וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה קוראת לאיראן לשחרר את המכלית: "ספינת קרב בדרך למפרץ"

שר החוץ הבריטי האשים את טהראן ב"פיראטיות מדינית" וקרא לשחרר את מכלית הנפט "סטנה אימפרו" שנשבתה בסוף השבוע עם 23 אנשי הצוות שעליה. לדבריו, בריטניה תפעל להקמת כוח ימי אירופי משותף. "אם איראן תמשיך להסלים את המצב - נעבה את כוחנו הצבאי במפרץ"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט קרא היום (שני) לאיראן לשחרר את מכלית הנפט "סטנה אימפרו", שנתפסה במפרץ הפרסי בסוף השבוע, והודיע שספינת הקרב נוספת בדרכה למפרץ הפרסי. "אם איראן תמשיך להסלים את המצב, נעבה את כוחנו הצבאי במפרץ", איים השר הבריטי. "המשימה שלנו היא להבטיח את חופש השיט באזור".

האנט, שאמר את הדברים בנאום שנשא בפרלמנט אחרי דיון חירום של הממשלה, הוסיף כי בריטניה תפעל להקמת כוח ימי אירופי משותף. לדבריו, המהלך של איראן היה "פיראטיות מדינית". הוא שב ודחה את ההשוואה בין התקרית לבין תפיסת המכלית האיראנית לחופי גיברלטר. עם זאת, האנט לא הודיע על סנקציות, למרות הדיווחים שלפיהם בריטניה עשויה להטיל עיצומים מסוימים על איראן.

מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו" שנתפסה על ידי איראן במצרי הורמוז, 20 ביולי 2019. רויטרס
מכלית הנפט "סטנה אימפרו"/רויטרס

ברקע המתיחות, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדיון בנושא המזרח התיכון, בהשתתפות שגריר ישראל באו"ם דני דנון. בריטניה טוענת כי המכלית הייתה במים הטריטוריאליים של עומאן כשכוחות משמרות המהפכה הצליחו להגיע אליה לפני ספינת קרב בריטית. בטהראן טוענים כי הם פעלו על פי החוק הבינלאומי וכי כלי השיט, שלא נשא עמו מטען, התנגש בסירה איראנית.

כמו כן, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום לכתבים בבית הלבן כי קשה לו יותר ויותר לרצות לחתום על הסכם עם איראן, והוסיף כי המצב יכול להשתפר או להחמיר בקלות רבה.

מוקדם יותר היום, כלי התקשורת הרשמיים באיראן פרסמו תיעוד ראשון של צוות המכלית - רובם אזרחי הודו, והיתר הם מרוסיה, מהפיליפינים ומלטביה. בתיעוד נראים אנשי הצוות, המונים 23 איש, מכינים אוכל במטבח של כלי השיט ויושבים סביב שולחן כשהם מחייכים. בטהראן אומרים שהם "בטוחים" וכי מצבם הרפואי טוב. אחרים נראים ליד חלונות של אחד הסיפונים, כשהם מסתכלים לעבר גורם רשמי שעומד מולם לצד רימה גדולה של נעליים.

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון, 12 ביוני 2019. רויטרס
האנט/רויטרס

ההשתלטות על המכלית הגיעה אחרי שאיראן איימה להגיב על ההשתלטות הבריטית על אחת המכליות שלה לחופי גיברלטר בתחילת החודשים. בממלכה דוחים את ההשוואה ואומרים כי המכלית האיראנית הייתה בדרך לסוריה תוך הפרה של הסנקציות על משטר אסד.

התקרית מצטרפת לשורת אירועים במי המפרץ בחודשים האחרונים, שהתרחשו אחרי שממשל טראמפ הידק את הסנקציות על טהראן במאי בניסיון ללחוץ את המשטר לשאת ולתת על הסכם גרעין חדש. איראן דוחה זאת ומתנה את חידוש השיחות בהסרת הסנקציות הרבות שהוטלו בשנה שחלפה מאז הפרישה מההסכם שנחתם ב-2015. היא הזהירה כי אם היא לא תוכל לייצא נפט, היא עשויה לחסום את מצרי הורמוז שחוצים את המפרץ, אחד מנתיבי המסחר החשובים ביותר בעולם.

(עדכון ראשון: 19:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully