וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מזהירה: אם המכלית לא תשוחרר יהיו השלכות חמורות

שר החוץ של הממלכה המאוחדת טען כי אינם מעוניינים בפעולה צבאית לפתרון המצב, אך שיגר אזהרה לטהראן. המכלית עגנה בנמל בדרום איראן וכל 23 אנשי הצוות צפויים להישאר מוחזקים על הסיפון עד סיום החקירה. לפי דיווחים, טרם ההשתלטות כלי השיט התנגש בסירת דיג מקומית

.

ההשתלטות על מכלית הנפט הבריטית - כל העדכונים

  • בריטניה: אם איראן לא תשחרר את המכלית יהיו "השלכות חמורות"
  • דיווח: המכלית עגנה בנמל בדרום איראן; אנשי הצוות מוחזקים על הסיפון
  • בעלת המכלית: "כלי השיט אינו תחת שליטת הצוות שלו ואינו בקשר"
  • באיראן טוענים: טרם ההשתלטות, המכלית התנגשה בסירת דיג

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט הזהיר הלילה (שבת) מפני "השלכות חמורות" אם איראן לא תשחרר במהירות את המכלית הבריטית. עם זאת, הצהיר כי הממלכה המאוחדת אינה מעוניינת לפעול צבאית על מנת לפתור את המצב, אלא להשתמש בדרך דיפלומטית. מזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר, מוחסן רזאי, אמר כי מדינתו לא מעוניינת במלחמה, אך "לא תוותר על נקמה, בין אם זה סאדאם (חוסיין), טראמפ או המלכה".

גורם ביטחוני בבריטניה סיפר ל"טיימס" כי אוניית הפריגטה "HMS Montrose" של חיל הים הבריטי, המסייעת בהגנת כלי שיט במפרץ, האיצה כדי לסייע למכלית בזמן ששטה במי עומאן. לדבריו, ספינת הקרב הגיע עשר דקות מאוחר יותר, כש"סטנה אימפרו" כבר נכנס למים הטריטוריאליים של איראן.

במקביל, בסוכנות הידיעות "פארס" דווח כי המכלית "סטנה אימפרו" עגנה בנמל בנדאר עבאס בדרום איראן, וכי כל 23 אנשי הצוות יעוכבו על הסיפון עד סיום חקירת המקרה. למרות שכלי השיט רשום בבריטניה, לא היו על הסיפון אזרחים בריטים כשהיא נתפסה. לפי הצהרת בעלי המכלית - שבסיסה בשוודיה ותפעולה נעשה בסקוטלנד - בין אנשי הצוות היו אזרחי הודו, רוסיה, לטביה והפיליפינים.

בהצהרה מטעם שתי החברות שבבעלותן נמצאת המכלית, "כלי שיט קטן בלתי מזוהה ומסוק" הגיעו סמוך אליה במים הטריטוראליים במצרי הורמוז ב-16:00 אחר הצהריים. יותר משש שעות לאחר מכן, האונייה "לא הייתה תחת שליטת הצוות שלה ולא הייתה זמינה".

תיעוד איראני של המכלית הבריטית

בכלי התקשורת העולמיים דווח כי המכלית נעלמה אתמול במים הטריטוריאליים של הרפובליקה האסלאמית לאחר ששינתה את מסלולה באזור. לפי אתרים העוקבים אחר התעבורה הימית, היא יצאה מאיחוד האמירויות הערביות בדרכה לנמל אל-ג'ובייל שבערב הסעודית.

על פי דיווחים, טרם ההשתלטות כלי השיט הבריטי התנגש בסירת דיג איראנית. בכיר ברשות הנמלים בדרום מחוז הורמוזגאן אמר כי "המכלית הייתה מעורבת בתאונה עם סירה עליה מתנוסס דגל איראן". לדבריו, "כשהסירה שלחה אותות מצוקה, האונייה עם הדגל הבריטי התעלמה מכך".

לדברי משמרות המהפכה, המכלית "הפרה את כללי השיט והתקנות הבינלאומיות". בהודעתם מסרו כי כלי השיט נתפס לבקשת הרשות הימית של מחוז הורמוזגאן, והוא נמסר לידי הרשויות "לצורך החקירה וההליכים המשפטיים הנדרשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשי הצוות מוחזקים על הסיפון. מכלית הנפט הבריטית/מערכת וואלה!, צילום מסך

במדינות אירופה עמדו היום לצד בריטניה וגינו את ההשתלטות האיראנית על המיכלית. משרד החוץ של צרפת הצהיר כי הם מודאגים מאוד. "מדובר בפעולה שפוגעת במאמצי הפגת המתחים באזור", נמסר.

דובר של החוץ גרמניה הבהיר כי במדינה מגנים את ההתקפה "הבלתי מוצדקת" של איראן במצרי הורמוז וקוראים לאיראן לשחרר את הספינה ואת הצוות לאלתר'. לדבריו, הסלמה נוספת במתיחות האזורית ''תהיה מסוכנת מאוד ותערער את המאמצים המתמשכים למצוא פתרון למשבר הנוכחי''.

שתי המדינות עדיין חתמות על הסכם הגרעין עם טהראן, ממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנה שעברה. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה השבוע כי "הסכם הגרעין עם איראן לא במצב טוב, אבל הוא עדיין בחיים", ולדבריה בשלב זה אף אחת מהמדינות שעדיין נמצאות תחת ההסכם לא רמזה על כוונתה לצאת ממנו. זאת לאחר הודעת איראן כי היא תחל להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין. טהראן תחצה את רף העשרת האורניום העומד על 3.67%, אחרי שכבר חצתה שבוע לפני כן את כמות האורניום המועשר שבה מותר לה להחזיק.

נמל בנדר עבאס בדרום איראן, גוגל מאפס. ללא, אתר רשמי
נמל בנדר עבאס בו עגנה המכלית/אתר רשמי, ללא

לאור המתיחות הגוברת במפרץ, מלך ערב הסעודית סלמאן אישר את כניסתם של כוחות אמריקניים לשטח הממלכה לטובת תגבור וייצוב המצב הביטחוני. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לתקרית ואמר כי "יש לנו ברית מאוד קרובה עם בריטניה, תמיד הייתה לנו. לארצות הברית יש מעט מאוד מכליות שנכנסות לאזור כי אנחנו משתמשים באנרגיה שלנו, אבל יש לה שם הרבה ספינות. נדבר עם בריטניה".

איראן הזהירה שוב ושוב כי היא תגיב על תפיסת המכלית שלה לחופי גיברלטר מוקדם יותר החודש. הרשויות בבריטניה, השולטות על המצרים, אמרו כי היא נעצרה משום שלפי החשד הייתה בדרכה לסוריה, וללא קשר למתיחות בין המעצמות לבין איראן סביב תכנית הגרעין שלה. אתמול דווח כי בית משפט בגיברלטר אישר את הארכת החזקת המכלית, "גרייס 1", עד לאמצע החודש הבא.

האנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו היום כי "הפעולה במפרץ מציגה סימנים מדאיגים כי איראן בוחרת בנתיב מסוכן של התנהגות בלתי חוקית אחרי המעצר החוקי של המכלית בגיברלטר". עוד הוסיף האנט כי "תגובתנו תהיה שקולה אך איתנה. ניסינו למצוא דרך לפתור את עניין המכלית גרייס 1, אך נמשיך להבטיח את ביטחון ספינותינו".

המכלית גרייס 1 של איראן לחופי גיברלטר, 4 ביולי 2019. רויטרס
תוחזק בגיברלטר עד לאמצע החודש הבא. מכלית הנפט "גרייס 1"/רויטרס

בחודשים האחרונים שש מכליות נפט נוספות הותקפו בפעולות חבלה, שלפי וושינגטון ובעלות בריתה בוצעו בידי טהראן. ארבע מהן הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות, ושתיים מהן היו שייכות לה. בנוסף לכך, בשבוע שעבר אמרה בריטניה כי היא הדפה ניסיון של איראן להשתלט על מכלית נפט שלה במצרי הורמוז, אך בטהראן הכחישו זאת.

שורת תקריות אלה מגיעה על רקע המתיחות הגוברת במפרץ. ארצות הברית טוענת כי היא הפילה שלשום מל"ט איראני במצרי הורמוז. גורמים אמריקניים טוענים כי הפלת המל"ט בוצעה באמצעות המערכות ללוחמה אלקטרונית של ספינת הקרב USS BOXER. עם זאת, טהראן הכחישה את התקרית ופרסמה תיעוד מהאוויר של ספינת הקרב, שלטענתה מוכיח שכלי הטיס לא הופל.



(עדכון ראשון: 08:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully