וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאיימת: נעבור למתקפה רחבה אם אחת מאויבותינו "תעשה טעות"

18.7.2019 / 18:07

לאחר ההודעה כי כוחות איראניים השתלטו על מכלית זרה במפרץ הפרסי, אמר מפקד משמרות המהפכה כי "האסטרטגיה ההגנתית יכולה להשתנות במהירות". באיראן פורסמו תמונות ראשונות של כלי השיט שנתפס. דיווח בארה"ב: מאות חיילים צפויים להישלח לערב הסעודית בצל איומי טהראן

.

המתיחות במפרץ | כל העדכונים:

  • מפקד משמרות המהפכה: מוכנים לעבור למתקפה אם נצטרך
  • איראן פרסמה תיעוד ראשון של המכלית עליה השתלטה במפרץ הפרסי
  • דיווח: ארה"ב מתכוננת לשלוח מאות חיילים לסעודיה בצל המתיחות

מפקד משמרות המהפכה של איראן חוסיין סלאמי הזהיר היום (חמישי) כי האסטרטגיה ההגנתית של ארצו יכולה להשתנות להתקפה, אם אחת מאויבותיה "תעשה טעות". סלאמי אמר את הדברים בביקור בבסיס משמרות המהפכה באחד האיים שבשליטת איראן במפרץ הפרסי, לאחר ההודעה כי הכוחות השתלטו ביום ראשון על מכלית נפט זרה במפרץ. על המכלית, שנתפסה מדרום לאי לארק, היו דלק ו-12 אנשי צוות. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה, שציטט את משמרות המהפכה, "נתפס כלי שיט זר שהבריח מיליון ליטרים של דלק". איראן עדיין לא אמרה למי שייכת המכלית. מוקדם יותר פורסם בטלוויזיה הרשמית כי כלי השיט נשא את דגל בריטניה, אך בתוך זמן קצר הוא הוסר.

איראן אישרה כי מדובר באותה המכלית שעל היעלמותה דווח מוקדם יותר השבוע, אך סתרה בכך את דבריה מאתמול, כשטענה שהגישה עזרה לכלי שיט זר. גורמי מודיעין אמריקניים אמרו ביום שלישי כי הם חושדים שהצי של משמרות המהפכה אילץ את המכלית MT Riah שבסיסה באיחוד האמירויות הערביות להיכנס למים הטריטוריאליים של המדינה. בדיווח בטלוויזיה הרשמית נאמר כי הנפט הגנוב היה אמור להימכר ללקוחות זרים וכי כלי השיט נתפס מדרום לאי לארק שבמצרי הורמוז.

מיכלית הנפט ש''נעלמה'' במפרץ ונמצאת בידי איראן, 18 ביולי 2019. ללא, אתר רשמי
עדיין לא ברור למי שייכת המכלית. כלי השיט שנפתס בתחילת השבוע/אתר רשמי, ללא

בתוך כך, ארצות הברית מתכננת לשלוח מאות חיילים לערב הסעודית - כך מסרו שני גורמים רשמיים בצבא ארצות הברית. על פי הדיווח ב-CNN, לפחות 500 חיילים צפויים להגיע צפויים להגיע לבסיס האווירי שליד הבירה ריאד. קבוצה קטנה יותר של חיילים הגיעה לערב הסעודית לצורך תיאום ההכנות לקליטת החיילים.

מפקד פיקוד המרכז בצבא ארצות הברית, הגנרל קנת' מקנזי, אמר מוקדם יותר כי הוא יצר קשר עם מדינות נוספות לגבי הבטחת חופש השיט במפרץ ואמר כי יפעל "באגרסיביות" כדי למצוא פתרון שיאפשר מעבר חופשי. "אנחנו כרגע מדברים עם הקהילה הבינלאומית על הזכות לחירות השיט במזרח התיכון, שתכלול מעבר אל מיצרי הורמוז ובאב אל-מנדב", אמר מקנזי במסיבת עיתונאים משותפת שקיים בריאד יחד עם הנסיך פהד בין טורקי, מפקד הקואליציה הנלחמת במורדים החות'ים בתימן.

בתשובה לשאלה אם ערב הסעודית תיקח חלק בשותפות בטחונית ימית שכזו, אמר הנסיך פהד כי הקואליציה תמשיך ללוות ספינות בים האדום. "עשינו את זה בשנים האחרונות והצלחנו מאוד למרות נזק מסוים לשיט האזרחי", אמר, "אז היינו פעילים בשדה הזה, אנחנו עושים זאת בים האדום בבאב אל-מנדב.

מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי. AP
מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי/AP

ארצות הברית הטילה הערב סנקציות על חמישה אנשים ורשת של חברות שהיו מעורבים בהעברת חומרים שעשויים לסייע בתוכנית הגרעין של איראן. מדובר בצעד ראשון של וושינגטון נגד איראן לאחר שזו הודיע בתחילת החודש על האצת העשרת האורניום לרמה שעשויה לסייע בייצור נשק גרעיני.

מוקדם יותר שוחח נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין על עתיד הסכם הגרעין שחתמו המעצמות עם איראן. "שני הצדדים הסכימו כי הסכם הגרעין הוא בעל חשיבות עליונה בשמירה על הביטחון במזרח התיכון", נכתב בהודעת הקרמילן לאחר השיחה

מפה של המפרץ הפרסי והאזור. אתר רשמי
מפה של המפרץ הפרסי והאזור/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully