וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: נותר חלון הזדמנויות קטן להציל את הסכם הגרעין

15.7.2019 / 11:07

שר החוץ אמר כי ההסכם עם איראן "עוד לא מת" וכי לונדון ויתר המדינות החתומות עליו מחפשות דרכים להציל אותו. זריף קיבל ויזה לניו יורק, אך תנועתו תוגבל לשישה בלוקים בלבד

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט אמר היום (שני) כי נותר חלון הזדמנויות קטן להציל את הסכם הגרעין עם איראן, שמצדה איימה כי המצב ישוב לקדמותו אם יתר המדינות האירופיות החתומות בו לא ימלאו את התחייבויותיהן.

"איראן עדיין נמצאת במרחק של שנה מפיתוח פצצת גרעין", אמר האנט עם בואו לבריסל לקראת פסגת שרי חוץ. "יש עדיין חלון קטן, שהולך ונסגר, להשאיר את ההסכם בחיים". הוא ציין כי למרות העובדה שארצות הברית היא בעלת בריתה הקרובה ביותר של בריטניה, הן לא מסכימות לגבי האופן שבו צריך לטפל במשבר מול איראן.

ממשל טראמפ פרש מהסכם הגרעין באופן חד-צדדי בשנה שעברה, והטיל סנקציות מחודשות על איראן. אתמול פורסם מזכר סודי ששלח השגריר הבריטי בארצות הברית קים דארוך בשנה שעברה, ושבו טען כי טראמפ פרש רק "כדי לעשות דווקא" לקודמו ברק אובמה, שבמהלך כהונתו נחתם ההסכם. השגריר התפטר בשבוע שעבר אחרי פרסומן של שורת תכתובות פנימיות, שבהן מתח ביקורת על נשיא ארצות הברית ועל התנהלות ממשלו. בין היתר, כינה אותו "חסר יכולת".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, 10 ביוני 2019. AP
אין טיול חופשי בניו יורק. זריף/AP

איראן רוצה שמדינות אירופה החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - יעשו יותר כדי להבטיח שהיא לא תיפגע כלכלית אחרי הפרישה של ארצות הברית. הסנקציות הרבות שהטילה ארצות הברית על טהראן הובילו להחרפת המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות, שהגיעה לסף עימות צבאי בחודש שעבר.

ואולם, בסימן לכך שהדלת הדיפלומטית לא נסגרה סופית, אישרה וושינגטון לשר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף להגיע לניו יורק לשם השתתפות בדיונים באו"ם. שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, הבהיר כי תנועתו בעיר תהיה מוגבלת לשישה רחובות בלבד, מהמשכן שלו ועד למשלחת באו"ם.

"דיפלומטים אמריקנים לא מסתובבים בטהראן, כך שאנחנו לא רוצים סיבה שדיפלומטים איראנים יסתובבו חופשי בניו יורק", אמר פומפאו, ממובילי הקו הנצי בממשל נגד איראן, לוושינגטון פוסט. הממשל שקל להכריז סנקציות גם על זריף, מאדריכלי הסכם הגרעין והדיפלומט הבכיר ביותר של הרפובליקה האסלאמית, אולם בשלב זה הוא נמנע מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully