וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן על המכלית שנעלמה: הגשנו לה עזרה אחרי שחוותה תקלה

בטהראן לא פירטו באיזו ספינה מדובר, אך האישור הגיע אחרי שגורמי מודיעין אמריקניים אמרו כי היא שייכת לאיחוד האמירויות. במקביל, טראמפ טוען שהושגה התקדמות עם טהראן, שמצדה דחתה את דבריו של פומפאו שלפיהם היא מוכנה לדון בתכנית הטילים שלה

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

איראן אמרה אתמול (שלישי) כי היא הגישה עזרה למכלית נפט זרה שחוותה תקלה במי המפרץ, מבלי לפרט באיזה כלי שיט מדובר. זאת אחרי שגורמי מודיעין אמריקניים אמרו כי הם חושדים שהצי של משמרות המהפכה אילץ את המכלית MT Riah של איחוד האמירויות הערביות להיכנס למים הטריטוריאליים של המדינה בסוף השבוע. גורמים אחרים במפרץ אמרו, לעומת זאת, כי ייתכן שהמכלית פשוט יצאה מכלל שימוש ונגררה על ידי כלי שיט איראניים.

דובר ממשלת איראן, עבאס מוסאווי, אמר מוקדם יותר כי מיכלית הנפט הבינלאומית נקלעה לבעיה בגלל תקלה טכנית במפרץ הפרסי. "לאחר שקיבלנו בקשה לסיוע, כוחות איראנים קרבו אליה והשתמשו בגרר כדי למשוך אותה לכיוון המים הטריטוריאליים של איראן עבור ביצוע התיקונים הדרושים", אמר.

סוכנות הידיעות רויטרס פנתה לחברת המכליות "פריים טנקרס" מאיחוד האמירויות, שבבעלותה המיכלית, אך זו אמרה כי מכרה את המיכלית לחברה אחרת מאיחוד האמירויות - "מוג' אל-בכר". עובד בחברה זו אמר לסוכנות הידיעות כי המיכלית לא שייכת להם, אך הם כן החזיקו בה עד לפני כחודשיים וחצי, וכעת המיכלית בבעלותה של חברה אחרת. רויטרס לא הצליחה להשיג את תגובתה.

מכלית הנפט הבריטית הרטיג' מפליגה בים השחור, 1 במרץ 2019. רויטרס
מכלית הנפט הבריטית הרטיג' מפליגה בים השחור, מרץ/רויטרס

בחודשים האחרונים התרחשו שורת תקריות במי המפרץ, כחלק מהמתיחות בין איראן לארצות הברית מאז שהאחרונה פרשה מהסכם הגרעין לפני שנה. שש מכליות נפט הותקפו בפעולות חבלה, שלפי וושינגטון ובעלות בריתה בוצעו בידי טהראן. ארבע מהן הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות, ושתיים מהן היו שייכות לה. באיראן מכחישים.

בנוסף לכך, בשבוע שעבר אמרה בריטניה כי היא הדפה ניסיון של איראן להשתלט על מכלית נפט שלה במצרי הורמוז, אחרי שכוחות בריטיים השתלטו על מכלית נפט איראנית לחופי גיברלטר בחשד שהיא הייתה בדרך לסוריה. משמרות המהפכה הבטיחו להגיב, אבל הכחישו כי הם ניסו לחטוף את המכלית הבריטית שלוותה על ידי ספינת קרב בריטית.

המתיחות הצבאית מגיעה במקביל לזו הדיפלומטית, עם המשך ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין. איראן רוצה שמדינות אירופה החתומות על ההסכם מ-2015 יבטיחו כי היא לא תיפגע כלכלית מהסנקציות האמריקניות, וטוענת שבשלב זה הן לא עומדות במילותיהן. ביום שני אמרו באיחוד האירופי כי בשלב זה ההפרות אינן משמעותיות, וכי העיצומים לא יושתו מחדש על הרפובליקה האסלאמית.

טראמפ, מצדו, אמר אתמול כי הושגה "התקדמות משמעותית עם איראן", והוסיף כי ארצות הברית רוצה לעזור לאיראן ולעבוד איתה, ולא לפעול להחלפת השלטון במדינה. הנשיא, שאמר את הדברים בפגישה של הממשל בבית הלבן, לא סיפק פרטים נוספים בנושא, אך שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר בפגישה שאיראן מוכנה לנהל משא ומתן בנוגע לתכנית הטילים שלה. בתגובה לפומפאו, המשלחת האיראנית לאו"ם אמרה כי תכנית הטילים שלה אינה נתונה למשא ומתן "בשום תנאי ועם אף מדינה".

דונלד טראמפ בישיבת קבינט 16 ביולי 2019. רויטרס
טראמפ בישיבת קבינט בבית הלבן, אתמול/רויטרס

דבריו של טראמפ מחזקים את העמדה לפיה למרות המתיחות הרבה בין המדינות, שהחלה עם הנטישה של וושינגטון מהסכם הגרעין שהובילה להטלה מחדש של הסנקציות, הנשיא עדיין מעוניין במשא ומתן עם טהראן. דיווח נוסף המחזק את טענה זו נמסר בשבוע שעבר מגורמים מעורים בנושא שסיפרו לרויטרס כי ארצות הברית החליטה שבשלב זה לא יוטלו סנקציות על שר חוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף. זאת למרות שלאחרונה הפיץ משרד האוצר האמריקני טיוטת הודעה על העיצומים על זריף.

בצל זאת, אתמול אמר שר החוץ האיראני בראיון לרשת NBC כי ארצו לא מעוניינת במלחמה עם ארצות הברית, אך הבהיר כי כדי לפנות את הדרך למשא ומתן בין וושינגטון וטהראן - על טראמפ להסיר את הסנקציות מעל איראן. "מרגע הסרת הסנקציות, הדלת למשא ומתן פתוחה לגמרי", אמר זריף והוסיף כי "זו ארצות הברית שנטשה את שולחן המשא ומתן, והם תמיד מוזמנים לשוב", אמר.

בסוף החודש שעבר, הטון של טראמפ היה שונה מזה שנשמע בשבוע האחרון, כאשר חתם על סנקציות נוספות על איראן, כשהפעם הן כוונו למנהיג העליון, עלי חמינאי, בו הוא רואה כאחראי "להובלת עוינות המשטר". הנשיא הסביר כי "הסנקציות שהוטלו ימנעו מהמנהיג העליון, ממשרדו וממקורביו גישה למשאבים ותמיכה כלכלית". טראמפ שב והדגיש כי ארצות הברית לא מעוניינת בעימות עם איראן, אך לא יאפשר לה להשיג נשק גרעיני.

(עדכון ראשון: 02:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully