וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני

ברקע המתיחות במפרץ, בארה"ב זיהו שיגור של שיהאב-3 שעבר מרחק של אלף ק"מ, זאת על אף שלא הציב איום לכוחות האמריקניים באזור. פומפאו: מוכן להגיע לאיראן כדי לקיים שיחות על תכנית הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני מוקדם יותר השבוע, שעבר מרחק של אלף ק"מ - כך דיווחה הלילה (שישי) רשת CNN, שציטטה גורם אמריקני. זאת בצל המתיחות הגואה עם ארצות הברית סביב אחד מנתיבי השיט החשובים ביותר בעולם. בדיווח נאמר כי היה זה טיל מדגם שיהאב-3, אך הוא לא הציב איום על הספינות האמריקניות או הבסיסים האמריקניים באזור.

מוקדם יותר הלילה אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי הוא מוכן לטוס לטהראן כדי לשוחח על מדיניות ממשל טראמפ בנוגע להסכם הגרעין. בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג אמר פומפאו כי הוא "ישמח לנסוע, לא בשביל תעמולה, אלא כדי להגיד את האמת בפני העם האיראני על מה שההנהגה שלהם עשתה וכמה שהיא פגעה באיראן".

השר התייחס לנסיעה האפשרית ברקע ביקורו השבוע בניו יורק של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שבמהלכו פנה לעם האמריקני. עם זאת, פומפאו דחה את תפקידו של מקבילו בקביעת מדיניות הממשל בטהראן. לטענתו, היא מונעת על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי ומפקדי משמרות המהפכה. "שר החוץ זריף אחראי על הנעשה באיראן לא יותר מאדם שנמצא על הירח", הבהיר פומפאו. "בשורה התחתונה, הכל מונע מחמינאי. הוא יהיה מקבל ההחלטות הסופי בנושא".

טילי שיהאב 3 אירנים. AP
איראן ממשיכה בניסויים. טילי שיהאב-3/AP

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ציין בעבר כי הוא פתוח לקיים שיחות עם איראן. לדבריו, וושינגטון מוכנה למשא ומתן בכל עת עבור הסכם חדש שיחזק את המגבלות על תכנית הגרעין של טהראן ויחליף את ההסכם שנחתם ב-2015.

אולם באיראן ממשיכים להתעקש כי לא ישוחחו עם ארצות הברית כל עוד הסנקציות שהטיל טראמפ יישארו בתוקף. כך, נותרו שני הצדדים במבוי סתום, בעוד שהרפובליקה האסלאמית החלה להפר כמה ממגבלות ההסכם על תכנית הגרעין שלה.

המתיחות בין שתי המדינות התעצמה מאז פרישתו של הנשיא האמריקני מהסכם הגרעין, אותו כינה "הגרוע ביותר אי פעם". בחודש מאי האחרון, סירב ממשל טראמפ להאריך את כתב הוויתור המתיר לשמונה מדינות לרכוש נפט מאיראן, וכך הגביר את הלחץ על המצב הכלכלי הקשה במדינה.

בשבוע שעבר אמר טראמפ כי הוא לא ממהר להגיע להסכם, כאשר איראן מתמודדת עם "בעיות עצומות" לאור הסנקציות. "אפשר לעשות משהו מהיר, או שאנחנו יכולים לקחת את הזמן. אני לא ממהר".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 22 ביולי 2019. רויטרס
לא מעוניין בתעמולה. פומפאו/רויטרס

המתיחות במפרץ הפרסי גברה בחודשים האחרונים, אחרי שאיראן הפילה מל"ט אמריקני בחודש שעבר וכמעט נענתה בתגובה תקיפה, אותה ביטל טראמפ ברגע האחרון. לאחר מכן טהראן השתלטה על מכלית נפט בריטית ואותתה כי הפעולה נעשה בתגובה לתפיסת המכלית האיראנית בגיברלטר. ארצות הברית ובנות בריתה באירופה, שמתקשות לשמר את הסכם הגרעין, מנסות להקים יוזמות להגנה ימית שישלטו במרחב וילוו כלי שיט באזור.

(עדכון ראשון: 1:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully