וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות בדרום: התקדמות משמעותית בבניית החומה בגבול הרצועה

16.7.2019 / 12:04

כ-40 ק"מ נבנו עד כה במסגרת הפרויקט ההנדסי שנועד לסכל את המנהרות ההתקפיות של חמאס - יותר ממחצית מהתוואי המתוכנן. במקביל נמשכות העבודות גם על הגדר העילית החדשה. למרות ההישג המבצעי, במערכת הביטחון עדיין מעריכים כי הארגון מתחזק מנהרות טרור בגבול

צילום: דובר צה"ל

התקדמות משמעותית נרשמה בתהליך בניית החומה התת-קרקעית והגדר העליונה בגבול רצועת עזה - כך נחשף היום (שלישי). עד כה נבנו כ-40 ק"מ במסגרת הפרויקט ההנדסי לבניית החומה התת-קרקעית אשר מטרתה סיכול מנהרות - יותר מחצי מהאורך המתוכנן. גורמים בכירים בפיקוד הדרום שיבחו את ראש מנהלת גבולות וקו התפר, תת-אלוף ערן אופיר, שמוביל את הפרויקטים ההנדסיים המורכבים לאורך גבול רצועת עזה, על ההתקדמות בבנייה למרות המתיחות הביטחונית באזור תוך פתרון בעיות הנדסיות מורכבות.

גורמי צבא הדגישו כי פרט לחסימה עתידית של מנהרות טרור הנחפרות מתחת לגבול לאורך 64 ק"מ, הפרויקט מסייע באיתור מנהרות התקפיות שחצו כבר את גדר המערכת. מנתוני צה"ל עולה כי מאז מבצע צוק איתן נחשפו 18 מנהרות התקפיות שאכן עשו זאת - 16 מתוכן רק במהלך השנתיים האחרונות. למרות ההישג המבצעי, שלוקחים בו חלק תעשיות ביטחוניות וגורמי מודיעין וטכנולוגיה בצה"ל, במערכת הביטחון עדיין מעריכים כי חמאס מתחזק מנהרות טרור בגבול ישראל.

בנוסף לפרויקט החומה התת-קרקעית, בצה"ל מקדמים את פרויקט בניית הגדר העליונה, המכונה "שעון חול". מדובר בגדר כבדה וחזקה שמתנשאת לגובה של 3.5 מטרים ולמרות ההפגנות האלימות היא בלתי עבירה - זאת בשונה מגדר המערכת הישנה. עד כה נבנו 12 קילומטרים מתוכה במוקדים נבחרים.

העבודות להקמת המכשול העילי בגבול רצועת עזה. משרד הביטחון, אתר רשמי
גבוהה, חזקה - ובלתי עבירה. הגדר העליונה הנבנית בגבול הרצועה/אתר רשמי, משרד הביטחון

גורמים בפיקוד הדרום הסבירו כי קצב הבנייה של החומה התת-קרקעית והגדר העליונה הוא מעל לציפיות, חרף איומי הצליפה והחשש מפיגועים. למעט מקרים חריגים ביותר, אמר אחד הגורמים הצבאיים, ראשי הפרויקט לא הפסיקו את העבודות על הגבול בשל הצורך המבצעי, והוסיף כי ההתקדמות ההנדסית בשני הפרויקטים מאפשרת לצה"ל לאבטח בשיטות שונות את היישובים הסמוכים לגדר ואת מוצבי צה"ל.

כך למשל, מרחב קרני - אשר הפך בשנה האחרונה למוקד הפרות סדר אלימות ומאמץ של פעילי חמאס לחדור את הגבול ולהשליך מטעני חבלה - השתנה בעקבות בניית הגדר החדשה באזור, באופן שסייע רבות לצה"ל לפתח שיטות חדשות ולצמצם את הטרור העממי במרחב הזה.

עם זאת, יצוין כי בצה"ל מעריכים שחמאס יפתח אמצעי לחימה ושיטות חדשות לביצוע פיגועים למול המענה ההנדסי של ישראל בגבול, כמו למשל רחפנים, טילים מדויקים, מטחי פצצות מרגמה ומטענים רבי עוצמה.

מערבלי הבטון בפרויקט בניית החומה התת-קרקעית, גבול רצועת עזה. אמיר בוחבוט
מערבלי הבטון הפועלים בגבול רצועת עזה לצורך בניית החומה התת-קרקעית/אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully