וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודות וכפיה וצ'יפים: משבר בין יפן ודרום קוריאה מערער את יציבות האזור

21.7.2019 / 10:22

בטוקיו דורשים מסיאול לבטל את הפסיקה שקובעת כי על חברות יפניות לפצות עובדי כפיה בזמן המלחמה, והטילו מגבלות על יצוא רכיבים לענקיות השבבים הדרום קוריאניות. טראמפ הציע לפייס בין שתי בעלות הברית של ארה"ב, ובצפון קוריאה זועמים על יפן: "אויבת מושבעת"

צילום: רויטרס

יפן וקוריאה הדרומית נקלעו למשבר דיפלומטי הולך ומחריף, שהחל סביב עוולות היסטוריות ותשלומי פיצויים לעובדי כפייה בזמן הכיבוש היפני של חצי האי במלחמת העולם השנייה וגלש עד לתחום המסחר. המחלוקת בין בעלות הברית של ארצות הברית הפכה קטלנית כשאזרח דרום קוריאני הצית את עצמו ביום שישי מול שגרירות יפן בסיאול כמחאה, ומאוחר יותר מת מפצעיו.

קוריאה הדרומית מאשימה את יפן בהפרת החוק הבינלאומי אחרי שהטילה החודש הגבלות על יצוא מוצרי הייטק לענקיות השבבים הדרום קוריאנית, ואלו עשויות לפגוע בשרשרת האספקה העולמית. כמו כן, המתיחות ביניהן משליכה על הרוח בחצי האי הקוריאני בזמן שארצות הברית וקוריאה הצפונית מתקשות להתקדם בשיחות הגרעין. בסיאול אף איימו לבטל הסכם לשיתוף פעולה מודיעיני סביב קוריאה הצפונית.

הפגנה נגד יפן בסיאול, קוריאה הדרומית, 20 ביולי 2019. רויטרס
הפגנה נגד יפן מול השגרירות בסיאול, אתמול/רויטרס

ביום שישי זימן שר החוץ של יפן טארו קונו לשיחת נזיפה את שגריר קוריאה הדרומית, נאם גוואן-פיו, יממה לאחר תום המועד האחרון של יפן לדרום קוריאה לקבל את הבוררות של מדינה המתווכת בעניין הסכסוך בנושא עבודות הכפייה.

הקשרים בין טוקיו לסיאול נותרו קרירים במשך עשרות שנים בגלל הזעם שנותר בחצי האי הקוריאני ליפן בשל כיבושה שנמשך מ-1910 עד 1945. נושא עבודות הכפייה חזר למרכז הבמה הדיפלומטית בפסק דין שניתן באוקטובר, שבו הורה בית המשפט העליון בקוריאה הדרומית ליצרניות יפניות לשלם פיצוי לעובדי כפייה שנאלצו לעבוד עבור החברות.

קונו אמר כי על סיאול לנקוט בצעדים מהירים על מנת להסדיר את מה שמכונה ביפן "פסיקה פסולה" של בית המשפט בעניין הפיצויים. "את מה שממשלת קוריאה הדרומית עושה עכשיו ניתן להשוות לחתירה תחת הסדר הבינלאומי שנקבע אחרי מלחמת העולם השנייה", אמר קונו בפתיחת פגישה עם נאם.

שר החוץ של יפן טארו קונו ושגריר קוריאה הדרומית נאם גוואן-פיו, 20 יולי 2019. רויטרס
שר החוץ היפני קונו, משמאל, והשגריר הדרום קוריאני, אתמול/רויטרס

נאם הגיב ואמר כי סיאול פועלת כל יום כדי ליצור סביבה שבה ניתן יהיה לטפל בתביעות באופן המקובל על שני הצדדים ושלא יפגע בקשרים בין המדינות. השגריר הוסיף כי קוריאה הדרומית כבר הציע תכנית לפתרון הסוגיה, אך הדבר עורר תגובה בוטה מצד שר החוץ היפני.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הציע לרכך את המתחים הפוליטיים והכלכליים בין יפן לקוריאה הדרומית, המאיימים על האספקה העולמית של שבבי זיכרון וטלפונים חכמים. טראמפ אמר כי נשיא קוריאה הדרומית מון ג'אה-אין ביקש ממנו להתערב במשבר. "הוא אמר לי שיש להם הרבה חיכוכים בנוגע לסחר, ויפן מעוניינת בכמה דברים שיש לסיאול", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן ביום שישי. אתמול יצא לביקור באזור היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון.

דונלד טראמפ בישיבת קבינט 16 ביולי 2019. רויטרס
"ביקשו ממני לרכך את המשבר", טרמאפ/רויטרס

אל הקלחת נכנסה קוריאה הצפונית, שיחסיה עם יפן נותרו מתוחים גם כשהיא שיפרה אותם עם שכנתה מדרום ועם ארצות הברית בשנה וחצי האחרונה. "יפן מנסה להרוס את מגמת השלום בחצי האי הקוריאני דרך הפעלת לחץ על קוריאה הדרומית באמצעות המגבלות", אמרו בסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הרשמית, שם תיארו את יפן כ"אויבת המושבעת" של פיונגיאנג. "על הנזק האנושי, הפיזי והרגשי שגרמה יפן לעם הקוריאני אי אפשר לפצות גם אם כל האומה היפנית תקריב את עצמה".

ראש ממשלת יפן שינזו אבה, הידוע בעמדותיו הניציות בכל הנוגע ליחסי החוץ, שב וביקש מטראמפ לחפש תשובות באשר לגורלם של אזרחים יפנים שטוקיו מאמינה כי נשבו על ידי פיונגיאנג.

אולם, קוריאה הצפונית, שהתקשורת הרשמית שלה מבקרת על בסיס כמעט יומי את יפן על המדיניות התוקפנית שלה בזמן המלחמה, הפגינה עניין מועט ביצירת קשרים עם טוקיו - בעוד קים פגש בשנים האחרונות במנהיגים אחרים מהעולם ומהאזור, לרבות טראמפ, מנהיג סין שי ג'ינגפינג, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully