וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: השתלטנו על המכלית כדי להגן על חוקי השיט הבינלאומיים

כיממה לאחר ההשתלטות על האונייה הבריטית, שר החוץ טען כי מדינתו פעלה באופן חוקי לעומת התפיסה "הפיראטית" של מכלית הנפט האיראנית בגיברלטר. שר החוץ הבריטי שוחח עם זריף והביע את "אכזבתו הרבה" מפעולותיה של איראן, והצהיר כי לונדון תגביר את הסנקציות נגד טהראן

ללא קרדיט

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף הגיב אתמול (שבת) להשתלטות על מכלית הנפט הבריטית במצרי הורמוז. זריף טען כי תפיסת כלי השיט האיראני בגיברלטר נעשתה באופן "פיראטי", ואילו ההשתלטות במפרץ הפרסי אתמול נעשתה לשם "הגנה על חוקי השיט הבינלאומיים". בחשבון הטוויטר שלו צייץ השר כי "כמו שאמרתי בניו יורק, איראן היא זו שמבטיחה את ביטחונם של המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז".

זריף תקף את בריטניה ברקע הסנקציות שהטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על טהראן. לדבריו, על הממלכה "חייבת להפסיק להיות שותף לטרור הכלכלי של ארצות הברית".

בתוך כך, איראן פרסמה תיעוד של מכלית הנפט "סטנה אימפרו" שעגנה אתמול בנמל בנדאר עבאס בדרום איראן. בסוכנות הידיעות "פארס" דווח כי כל 23 אנשי הצוות יעוכבו על הסיפון עד סיום חקירת המקרה. למרות שכלי השיט רשום בבריטניה, לא היו על הסיפון אזרחים בריטים כשהיא נתפסה. לפי הצהרת בעלי המכלית - שבסיסה בשוודיה ותפעולה נעשה בסקוטלנד - בין אנשי הצוות היו אזרחי הודו, רוסיה, לטביה והפיליפינים.

בתיעוד ההשתלטות שפורסם על ידי סוכנות הידיעות האיראנית פארס, נראה מסוק איראני חג מעל למכלית, וממנו משתלשלים בזה אחר זה חיילים ממשמרות המהפכה. לאחר מכן נראית הפעולה האיראנית מזוויות שונות, בהן מתוך המסוק עצמו. בתום התיעוד נראית המכלית מוסטת מנתיב נסיעת - ככל הנראה לעבר חופי איראן.

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט שוחח אתמול עם זריף, והביע את אכזבתו הגדולה מעצירת המכלית הנפט הבריטית במפרץ הפרסי. זריף השיב כי אנשי המכלית חייבים להישפט על כך שהפרו את התקנות. זאת לאחר שהאנט הביע את אכזבתו מהתקרית ושלונדון דרשה לשחרר את המכלית העצורה.

על רקע שיחתו של האנט עם זריף, דיווח היום הטלגרף הבריטי כי שר החוץ הבריטי אמר כי הוא מגבש תכניות להגברת מדיניות הסנקציות נגד איראן. עוד אמר כי ביקש להקפיא את הנכסים של הממשלה האיראנית בבריטניה. הדברים באים לאחר שמוקדם יותר הזהיר האנט מפני "השלכות חמורות" אם איראן לא תשחרר במהירות את המכלית. עם זאת, הצהיר כי הממלכה המאוחדת אינה מעוניינת לפעול צבאית על מנת לפתור את המצב, אלא להשתמש בדרך דיפלומטית.

עוד בוואלה!

פרשת האונס בקפריסין: החשוד המרכזי הגיע לחקירה בניקוסיה

לכתבה המלאה
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף במהלך פורום מדיני במטה האו"ם בניו יורק, ארה"ב 17 ביוני 2019. AP
טען כי איראן פועלת באופן חוקי. זריף/AP

על פי דיווחים, המכלית נעלמה אתמול במים הטריטוריאליים של הרפובליקה האסלאמית לאחר ששינתה את מסלולה באזור. לפי אתרים העוקבים אחר התעבורה הימית, היא יצאה מאיחוד האמירויות הערביות בדרכה לנמל אל-ג'ובייל שבערב הסעודית.

מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו" שנתפסה על ידי איראן במצרי הורמוז, 20 ביולי 2019. רויטרס
יצאה מאיחוד האמירויות הערביות בדרכה לערב הסעודי. מכלית הנפט "סטנה אימפרו"/רויטרס

במדינות אירופה עמדו לצד הממלכה המאוחדת וגינו את ההשתלטות האיראנית על המיכלית. משרד החוץ של צרפת הצהיר כי הם מודאגים מאוד. "מדובר בפעולה שפוגעת במאמצי הפגת המתחים באזור", נמסר. דובר של החוץ גרמניה הבהיר כי במדינה מגנים את ההתקפה "הבלתי מוצדקת" של איראן במצרי הורמוז וקוראים לאיראן לשחרר את הספינה ואת הצוות לאלתר'. לדבריו, הסלמה נוספת במתיחות האזורית ''תהיה מסוכנת מאוד ותערער את המאמצים המתמשכים למצוא פתרון למשבר הנוכחי''.

שתי המדינות עדיין חתומות על הסכם הגרעין עם טהראן, ממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנה שעברה. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה השבוע כי "הסכם הגרעין עם איראן לא במצב טוב, אבל הוא עדיין בחיים", ולדבריה בשלב זה אף אחת מהמדינות שעדיין נמצאות תחת ההסכם לא רמזה על כוונתה לצאת ממנו.

(עדכון ראשון: 21/7, 14:41)

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון, 12 ביוני 2019. רויטרס
הזהיר מפני "השלכות חמורות". האנט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully