליגות תחת דגל בריטניה דרך מצרי הורמוז, בין אם בנפרד או בקבוצות. חופש השיט חיוני למערכת הסחר ולכלכלה העולמיים". לדבריו, "צעד זה יספק חלק מהבטיחות ומההרגעה הנדרשים לקהילת הספנות בזמנים לא בטוחים אלה".

מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו" שנתפסה על ידי איראן במצרי הורמוז, 20 ביולי 2019. רויטרס
המכלית סטנה אימפרו שנתפסה על ידי איראן במפרץ/רויטרס

דוברו ראש ממשלת בריטניה הטרי בוריס ג'ונסון הוסיף שהממשלה מתמקדת בהבטחת שחרורם של אנשי הצוות שנעצרו, לאור "המתיחות הנוכחית המסלימה" עם איראן. לשכת הסחר הבריטית הוסיפה שהיא מקבלת בברכה את החלטת הממשלה הבריטית, ואמרה כי מדובר ב"צעד מעודד".

חברת "סטנה בולק" אמרה שהיא דנה בשחרור מכלית הנפט וביקשה מהרשויות המקומיות גישה לכלי השיט. התקרית במפרץ הגיעה אחרי שבריטניה השתלטה על המכלית האיראנית "גרייס 1", שלטענת לונדון השיטה נפט לסוריה בניגוד לסנקציות שהטיל האיחוד האירופי. אולם, איראן מכחישה טענות אלה.

המתיחות באזור גברה על רקע פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין, שבריטניה נשארה מחויבת אליו, והחלטתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ להטיל סנקציות על טהראן.

ביום שני הצהיר שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט כי בריטניה תקים צוות משימה בהובלת אירופה כדי לאפשר מעבר בטוח במים הבינלאומיים במפרץ הפרסי. לדברי משרדו, התכנית נועדה להבטיח את חופש השיט עבור כלי השיט הבינלאומיים.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון במהלך נאומו הראשון בתפקידו בדאונינג 10
 24 ביולי 2019. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully