וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה צמצמה את הסיוע, אז ירדן החלה להתפייס עם קטאר

17.7.2019 / 10:04

אחרי שנתיים החליפו שתי המונרכיות הערביות שגרירים חדשים, על רקע התמקדות של הגוש הסעודי באיום האיראני. בעמאן מסתייגים מתכנית השלום של טראמפ, וזקוקים לעזרה כלכלית שתחליף את זו של ריאד

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

ירדן מינתה אתמול (שלישי) שגריר חדש בקטאר, שנתיים אחרי שהיא החזירה אותו כאות סולידריות עם החרם של מדינות המפרץ על דוחא. לפי צו מלכותי, הדיפלומט הוותיק זיד א-לוואזי, שהיה מנכ"ל משרד החוץ, ישמש בתפקיד. בנוסף לכך, הממשלה בעמאן אישרה את המינוי של שייח סעוד בן נאסר בן ג'אסם א-ת'אני, בן למשפחת הנסיכות הקטארית, כשגריר החדש.

גורמים ירדניים מכחישים כי הפיוס עם קטאר הוא תגובה לצמצום התמיכה של ערב הסעודית, אולם גורמים דיפלומטיים אמרו כי התזון של המהלך יכול לשקף את ההסתייגות של הממלכה ההאשמית מתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. באופן מסורתי, ירדן פנתה למונרכיות במפרץ כדי לקבל עזרה כלכלית, אולם אלו ממקדות את מדיניות החוץ שלהן יותר ויותר באיראן, וקיצצו את התמיכה הכלכלית בעמאן.

התלות של מדינות המפרץ בוושינגטון כדי להתמודד עם איראן מקשה עליהן לצאת נגד האפשרות שוושינגטון תזנח את רעיון המדינה הפלסטינית בכל הסכם שלום עתידי עם ישראל. בפסגה הכלכלית שהתקיימה בחודש שעבר בבחריין לא הוזכר "פתרון שתי המדינות" וירדן, שחלק ניכר מאוכלוסייתה פלסטינית, רואה בו הכרח כדי להשיג שלום בר-קיימא באזור.

עבדאללה מלך ירדן בוועידה בסינגפור, 20 ביוני 2019. רויטרס
מדינות המפרץ אכזבו. עבדאללה, בחודש שעבר/רויטרס

חידוש הקשרים של ירדן עם קטאר הגיע אחרי הפתיחות מצדה של דוחא, שהביטוי האחרון שבהם היה בחודש אפריל, כשסגן ראש הממשלה ושר ההגנה, חאליד בין מוחמד אל עטייה, ביקר בעמאן וחתם על הסכמים לשיתוף פעולה צבאי. בחודש שעבר קטאר הרחיבה ב-500 מיליון דולר את חבילת הסיוע שלה לירדן, ימים אחרי שיריביה במפרץ הבטיחו לה 2.5 מיליארד דולר כדי לסייע למדינה להתגבר על המשבר הכלכלי שבה אחרי גל ההפגנות שהתקיימו נגד הממשלה.

קטאר העשירה פתחה בחודשים האחרונים יותר משרות עבור אזרחים ירדנים, כחלק מחבילת הסיוע הכלכלית. לדוחא, שלה יש מניות רבות בבנק השני בגודלו בירדן, הבטיחה גם להזרים מאות מיליוני דולרים לקופה של ירדן בשנים הקרובות. גורמים דיפלומטיים מעריכים כי זה ניסיון ליצור קרע בין ירדן לערב הסעודית.

גורמים ירדניים השמיעו תרעומת בשיחות פרטיות על כך שהסיוע שהגישה ערב הסעודית בשנים האחרונות הצטמצם. ירדן סובלת ממשבר כלכלי, ובניגוד למדינות המפרץ, אין בשטחה מרבצי נפט. בנוסף לכך, חלקם אומרים שערב הסעודית זנחה את הבטחותיה להשקיע מיליארדי דולרים בתשתיות חיוניות כדי להקל על השפעת צעדי הצנע שנקטה הממלכה ההאשמית כדי לקבל חבילות סיוע מקרן המטבע הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully