וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק דומא: ביהמ"ש המליץ לפרקליטות לחזור מהאישום בחברות בארגון טרור

הרכב השופטים קרא לפרקליטות "לעשות חשיבה ממושכת אם זה המקרה הנכון להמשיך עד הסוף בעניין חברות בארגון טרור". לדבריהם, האישום "קצת מרחיק לכת בעניינו של הקטין". עורך דינו של הנאשם: "אין פה ראיות ולא לכאורה לארגון או תשתית"

צילום: יותם רונן, עריכה: רענן פוגל

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד המליץ היום (רביעי) לפרקליטות לחזור בה מהאישום נגד הקטין המעורב בפיגוע בדומא בגין חברות בארגון טרור. "להוכיח תבנית מאורגנת ומתמשכת מזה שהוא קצת מתרברב או מדבר, ודיברנו כבר על המדובבים, מזה להסיק (חברות בארגון טרור - מ"ה) זה קצת מרחיק לכת בעינינו", אמרה ראש ההרכב השופטת רות לורך בדיון הסיכומים בתיק. היא הוסיפה כי הם מציעים לפרקליטות "לעשות חשיבה מחודשת אם זה המקרה הנכון להמשיך עד הסוף בעניין חברות בארגון טרור" וציינה כי מדובר ככל הנראה בקטין היהודי היחיד שנעשה נגדו שימוש באמצעים פיזיים בחקירות.

בפיגוע בדומא נרצחו הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי. הקטין שנאשם במעורבות בפיגוע הודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר להצתת בית המשפחה ממניע גזעני ובמעורבות בכמה פשעי שנאה נוספים הכוללים הצתות והשחתת רכוש. במסגרת ההסדר, הפרקליטות הסכימה לא לדרוש יותר מ-5.5 שנות מאסר. אך הצדדים לא הגיעו להסכמה לגבי האישום הנוגע לחברות בארגון טרור.

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה בדומא ב-2015/ניב אהרונסון

בדיון הסיכומים לעונש, השופטים הבהירו כי לא כדאי לפרקליטות להגיע להכרעת דין. "לגבי הרקע והמניע, הוא כבר הודה שזה אידיאולוגי, אבל מכאן הקפיצה להסיק שיש ארגון ושהוא חלק מהארגון וכל המעשים האלה... ובין כל המעשים המפורטים מחוות הדעת עד למה שהגענו היום יש פערים גדולים", אמרה לורך. "הנאשם הודה בביצוע מעשים חמורים ממניע ורקע אידיאולוגי, שאנחנו יודעים שהפסיקה מאוד מחמירה בעניין הזה, אנחנו לא היינו מציעים שנגיע לכתיבת הכרעת דין בעניין".

נציגת הפרקליטות עו"ד יעל עצמון אמרה כי ישנן "שיחות שבהן הוא מתאר את הפעילות שלהם בארגון: איך יוצאים, רעולים פנים, ולא מספרים, ובכמה אנשים מדובר, ושהוא מעין ראש חוליה, ושיש לו חבר'ה צעירים ממנו שהוא לוקח אותם. כלומר, הוא משייך את עצמו לאיזשהי פעילות מאורגנת שמבצעת פעילויות כאלה ואחרות נגד פלסטינים ורכוש של פלסטינים ושוב יש גם את תרגיל המדובבים. הוא מהדהד את אותם מסרים שעולים במסמכי הייסוד. זה חוזר גם בשיחתו עם אחיו".

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
הבית שהוצת בדומא ב-2015/ניב אהרונסון

אך השופטת לורך ציינה כי זה עדיין לא הופך אותו לחלק מארגון. "זה לא שמדובר באיזשהו ארגון סתר שלא יודעים מה האידיאולוגיה שלה, וכל אחד יכול להזדהות איתה מבפנים או מבחוץ", ציינה והזכירה מקרים אחרים שבהם לא ייחסו בפרקליטות למזדהים עם אותה באידיאולוגיה כחלק מאותו ארגון.

בין היתר, ציינה את הרשעתו של משה אורבך, שכתב "ממלכת זדון" שקורא לפגיעה ברכוש ובתי תפילה של מוסלמים ונוצרים ומדריך איך לבצע את המעשים. אורבך הורשע בהמרדה.

עמירם בן אוליאל הנאשם המרכזי בפרשת דומא בבית המשפט המחוזי בלוד, יוני 2019. אור רביד
עמירם בן אוליאל בבית המשפט בחודש שעבר/אור רביד

עורך דינו של הנאשם, עדי קידר, אמר כי "עדיין אין בכך לחבר את הנאשם להיות כמי שפועל מטעם הארגון וכן בהתחשב בגילו. בטח בזמן הסרטון שהיה ממש נער צעיר. ואני לא מתייחס לכך שאותו סרטון לא עלה אפילו בחוות הדעת ובטח לא נחקר כמו שצריך לחקור". לדבריו, "אין פה ראיות ולו לכאורה לארגון או תשתית". עורך דין ציון אמיר, המייצג עם קידר, הוסיף כי הנאשם לא נחקר על חוק המאבק ועולה השאלה אם הוא יכול להיות מורשע בעבירה שלא נחקר עליה.

בתום הדיון, אמר עו"ד אמיר כי "ניתן לומר בזהירות רבה, אנחנו לא יודעים מה בית משפט יחליט בסופו של דבר אבל ההערות הללו לעניין האם בכלל התקיים ארגון טרור בתיק הזה ואם היה חבר בו, אנו חושבים שהערות בית המשפט לא מותירות ספק לגבי פסק הדין הצפוי כנראה. בית המשפט ביקש מנציגת המדינה לשקול עמדתה ולחזור מן האישום הזה" .

עו"ד קידר הוסיף: "טענו טענות משפטיות, עצם העמדה לדין של הקטין הזה בתיק הזה בנסיבות הללו בארגון טרור מגמתית ומנסה להעצים את אירועי דומא. הדברים שנאמרו הם מכה נוספת בארון הקבורה של התיק לאחר פסילת ההודאות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בני משפחת דוואבשה שנרצחו/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, משפטו של הנאשם המרכזי בפיגוע, עמירם בן אוליאל, נמשך והיום תעיד מטעם ההגנה גרפולוגית. בדיון בחודש שעבר סירב בן אוליאל להעיד. אחד מעורכי דינו של בן אוליאל, עו"ד יצחק בם, אמר כי "הנאשם בחר לוותר על זכותו להעיד". לדבריו, "זה ביטוי לתחושת העוול שנעשתה לו במשפט הזוטא כשבית המשפט פסל רק חלק מהודאותיו, למרות שהן הוצגו במילים שקדמו להן".

זאת ועוד, חוות דעת שהגישה ההגנה קובעת כי כתובות הגרפיטי שנמצאו בדומא נכתבו על ידי שני אנשים, ואינה תואמת לכתב ידו של בן אוליאל. בחוות הדעת של ד"ר בתיה כהן קרויטורו, שצפויה להעיד היום נכתב כי "לאחר בדיקה יסודית, מעמיקה ושיטתית נתגלתה ברמת מובהקות גבוהה ביותר חוסר זהות מוחלטת בין הכתב בשני המסמכים (כתובות הגרפיטי), היינו המסמכים נכתבו בידי שני אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully