וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדרי ניתוח במתכונת חירום: המדריך המלא לשביתת האחיות

בועז אפרת, כתבנו לענייני בריאות

23.7.2019 / 12:53

הסתדרות האחיות פתחה בשביתה לאחר כשלון המו''מ על תנאי העסקתן. הצוותים עובדים במתכונת מצומצמת ובמקרי חירום בלבד. מנכ"ל משרד הבריאות על השביתה: "אמצעי שפוגע בחולים". ליצמן: "אנו פונים לבית המשפט". אילו טיפולים לא ניתנים וכיצד פועלים חדרי הלידה? כל הפרטים

צילום: חדשות 12, עריכה: ניר חן

שביתת האחיות - כל הפרטים:

  • האחים והאחיות פתחו בשביתה: "אנו לא עובדי כפייה"
  • ליצמן: "השביתה מיותרת לכל החולים, פונים לבית המשפט"
  • חדרי הניתוח עובדים במתכונת חירום, טיפולים דחופים בלבד ניתנים במרפאות

הסתדרות האחיות פתחה הבוקר (שלישי) בשביתה בבתי החולים, מרפאות בריאות הציבור וקופות החולים בקהילה. זאת, לאחר שקיימו אתמול מחאה מול משרד הבריאות בגין תנאי העסקתן, והגיעו למבוי סתום בפגישתן עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

בהנחיות לשביתה שפרסמה הסתדרות האחיות נכתב כי למעט במקרים דחופים, כל השירותים הניתנים בידיהן לא יתקיימו. במשרד הבריאות טענו כי בפגישה הועלו הצעות רבות למניעת השביתה וכי בכוונת המדינה לפנות היום לבית הדין לעבודה על מנת למנוע את קיום השביתה. "נציגי המדינה נפגשו עם הסתדרות האחיות במטרה למנוע את הפגיעה הצפויה במטופלים כתוצאה מהשביתה המתוכננת", נמסר אתמול. "בישיבה עלו הצעות רבות וקונסטרוקטיביות על מנת למנוע את השביתה. לצערנו המגעים לא הגיעו להסכמה".

הפגנת האחיות בירושלים, 22 יולי 2019. הסתדרות האחחיות, עיבוד תמונה
הפגנות האחים והאחיות מול משרד הבריאות, אתמול/עיבוד תמונה, הסתדרות האחחיות

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר הבוקר כי האחיות "עושות עבודת קודש, ללא ספק", אך יצא נגד קיום השביתה. "יכול להיות שיש יו"ר הסתדרות חדש", אמר סגן השר. "לא צריך לשבות, זה מיותר לכל החולים. המנכ"ל הודיע שברגע זה אנחנו פונים לבית המשפט כדי שלא יוכלו לשבות. אני חושב שצריך לבוא בדרך של משא ומתן ונגיע לסיכומים טובים".

ליצמן הוסיף בהתייחסות לבחירות כי "היו בחירות לפני כמה חודשים. מישהו יכול להסביר לי איפה כל המפלגות האלה? אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות פתאום. איפה כולם? בבונקרים? איחודים שמיחודים. זה הכול פוליטיקה".

ליצמן בישיבת הממשלה השבועית במשרד רוה"מ בירושלים, 30 ביוני 2019. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
ליצמן/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

בכנס משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול, שמתקיים בבית החולים שיבא שבתל השומר, אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי "חלק לא מבוטל מהטענות שלהן מוצדק, ובאמת דורש את ההתערבות שלנו. ההצעה שלנו הייתה ונותרה להיכנס לתהליך עבודה מואצת, קצוב בזמן, שבמסגרתו נזהה את המקומות עם העומס". עם זאת, הוא הדגיש כי "את התהליך לא צריך לעשות במסגרת שביתה. זה אמצעי שפוגע בחולים".

בנוגע לדרישה להוסיף תקנים הוא אמר כי "אנחנו בתקופה של בחירות. אי אפשר להודיע על הסכמים מהסוג הזה. היינו קרובים בהסכם הקואליציוני להישגים למשרד הבריאות להוספת תקנים. אנחנו קרובים לכך שוב, אני כמעט בטוח שנצליח לשחזר את ההישג הזה לאחר הבחירות". לדבריו, "אם ניכנס לתהליך משותף עם האחיות ויתבטלו העיצומים, נדבר על ביטול הקיצוצים".

בכנס הביע מנכ"ל המרכז הרפואי איציק קרייס תמיכה בדרישות המאבק. "האם האחיות המופלאות של מדינת ישראל צריכות יותר תקנים ועזרה? ודאי", אמר קרייס.

אילו שירותים נמשכים כסדרם בבתי החולים?

במסגרת השביתה בבתי החולים, חדרי ניתוח עובדים במתכונת חירום בלבד, כל מחלקות האשפוז עובדות במתכונת מצומצמת, ובמחלקות לטיפול נמרץ עובד צוות סיעודי מצומצם. בנוסף, לא ניתנים שירותים אמבולטוריים, כמו גם במרפאות ובמכונים. במחלקות לאשפוז יום לא עובדים צוותים סיעודיים.

אחיות בתי חולים. shuttershock, אתר רשמי
הגיעו למבוי סתום עם משרד הבריאות. אילוסטרציה/אתר רשמי, shuttershock

מה עם חדרי הלידה, מחלקות פגים ויחידות אונקולוגיה?

במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידת פריון עובד הצוות הסיעודי במתכונת מצומצמת, כמו גם בבתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים. עם זאת, בכל בתי החולים עומדים צוותים סיעודיים לשעת חירום, והוקמו ועדות חריגים. בבתי ספר לאחיות לא עובד הצוות הסיעודי גם כן.

עומס בבית החולים בני ציון בחיפה. ערן גילווארג
מיטות אשפוז בבית החולים בני ציון בחיפה/ערן גילווארג

אילו שירותים מושבתים במרפאות בקהילה?

על פי החלטת ההסתדרות, במרפאות הקהילה ניתנים טיפולים דחופים בלבד, ובהם מתן אינסולין, טיפולי פוריות, וטיפול בחולים אונקולוגים. כמו כן, יחידות דיאליזה ומרפאות גסטרו פועלות אף הן. האחיות ציינו כי בכל מחוז תוקם ועדת חריגים לטיפול במקרים אחרים.

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
חדר מיון בבית החולים ברזילי באשקלון/ראובן קסטרו

אילו שירותי בריאות לציבור כמו טיפת חלב ישבתו?

גם שירותי בריאות הציבור הניתנים בידי אחיות, ובהם אלה המתקיימים בטיפות חלב, פועלים במתכונת מצומצמת. כך, בכל עיר מתקיימת תורנות של תחנה אחת בלבד בעבור מענה טיפולי לפגים ונשים הרות בסיכון. האחיות בבתי הספר שובתות לחלוטין, ולא יינתן בהם אף שירות - לרבות מתן חיסונים.

מגדל אשפוז ע"ש תד אריסון, מרכז רפואי סוראסקי, בי"ח איכילוב, תל אביב. ראובן קסטרו
בית החולים איכילוב בתל אביב/ראובן קסטרו

מה עם שירותים דחופים בלשכות הבריאות?

בלשכות הבריאות ניתנים שירותים דחופים בלבד במקרים של כלבת, דלקת קרום המוח ומקרים של התפרצות מחלה מדבקת. לא ניתנים חיסונים לקראת נסיעות לחו"ל, ודגימות דם במקרים מיוחדים נלקחות בידי אחות תורנית.

דסק קבלה בבית החולים בני ציון בחיפה. ערן גילווארג
בית החולים בני ציון בחיפה/ערן גילווארג

"אנו לא עובדי כפייה"

בהודעה שמסרה אתמול ההסתדרות האחיות נכתב כי "האחים והאחיות בישראל אינם עובדי כפייה, ולא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרישיון, למטלות, נהלים ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת שכר בהתאם".

האחיות הפנו אצבע מאשימה כלפי משרדי הבריאות והאוצר, אשר לדבריהן "הם האחראים הישירים לכך שהמחלקות בבתי החולים עלו על גדותיהן והמסדרונות ממשיכים להתמלא בחולים ובמיטות מחוץ לרישיון החוקי שמשרד הבריאות עצמו העניק. משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לתורים הבלתי נסבלים בקהילה ובריאות הציבור - תורים הפוגעים בבריאותם של כל אזרח במדינת ישראל".

הפגנת האחיות בירושלים, 22 יולי 2019. עיבוד תמונה
הפגנת האחיות בירושלים, אתמול/עיבוד תמונה

לדבריהן, "כל זאת, לא הפריע למשרד הבריאות להמשיך ולהטיל על כתפיהן של האחיות מאות נהלים, מטלות ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת תקנים. יותר מכך, אחיות נלקחו לצורך מילוי נהלים אלו מתוך התקנים של המחלקות ומהמרפאות על גבן של האחיות ועל חשבון זמן 'אחות-מטופל'".

האחיות זכו אתמול לתמיכת הפסיכולוגים בשירות הציבורי. "אנו עומדים מאוחדים ומביעים את תמיכתנו במחאתם של האחים והאחיות", מסרו ליו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. "העומס בו מצויים עובדי מערכת הבריאות כבד מנשוא, ופעם אחר פעם אנחנו רואים כיצד המערכת מטילה עוד ועוד דרישות על הצוותים המטפלים, מבלי להתייחס למצוקת תקנים ולתנאי העובדים שהולכים ונשחקים".

בני גנץ בבית החולים שיבא שבתל השומר ב-23 ביולי 2019. בועז אפרת, אתר רשמי
גנץ בתל השומר, היום/אתר רשמי, בועז אפרת

בתוך כך, יו"ר כחול לבן בני גנץ ביקר היום בבית החולים שיבא שבתל השומר ואמר כי "שר הבריאות צריך לזכור שהוא שר הבריאות. צריך להוסיף תקנים וכוח אדם. צריך לפתור את המשבר הזה עכשיו. לא מספיק לעצור משברים, צריך לפתור את מה שגרם להם. מערכת הבריאות היא בראש סדר העדיפויות שלנו".

(עדכון ראשון: 6:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully