וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות העסקה עם רוסיה: ארה"ב מסלקת את טורקיה מתכנית ה-F-35

17.7.2019 / 23:40

לאחר האיומים, וושינגטון החליטה להשעות את אנקרה מאימוני מטוס הקרב המתקדם בשל קבלת טילי ההגנה האווירית ממוסקבה. בתמיכת יתר השותפות בתכנית, בארה"ב השעו את טורקיה ופועלים ליזום תהליך להוצאתה באופן רשמי. טורקיה: "על ארה"ב לחזור בה מהטעות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארצות הברית הודיעה היום (רביעי) כי היא מוציאה את טורקיה מתכנית האימונים של מטוסי ה-35-F. זאת בעקבות העברת מערכת ההגנה האווירית ממוסקבה לאנקרה בשבוע שעבר. משלוח הרכיבים הראשונים של מערכת ה-S-400 נחת בבסיס חיל האוויר דרום-מערבית לבירה. בכך, נחתמה העסקה בין טורקיה לרוסיה, אותה נאבקה וושינגטון למנוע בחודשים האחרונים.

"ארצות הברית ושותפות נוספות בתכנית ה-F-35 תומכות בהחלטה להשעות את טורקיה וליזום תהליך להוצאתה באופן רשמי מהתכנית", אמרה אלן לורד, בכירה במשרד ההגנה האמריקני. זהו צעד ענישה ראשון של וושינגטון נגד אנקרה מאז תחילת יישום העסקה ביום שישי, כשגם הקונגרס עוד עשוי להטיל סנקציות עליה.

לורד הוסיפה כי הזזת שרשרת האספקה עבור מטוסי הקרב המתקדמים תעלה לארצות הברית בין 500 ל-600 מיליון דולר בהוצאות הנדסיות, זאת משום שטורקיה מייצרת יותר מ-900 חלקים של ה-F-35. היא אמרה כי פס הייצור מטורקיה יעבור למפעלים בארצות הברית. עוד אמרה כי כל טייסי ה-F-35 הטורקיים שהוכשרו בארצות הברית מתכננים לעזוב עד ה-31 ביולי, וטורקיה לא תוכל יותר לקנות את מאה דגמי המטוסים הללו שהסכימה לרכוש.

מערכת ההגנה הרוסית S-400 במהלך פריקה בשדה התעופה באנקרה, טורקיה 12 ביולי 2019. רויטרס
מערכת ההגנה הרוסית S-400 במהלך פריקה בשדה התעופה באנקרה. שישי שעבר, טורקיה/רויטרס

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו אמר כי סילוקה של טורקיה מתכנית האימונים של מטוסי ה-F-35 אינה לגיטימית ולא תואמת את רוח הברית בין המדינות החברות בנאט"ו. הוא קרא לארצות הברית לחזור בה מ"הטעות", והזהיר כי המהלך יפגע ביחסים האסטרטגיים בין שתי בעלות הברית.

מוקדם יותר השבוע נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי הוא שואף לייצר את מערכת ההגנה האווירית S-400 יחד עם רוסיה. בטקס לציון יום השנה השלישי לניסיון ההפיכה הכושל, הנשיא ציין כי מטוס שנשא את המשלוח השמיני של רכיבי המערכת כבר נחת בטורקיה והעריך כי תהליך העברת הרכיבים יסתיים באפריל הקרוב. אז, לדבריו, תהפוך טורקיה לאחת המדינות היחידות שבבעלותן מערכת הגנה אווירית.

ארדואן זלזל באיומים שנרשמו על טורקיה. "הם אמרו לנו: 'לא תוכלו לקחת אותם, לא תוכלו לשים אותם בשום מקום. זה לא יהיה בסדר'", אמר. "נכון להיום, המטוס השמיני כבר נחת".

תרגיל Tri-Lightning בהשתתפות חיל האוויר, ארצות הברית ובריטניה. דובר צה"ל
מטוסי F-35 במהלך תרגיל משותף של חיל האוויר האמריקני והבריטי/דובר צה"ל

בוושינגטון אמרו שהמערכת שתורכב לא תוכל להשתלב באלו של נאט"ו, שבה גם טורקיה חברה, זאת לאחר שהשתתפותה בתכנית לפיתוח חמקני ה-F-35 כבר הושהתה. אולם ארדואן טען כי כי בסמכותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לוותר על הטלת הסנקציות, וכי עליו למצוא "מרחב ביניים" לוויכוח. "ברכישת ה-S-400, אנחנו לא מתכוננים למלחמה. אנחנו מנסים להבטיח שלום וביטחון לאומי", אמר ארדואן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ב-G-20 ביפן. רויטרס
"לא מתכוננים למלחמה". טראמפ וארדואן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully