וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתגרים בבתיהם ומתחמשים: אי האמון של המגזר הערבי במשטרה נחשף

23.7.2019 / 10:50

רק 26% מהאזרחים הערבים מביעים אמון במשטרת ישראל, בהשוואה ל-42% בחברה היהודית. יותר משליש מהם מרגישים חוסר ביטחון אישי במקומות מגוריהם ו-61% מעידים שחוו אלימות - אך לא התלוננו במשטרה. "האלימות בישובים הערביים מקבלת ממדים של אסון חברתי"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: ניר חן

מחקר חדש שמתפרסם הבוקר (שלישי) על ידי יוזמות אברהם מעלה מציאות עקובה מדם בחברה הערבית, שבה מסתמנת בשנים האחרונות מגמת עלייה בשיעורי הפשיעה והאלימות. 71 ערבים נרצחו בישראל בשנת 2018, 56 מהם גברים ו-15 מהם נשים. מדובר ב-61% מכלל הנרצחים וההרוגים אשתקד בארץ - פי שלושה מחלקה של החברה הערבית באוכלוסיה.

נתוני מדד הביטחון האישי של עמותת יוזמות אברהם שערכה את המחקר מצביעים על החשש להיפגע מאלימות גדול משמעותית בקרב ערבים לעומת יהודים. 59.3% מהאזרחים הערבים חוששים להיפגע מעבירות אלימות, לעומת 19.6% בלבד בקרב האזרחים היהודים. שיעור הערבים שהם או בני משפחתם שנפגעו מאלימות גבוה דרמטית מאשר בחברה היהודית: למשל: 11% מהנשאלים הערבים ציינו כי הם או מכריהם נפגעו משימוש בנשק קר או חם בהשוואה ל-1.2% בלבד בקרב היהודים.

אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי

יוזמות אברהם פרסמה את ממצאי מדד הביטחון האישי והקהילתי בחברה הערבית, לשנת 2018, כחלק מדוח שנתי בנושא "אלימות, פשיעה ושיטור ביישובים הערביים" של מיזם "קהילות בטוחות" של העמותה, לקידום שיטור שירותי ומיטיב לאזרחים הערבים, בהנהלת עולא נג'מי-יוסף ורות לוין-חן. את הדו חחיברו לוי0חן וד"ר נוהאד עלי.

הדוח והמדד נועדו לספק תמונת מצב עדכנית בסוגיות של שיטור ואלימות בחברה הערבית, תוך התמקדות בתחושות האזרחים הערבים. המדד מתפרסם בשיתוף עם מוסד שמואל נאמן בטכניון, והוא מורכב מסקר עמדות, בצד תיאור המצב בשטח, בהתאם לנתוני המעקב של עמותת יוזמות אברהם.

דקירות, ירי ו"פרוטקשן"

הבית נעשה למבצרם של האזרחים הערבים, והוא המקום היחיד בו הם חשים מוגנים - רק 6% מקרב הנשאלים הערבים דיווחו כי הם חשים איום על ביטחונם האישי בביתם. עוד עלה כי בביתם הם מתחמשים: יותר מ-90% מהאזרחים הערבים טוענים שקל להשיג נשק חם. בשבוע שעבר מסר דרוויש ראבי, ראש המועצה של ג'לג'וליה, כי 70% מבתי האב ביישובו מחזיקים בנשק חם ללא רישיון. ניכר כי זו המציאות בישובים ערבים רבים.

אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי

המחקר העלה כי כ-80.3% מהנשאלים האזרחים הערבים ציינו שהם חוששים מאלימות, פי שניים מ-39.8% מהנשאלים החוששים מהקפאה בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. לא בכדי 26.6% מדווחים על פגיעה בלהם או בבני משפחתם בשנה האחרונה מעבירות אלימות, כגון מכות, דקירות או ירי. יותר משליש מהאזרחים הערבים (35.8%) מרגישים חוסר ביטחון אישי ביישוב מגוריהם בגלל אלימות, לעומת 12.8% בלבד בקרב האזרחים היהודים.

אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי

תופעה נוספת העולה מהמחקר היא כי 46.4% חוששים מתופעת "הפרוטקשן", גביית דמי חסות. אולם, הסקר מעלה חוסר אמון במשטרה ואי הגשת תלונות - 61.7% מהאזרחים הערבים אשר חוו אלימות כלפיהם דווחו שלא התלוננו במשטרה. רמת האמון של האזרחים הערבים במשטרת ישראל עומדת על 26.1%, בהשוואה ל-42.2% בחברה היהודית.

אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי

אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"לים שותפים בעמותת יוזמות אברהם אמרו כי "האלימות בישובים הערביים מקבלת ממדים של אסון חברתי, אותו מיטיבים להמחיש ממצאי הסקר". לדבריהם, לצד תמונת המצב העגומה, ''מהסקר עולה כי החברה הערבית מעוניינת להיאבק באלימות, ואף מוכנה להתמודד עם חוסר האמון במשטרה ובמוסדות המדינה על מנת להצליח במאבק זה".

בעמותת יוזמות אברהם אומרים כי "האלימות והפשיעה הם תוצר של אפליה עמוקה של החברה הערבית בכל תחומי החיים". סולציציאנו ואבו ראס קוראים ''להקמת צוות בין-משרדי למיגור האלימות, ולביטול הקיצוץ של 400 מיליון שקל מתקציב המשטרה, הפוגע בהקמת תחנות משטרה נוספות הנחוצות ביישובים הערביים".

יו"ר חד"ש, ח"כ איימן עודה, התייחס מוקדם יותר לתוצאות המחקר, ואמר כי "המשטרה הרוויחה את חוסר האמון של החברה הערבית ביושר. חפים מפשע נרצחים ברחובות ושוטרים לא נוקפים אצבע להגן עלינו. כולם יודעים שאם היה מדובר ביהודים זה היה נפתר מזמן".

"אזרח שאין לו בטחון אישי הוא אזרח ללא אזרחות", אמר ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ, "הנתונים לא מפתיעים אותי. הבטחון האישי ירוד. עשר שנים ויותר החברה הערבית סובלת ממלחמת כנופיות שלא רואים לה סוף". פריג' הוסיף כי "כל עוד אין הרתעה ואין ענישה ומחכים שתתבשל בתוך עצמך אז אנחנו בבעיה".

אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי

בכנס שנפתח הבוקר בכפר קאסם מוצג המדד לראשונה לקהל הרחב, ויתקיימו דיוני עומק בתוצאות ובפתרונות האפשריים, בהשתתפות חברי כנסת, בכירים במשטרה, ראשי רשויות מהחברה הערבית, ופעילים חברתיים. הכנס מתקיים בערבית ובעברית, בליווי תרגום סימולטני. בכנס ישתתפו ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה בחברה הערבית, ראשי רשויות בחברה הערבית וחברי כנסת.

לדברי יוזמת הכנס ההשפעות של מכת האלימות והפשיעה בחברה הערבית ושל משבר הביטחון האישי ביישובים הערביים הן הרות אסון עבור החברה הישראלית בכללותה.

אינפו אי אמון במשטרה. אתר רשמי
אינפו אי אמון במשטרה/אתר רשמי

יו"ר חד"ש, איימן עודה התייחס מדד הביטחון האישי של עמותת יוזמות אברהם בכפר קאסם לנתונים ואמר כי "משטרת ישראל גזענית. ניצב ג'מאל חכרוש מבליג, נואם ועוזב בלי לענות לשאלות מהקהל שמתמרמר. המשטרה הרוויחה את חוסר האמון של החברה הערבית ביושר. חפים מפשע נרצחים ברחובות ושוטרים לא נוקפים אצבע להגן עלינו. כולם יודעים שאם היה מדובר ביהודים זה היה נפתר מזמן. "אין לי ספק שכשהשר לביטחון פנים שומע על רצח של אזרח ואחר כך מתברר שהשם שלו מוחמד מוסטפא הוא מרגיש הקלה מסוימת".

"על מנת להביא לשיפור הביטחון האישי של האזרחים ביישובים הערביים, יש לקיים נוכחות קבועה ומיטיבה של המשטרה ביישובים הערביים, להגביר את ההידברות ממוסדת בין המשטרה לקהילה, ולטפל בבעיית הנשק הבלתי חוקי", סבורים בעמותת יוזמות אברהם. "בפרט, יש לבטל את הקיצוץ בסך של כ-400 מיליון שקל אשר עליו הוחלט ב-2018, תקציב המיועד לבינוי תחנות משטרה ביישובים אלה. בנוסף, יש להתייחס לגורמי העומק לאלימות, הנעוצים במדיניות של אפליה והזנחה כרונית כלפי החברה הערבית, והמשטרה לא תוכל לתת להם מענה לבדה".

איימן עודה בהפגנת יום הנכבה ה-71 באוניברסיטת ת"א, 15 במאי 2019. ראובן קסטרו
"משטרת ישראל גזענית. ניצב ג׳מאל חכרוש מבליג". חבר הכנסת עודה/ראובן קסטרו

"אזרח שאין לו בטחון אישי הוא אזרח ללא אזרחות", אומר בכנס ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ, "הנתונים לא מפתיעים אותי. הבטחון האישי ירוד. עשר שנים ויותר החברה הערבית סובלת ממלחמת כנופיות שלא רואים לה סוף". הוא ציטט מפתגם בערבית: "כשהחתול נעלם העכברים משוטטים להם בחופשיות" והוסיף כי "כל עוד אין הרתעה ואין ענישה ומתיחסים שתתבשל בתוך עצמך אז אנחנו בבעיה".

ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים, אמר כי "האלימות בחברה הערבית היא מחלה. גם לי היא כואבת, גם אני תושב החברה הערבית. תוצאות הסקר לא מפתיעות אותי, אני חי את החברה הערבית. אבל מה שחשוב עכשיו הוא להחליף את שיח ההאשמות ההדדיות, בשיח של לקיחת אחריות".

"אני הראשון שאגיד שאנחנו במשטרת ישראל לא עשינו את עבודתנו כמו שצריך ברחוב הערבי", אמר ניצב חכרוש בהתייחסות לחוסר האמון של הציבור הערבי במשטרה. "אני הראשון שלוקח אחריות בשם משטרת ישראל. אבל עכשיו אנחנו מקימים תחנות משטרה ביישובים הערביים. למרות התנגדויות רבות, הקמנו 7 תחנות משטרה. והנתונים מדברים בשם עצמם: היכן שהוקמו תחנות, יש ירידה של 17 אחוז בפשיעה, כאשר בחברה הערבית בכלל רואים עליה של 8 אחוז. בזכות העבודה הקשה שלנו, ושיתוף הפעולה של האזרחים - יש תוצאות".

ניצב חכרוש התייחס לעלייה באלימות בחברה הערבית: "השינוי צריך להתחיל 
בהתייחסות לנשים בצורה הוגנת ובטיפול בצעירים בחברה הערבית". אתר רשמי
"אני הראשון שאגיד שלא עשינו את עבודתנו כמו שצריך ברחוב הערבי". ניצב חכרוש/אתר רשמי

משטרת ישראל אמרה בתגובה לפרסום הנתונים כי "בניגוד לממצאי סקר זה, בסקר שנערך אשתקד על ידי חברה חיצונית בנוגע לעמדות הציבור בקרב אלפי אזרחים מהמגזר הערבי ברחבי הארץ, נמצא דווקא שיפור בכל הפרמטרים שנבדקו משנת 2017 ביחס למגזר הערבי בהם: תחושת ביטחון אישי באזור המגורים, אמון הציבור במשטרה ושביעות רצון מתפקוד המשטרה. משטרת ישראל פועלת בשנים האחרונות בשיתוף פעולה מלא עם המשרד לביטחון הפנים למתן מענה לצרכים הייחודיים של החברה הערבית, לצמצום הפשיעה ולהגברת תחושת הביטחון. לצד פעילות אכיפה נרחבת נגד פשיעה באשר היא, מתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק. בתוך כך, המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח בכל זמן ובכל מקום".

"פעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי. בשנה החולפת נתפסו ע"י המשטרה אלפי אמצעי לחימה, נעצרו בכל רחבי הארץ 3,303 חשודים והוגשו 1,259 כתבי אישום כנגד חשודים בגין עבירות אמל"ח", נכתב בתגובת המשטרה. "יחד עם זאת רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל, בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה - יובילו לשינוי המיוחל. משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה החמורה על כל גווניה בנחישות ולהעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי אלימות בפרט ופשיעה בכלל, בכל זמן ובכל מקום".

(עדכון ראשון: 14:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully