וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: הסכם הגרעין חי; נתניהו: תגובה כמו בשנות ה-30

15.7.2019 / 20:01

שרת החוץ של האיחוד אמרה כי "הסכם הגרעין עם איראן לא במצב טוב, אבל הוא עדיין בחיים". בתגובה, ראש הממשלה השווה את דבריה לאירופה בתקופת עליית השלטון הנאצי: "היה מי שטמן את ראשו בחול ולא ראה את הסכנה מתקרבת"

עריכה: טל רזניק

הסכם הגרעין - כל העדכונים

  • האיחוד האירופי: "ההסכם עם איראן לא במצב טוב, אבל עדיין בחיים"
  • נתניהו תקף: "מזכיר את הפייסנות האירופית של שנות ה-30"
  • גנץ: "איראן היא בעיה עולמית, שמאיימת על שלום העולם"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה הערב (שני) כי "הסכם הגרעין עם איראן לא במצב טוב, אבל הוא עדיין בחיים". בפגישת שרי החוץ של אירופה מוגריני הסבירה כי בשלב זה אף אחת ממדינות אירופה שעדיין נמצאות תחת ההסכם לא רמזה על כוונתה לצאת מההסכם. עם זאת קראה לטהראן לבטל את הצעדים שנקטה, שהובילו אותה להפר את ההסכם. "אנחנו מקווים ומזמינים את איראן לחזור בה מצעדים אלה ולשוב לשיתוף פעולה מלא", אמרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בתגובה סרטון בו טען כי דברי השרה מזכירים לו את "הפייסנות האירופית של שנות ה-30. היה מי שטמן את ראשו בחול ולא ראה את הסכנה מתקרבת". נתניהו אמר כי "כנראה שיש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שייפלו על אדמת אירופה טילים גרעיניים איראניים. אז זה כבר יהיה מאוחר מדי. אנחנו בכל מקרה נעשה הכול כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

נציגת האיחוד האירפואי לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני במהלך מסע"ת  בבגדאד, עיראק 13 ביולי 2019. רויטרס
"מזמינים את איראן לחזור בה". מוגריני/רויטרס

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב גם הוא לדבריה של מוגריני, ואמר כי "הערב חשוב להזכיר לידידינו באירופה שאיראן היא בעיה עולמית, שמאיימת על שלום העולם. בנושא הזה אין פוליטיקה. ישראל אינה יכולה להרשות לאיראן יכולת גרעינית, וכך גם אתם".

גם שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר היום כי נותר חלון הזדמנויות קטן להציל את הסכם הגרעין עם איראן, שמצדה איימה כי המצב ישוב לקדמותו אם יתר המדינות האירופיות החתומות בו לא ימלאו את התחייבויותיהן.

"איראן עדיין נמצאת במרחק של שנה מפיתוח פצצת גרעין", אמר האנט עם בואו לבריסל לקראת פסגת שרי חוץ. "יש עדיין חלון קטן, שהולך ונסגר, להשאיר את ההסכם בחיים". הוא ציין כי למרות העובדה שארצות הברית היא בעלת בריתה הקרובה ביותר של בריטניה, הן לא מסכימות לגבי האופן שבו צריך לטפל במשבר מול איראן.

ישיבת ממשלה, 14 ביולי 2019. ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג, אתר רשמי
"מי שטמן את ראשו בחול לא ראה את הסכנה מתקרבת". נתניהו/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג

בשבוע שעבר הודיעה איראן כי היא תחל להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין. זאת בהמשך לצמצום מחויבויותיה להסכם, שממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנה שעברה. איראן תחצה את רף העשרת האורניום העומד על 3.67%, אחרי שכבר חצתה שבוע לפני כן את כמות האורניום המועשר שבה מותר לה להחזיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully