וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן אישרה: השתלטנו על מכלית הנפט ש"נעלמה" במי המפרץ

18.7.2019 / 14:32

משמרות המהפכה הודיעו שהשתלטו על מכלית נפט שהבריחה מיליון ליטר דלק מדרום לאי לארק. בטלוויזיה הממלכתית במדינה נמסר כי "נתפסה ספינה זרה ובה 12 אנשי צוות", שנגררה לחופיה של המדינה. בטהראן אישרו כי מדובר באותו כלי השיט שלטענתה הגישה לו עזרה בגלל תקלה טכנית

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

משמרות המהפכה של איראן הודיעו היום (חמישי) כי השתלטו ביום ראשון על מכלית נפט זרה במפרץ הפרסי. על המכלית, שנתפסה מדרום לאי לארק, היו דלק ו-12 אנשי צוות. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה, שציטט את משמרות המהפכה, "נתפס כלי שיט זר שהבריח מיליון ליטרים של דלק".

איראן אישרה כי מדובר באותה המכלית שעל היעלמותה דווח מוקדם יותר השבוע, אך סתרה בכך את דבריה מאתמול, כשטענה שהגישה עזרה לכלי שיט זר. גורמי מודיעין אמריקניים אמרו ביום שלישי כי הם חושדים שהצי של משמרות המהפכה אילץ את המכלית MT Riah שבסיסה באיחוד האמירויות הערביות להיכנס למים הטריטוריאליים של המדינה. בדיווח בטלוויזיה הרשמית נאמר כי הנפט הגנוב היה אמור להימכר ללקוחות זרים וכי כלי השיט נתפס מדרום לאי לארק שבמצרי הורמוז.

המכלית גרייס 1 של איראן לחופי גיברלטר, 4 ביולי 2019. רויטרס
מכלית הנפט האיראנית שנתפסה על ידי בריטניה לחופי גיברלטר, החודש/רויטרס

על פי מידע באתר Maritime Traffic, המעקב המכלית, ששטה תחת דגל פנמה, הפסיקה לשדר את מיקומה ביום ראשון, כשהייתה מול האי קשאם, שבו יש למשמרות המהפכה בסיס. גורם באיחוד האמירויות אמר מוקדם יותר השבוע כי המכלית הקטנה לא שלחה אותות מצוקה בטרם כיבתה את מערכת המעקב שלה. המכלית, שאורכה 58 מטר, בדרך כלל יוצאת מהנסיכויות דובאי וא-שארקה שבחוף המערבי של איחוד המערביות, לפני שהיא ממשיכה דרך המצר ומתקדמת לעבר אל-פוג'ירה שבחוף המזרחי.

ההשתלטות על המכלית הגיעה אחרי שאיראן הזהירה שוב ושוב כי היא תגיב על תפיסת המכלית שלה לחופי גיברלטר מוקדם יותר החודש. הרשויות בבריטניה, השולטות על המצרים, אמרו כי היא נעצרה משום שלפי החשד הייתה בדרכה לסוריה, וללא קשר למתיחות בין המעצמות לבין איראן סביב תכנית הגרעין שלה.

ממשלת בריטניה הודיעה אמרה היום לאחר הודעת משמרות המהפכה כי היא עוקבת אחרי מידע נוסף בנושא. "אנו ממשיכים לדחוק בשלטונות האיראניים להפיג את המתיחות באזור", נמסר. עוד נאמר בהצהרה כי "אנו עוקבים באופן שוטף אחרי המצב הביטחוני באזור ומחויבים לשמירה על חופש השיט, בהתאם לחוק הבינלאומי".

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף במהלך פורום מדיני במטה האו"ם בניו יורק, ארה"ב 17 ביוני 2019. AP
תנועתו בניו יורק הוגבלה. זריף באו"ם, אתמול/AP

המתיחות בין איראן לארצות הברית גברה מאז שהאחרונה פרשה מהסכם הגרעין לפני שנה. איראן רוצה שמדינות אירופה החתומות על ההסכם מ-2015 יבטיחו כי היא לא תיפגע כלכלית מהסנקציות האמריקניות, וטוענת שבשלב זה הן לא עומדות במילותיהן.

בחודשים האחרונים אירעו שורת תקריות כחלק ממתיחות זו. שש מכליות נפט הותקפו בפעולות חבלה, שלפי וושינגטון ובעלות בריתה בוצעו בידי טהראן. ארבע מהן הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות, ושתיים מהן היו שייכות לה. טהראן הכחישה זאת.

בנוסף לכך, בשבוע שעבר אמרה בריטניה כי היא הדפה ניסיון של איראן להשתלט על מכלית נפט שלה במצרי הורמוז, אחרי שכוחות בריטיים השתלטו על מכלית נפט איראנית לחופי גיברלטר בחשד שהיא הייתה בדרך לסוריה. משמרות המהפכה הבטיחו להגיב, אבל הכחישו כי הם ניסו לחטוף את המכלית הבריטית שלוותה על ידי ספינת קרב בריטית.

ההודעה של משמרות המהפכה נמסרה בזמן ששר החוץ מוחמד ג'וואד זריף מבקר בניו יורק לרגל כינוס של האו"ם. על אף מגבלות התנועה שהוטלו עליו, מתן הוויזה נתפס כצעד שיכול להצביע על כך שהנתיב הדיפלומטי בין שתי המדינות טרם נחסם סופית.

מפה של המפרץ הפרסי והאזור. אתר רשמי
מפה של המפרץ הפרסי והאזור/אתר רשמי

מפקד פיקוד המרכז בצבא ארצות הברית, הגנרל קנת' מקנזי, אמר מוקדם יותר כי הוא יצר קשר עם מדינות נוספות לגבי הבטחת חופש השיט במפרץ ואמר כי יפעל "באגרסיביות" כדי למצוא פתרון שיאפשר מעבר חופשי. "אנחנו כרגע מדברים עם הקהילה הבינלאומית על הזכות לחירות השיט במזרח התיכון, שתכלול מעבר אל מיצרי הורמוז ובאב אל-מנדב", אמר מקנזי במסיבת עיתונאים משותפת שקיים בריאד יחד עם הנסיך פהד בין טורקי, מפקד הקואליציה הנלחמת במורדים החות'ים בתימן.

בתשובה לשאלה אם ערב הסעודית תיקח חלק בשותפות בטחונית ימית שכזו, אמר הנסיך פהד כי הקואליציה תמשיך ללוות ספינות בים האדום. "עשינו את זה בשנים האחרונות והצלחנו מאוד למרות נזק מסוים לשיט האזרחי", אמר, "אז היינו פעילים בשדה הזה, אנחנו עושים זאת בים האדום בבאב אל-מנדב.

(עדכון ראשון: 13:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully