וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן פרסמה תיעוד מהתקרית: "הוכחה שארה"ב לא הפילה את המל"ט"

19.7.2019 / 20:34

בטהראן דוחים את הטענות של טראמפ על התקרית במי המפרץ ושחררו סרטון שלכאורה מציג את ספינת הקרב האמריקנית, שלפי הדיווחים הפילה את המל"ט באמצעות מערכות ללוחמה אלקטרונית. עם זאת, לא ברור מה קרה עם כלי הטיס לאחר הצילום והפנטגון צפוי לפרסם בקרוב תיעוד משלו

.

משמרות המהפכה של איראן פרסמו היום (שישי) תיעוד שלטענתם מפריך את הטענה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי מל"ט איראני הופל אתמול על ידי ספינת קרב אמריקנית. בתיעוד מהאוויר לכאורה נראית ספינת הקרב האמריקנית, USS BOXER, חוצה את מצרי הורמוז במקום שבו אירעה התקרית לטענתה של ארצות הברית.

בסרטון מסומנת גם השעה שבה המל"ט היה עדיין באוויר, מה שלכאורה מוכיח שהוא צולם אחרי השעה שבה ארצות הברית טוענת שהפילה אותו. עם זאת, לא ברור מה קרה עם המל"ט לאחר שסיים לצלם את ספינת הקרב האמריקנית, והפנטגון צפוי לפרסם בקרוב תיעוד משלו. כמו כן, לא ברור אם אכן מדובר ב-USS BOXER, ולא ניתן לאמת את הטענה של משמרות המהפכה שלפיה כלי הטיס שב לבסיסו.

לאחר שפורסם התיעוד, טראמפ הגיב לאיראן במהלך אירוע בבית הלבן, ואמר כי הוא בטוח שהכוחות האמריקניים יירטו אתמול את המל"ט האיראני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התיעוד שאיראן פרסמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טראמפ חשף את המקרה באירוע משותף עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה בבית הלבן. הוא ציין כי המל"ט התקרב עד למרחק של קילומטר מהספינה לפני שהותקף. נשיא ארצות הברית אף קרא למדינות נוספות לגנות את איראן ולהגן על ספינותיהן השוהות במפרץ. גורמים אמריקניים אמרו אתמול לרשת CNN כי המל"ט של משמרות המהפכה הופל על ידי המערכות ללוחמה אלקטרונית של הספינה שמופיעה בתיעוד.

על פי הפנטגון, הספינה הייתה במים הבינלאומיים וביצעה מעבר מתוכנן לעבר מצרי הורמוז, שעה שהתקרית התרחשה. "זו האחרונה מבין שלל פעולות עוינות ומתגרות מצד איראן נגד כלי שיט במים הבינלאומיים", אמר טראמפ. "ארצות הברית שומרת לעצמה את הזכות להגן על מתקניה ועל אנשיה".

גורם בכיר בממשל טראמפ איים מוקדם יותר כי ארצות הברית תשמיד "כל מל"ט איראני שיטוס קרוב מדי" לספינותיה במצרי הורמוז. לדבריו, המל"טים "שיטוסו קרוב מדי לספינות שלנו - יופלו".

הוא הוסיף כי יש לוושינגטון "ראיות ברורות מאוד" לכך שהפילה את המל"ט, למרות הכחשותיה של טהראן. "אנחנו בטוחים בכך", הוא הדגיש.

.

הגורם האמריקני גם דחה את הצעתו של שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, לפיה טהראן תאשש את טענותיה על תכנית הגרעין שלה באמצעות מסמך המציג בדיקות מעמיקות ממנה, אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות שהטילה.

המתיחות בין איראן לארצות הברית גברה מאז שהאחרונה פרשה מהסכם הגרעין לפני שנה. איראן רוצה שמדינות אירופה החתומות על ההסכם מ-2015 יבטיחו כי היא לא תיפגע כלכלית מהסנקציות האמריקניות, וטוענת שבשלב זה הן לא עומדות במילותיהן. לטענת הגורם האמריקני, זריף נראה כמי שאין לו יכולת קבלת החלטות, וארצות הברית "לא תשקול אף הצעה ממנו ברצינות".

שורת תקריות במפרץ

לפני כחודש הפילה איראן מל"ט אמריקני שלטענתה חדר לשטחה האווירי במחוז הורמוזגאן שבדרום המדינה. ארצות הברית שקלה להגיב צבאית נגדה, אך טראמפ עצר זאת ברגע האחרון.

אתמול אישרו משמרות המהפכה כי השתלטו ביום ראשון על מכלית נפט זרה במפרץ הפרסי. על המכלית, שנתפסה מדרום לאי לארק, היו דלק ו-12 אנשי צוות. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה, שציטט את משמרות המהפכה, "נתפס כלי שיט זר שהבריח מיליון ליטרים של דלק".

איראן אישרה כי מדובר באותה המכלית שעל היעלמותה דווח מוקדם יותר השבוע, אך סתרה בכך את דבריה הקודמים, אז שטענה שהגישה עזרה לכלי שיט זר. גורמי מודיעין אמריקניים אמרו ביום שלישי כי הם חושדים שהצי של משמרות המהפכה אילץ את המכלית MT Riah שבסיסה באיחוד האמירויות הערביות להיכנס למים הטריטוריאליים של המדינה. בדיווח בטלוויזיה הרשמית נאמר כי הנפט הגנוב היה אמור להימכר ללקוחות זרים וכי כלי השיט נתפס מדרום לאי לארק שבמצרי הורמוז.

USS BOXER - ספינת הצי האמריקני. רויטרס, מערכת וואלה!
ספינת הקרב USS Boxer במפרץ/מערכת וואלה!, רויטרס

ההשתלטות על המכלית הגיעה אחרי שאיראן הזהירה שוב ושוב כי היא תגיב על תפיסת המכלית שלה לחופי גיברלטר מוקדם יותר החודש. הרשויות בבריטניה, השולטות על המצרים, אמרו כי היא נעצרה משום שלפי החשד הייתה בדרכה לסוריה, וללא קשר למתיחות בין המעצמות לבין איראן סביב תכנית הגרעין שלה. היום דווח כי בית משפט בגיברלטר אישר את הארכת החזקת המכלית, "גרייס 1", עד לאמצע החודש הבא.

בשבוע שעבר אמרה בריטניה כי היא הדפה ניסיון של איראן להשתלט על מכלית נפט שלה במצרי הורמוז. משמרות המהפכה הבטיחו להגיב, אבל הכחישו כי הם ניסו לחטוף את המכלית הבריטית שלוותה על ידי ספינת קרב בריטית.

בחודשים האחרונים אירעו שורת תקריות כחלק ממתיחות זו. שש מכליות נפט הותקפו בפעולות חבלה, שלפי וושינגטון ובעלות בריתה בוצעו בידי טהראן. ארבע מהן הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות, ושתיים מהן היו שייכות לה. טהראן הכחישה זאת.

(עדכון ראשון: 13:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully