וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מכל 48 בנים: עלייה של 170% בשיעור הילדים המאובחנים באוטיזם

בועז אפרת

22.7.2019 / 6:00

מחקר חדש חושף גידול משמעותי בשיעור הלוקים באוטיזם בישראל בעשור האחרון, שנובע בין היתר מהמודעות הגוברת של הורים וצוותי חינוך ורפואה לנושא. רופאים בכירים מזהירים כי גם חשיפה ממושכת למסכים בגיל צעיר עשויה להשפיע על התפתחות תינוקות ופעוטות. כל הנתונים

ילד אוטיסט מאור יצחק שהוטרד מינית במסגרת החינוכית בה למד, 23 בנובמבר 2016. -, אתר רשמי
העלייה נובעת מהמודעות הגוברת של הורים וצוותי חינוך ורפואה (צילום: טל אנגלנדר)/אתר רשמי, -

בעשור האחרון חלה עלייה של 169% בשיעור הילדים המאובחנים כלוקים באוטיזם - כך על פי נתונים שפרסמה היום (שני) "מכבי שירותי בריאות". ממחקר שערכה קופת החולים עולה כי אחד מכל 48 בנים מאובחן על הספקטרום האוטיסטי לעומת אחת מכל 222 בנות. ב-2007, לעומת זאת, עמד הנתון על מאובחן אחד מכל 133 בנים, ומאובחנת אחת מתוך כל 526 בנות.

לפי מכבי, העלייה במספר המאובחנים נובעת ככל הנראה מהמודעות הגוברת של הורים וצוותי חינוך ורפואה לנושא. כמו כן, גם לחשיפה ממושכת למסכים בגילים צעירים עשויה להיות השפעה על נתוני המחקר. העלייה המשמעותית בנתונים היא בקרב ילדים המוגדרים לרוב "בתפקוד גבוה" - כאלו המסוגלים לתפקד חברתית ותפקודית בצורה טובה יותר.

הקריטריונים להגדרת אוטיזם הוחמרו בשנים האחרונות, וניתן היה לשער כי בעקבות כך תחול ירידה בשיעור המאובחנים על הרצף. אולם נתוני המחקר, המבוסס על בחינה פרטנית של תיקי אבחונים של מטופלי הקופה, מצביעים על מגמה הפוכה, המקבילה לזו הנרשמת במדינות נוספות.

מנהל תחום התפתחות הילד במכבי, ד"ר מיכאל דוידוביץ', הסביר כי גם בשנים הבאות צפויה עלייה בכמות המאובחנים, וזאת בשל התרחבות השימוש במסכים בקרב ילדים ובסמוך אליהם. "במקרים בהם באופן תורשתי יש למוח פגיעות מסוימת, הצפייה המוגזמת במסכים, במיוחד של ההורים, אך גם של תינוקות ופעוטות, עלולה להשפיע על תחומי התפתחות שונים", מסר. "כאשר ההורים עסוקים במסכים ליד הילדים, הם לא בקשב לילדים ולא בקשר עין איתם. קיימת סבירות שזה משפיע על התפתחות התקשורת, הריכוז ותחומי התפתחות נוספים ואף יתכן קשר לעלייה הנוכחית בשיעור האוטיזם".

לדברי דוידוביץ', בישראל אין היערכות מספיקה לטיפול בנושא, ולא קיימים מספיק מטפלים בתחום. לטענתו, המימון שמקדיש משרד הבריאות למטפלים פרטיים על חשבון המערכת הציבורית מחמיר את הבעיה, שכן קופות החולים והמוסדות החינוכיים סובלים ממחסור בכוח אדם - לצד עלייה בביקוש מצד לקוחותיהם.

בתוך שנה: גידול של כ-12% במספר הרשומים על רצף האוטיזם

בכתבה שפורסמה בוואלה! NEWS באפריל האחרון, פורסמו נתונים של משרד הרווחה המתיישרים עם אלו של מכבי. לפיהם, בשנת 2018 חל גידול של כ-12% במספר האנשים בישראל הרשומים כנמצאים על רצף האוטיזם בהשוואה ל-2017. לפי הנתונים, 73% מהאוכלוסייה המאובחנת על הרצף האוטיסטי הינם גברים. עוד עולה כי נמצא קשר חיובי בין השתייכות לאשכול חברתי-כלכלי גבוה לבין אוטיזם.

כמו כן, בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר האנשים עם אוטיזם הרשומים במשרד העבודה והרווחה, מ-5,279 בשנת 2009 ל-17,296 בשנת 2018. העלייה מיוחסת בעיקר להתפתחות יכולת האבחנה ובמודעות הגוברת לאוטיזם. ככל שדירוג האשכול החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך עולה שיעור האנשים עם אוטיזם. במשרד מציינים כי משנת 2015 התקציב לרווחת האוטיסטים גדל ב-90% והסתכם בשנת 2019 ב-562 מיליון שקלים.

חיים כץ בישיבת הממשלה השבועית במשרד רוה"מ בירושלים, 30 ביוני 2019 (פול ישיבת ממשלה). יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
הצהיר כי יפעל לקידום תחום הטיפול בלוקים באוטיזם. כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

יו"ר אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, עמוס שפירא, אמר בעקבות פרסום הדוח כי "חוסר ההיערכות והסנכרון בין משרדי הממשלה מוביל לכך שהטיפול וקידום המענים לאנשים עם אוטיזם בישראל לוקה בחסר". לדבריו, "הצבת יעדים מדידים היא קריטית על מנת להשיג התקדמות ושיפור בשירותי הרווחה, החינוך והבריאות הניתנים לילדים ובוגרים עם אוטיזם. כך לדוגמה, במערכת החינוך, תלמידי החינוך המיוחד מהווים כ-15% מכלל התלמידים במערכת החינוך, כאשר בתוך החינוך המיוחד יש מגוון של מוגבלויות וצרכים מיוחדים ומורכבים. למרות זאת אין התייחסות בתכנית העבודה של משרד החינוך ל- 2019 למחסור החמור במסגרות חינוך מיוחד לתלמידים עם אוטיזם".

לאור הנתונים, שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הצהיר כי יפעל לקידום תחום הטיפול בלוקים באוטיזם. "לצד הגדלת התקציבים, תקני כוח האדם הייעודיים לנושא והרחבת השירותים לרווחתם, ייסדתי את אגף מנהל המוגבלויות, המעמיד את האדם על הספקטרום האוטיסטי וצרכיו במרכז, תוך תפירת חליפה טיפולית אישית לרמת תפקודו והעדפותיו, מה שתרם לשמחתי בצורה יוצאת דופן לשילובם הפעיל והמיטבי בחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully