וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי החומה: כשעשרות רחפנים של "צבא חמאס" יחדרו לישראל

8.7.2019 / 23:19

בעבר קיבלו הרחפנים עדיפות נמוכה, אך בשנים האחרונות הארגון השולט בעזה לא קפא על שמריו, ובמקום "זרוע צבאית" מדברים כיום במערכת הביטחון על "צבא חמאס". לקראת סיום בניית החומה התת-קרקעית, צה"ל נערך לשפר את המענה לאיומים המתרחבים בגבול

עריכה: תומר לוי

בפברואר 2016 הבחינו לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה בכמה רחפנים בו זמנית שנעו באזור. חסרי אונים הם עקבו אחריהם עד שנעלמו חזרה בעומק השטח הפלסטיני. היה זה אירוע חריג, אך לא כזה שבאמת הדליק נורות אדומות בפיקוד הדרום. כשאיום המנהרות המשיך לרחף ברקע, וכשחמאס המשיך לשכלל יכולות בתחום הימי ובפיתוח והברחה של מזל"טים, קיבלה סוגיית הרחפנים עדיפות נמוכה. מפקדים שנשאלו על הנושא הסבירו כי ההברחות לרצועת עזה נמשכות, אך מדובר ברחפנים שנושאים מצלמה קטנה ולא באמצעי לחימה מאיימת.

חלפו שלוש שנים וחצי, ומאז - והאיומים השתנו. בזמן שתא"ל ערן אופיר מקדם את בניית החומה התת-קרקעית, שרק היום חשפה תוואי מנהרה חדש שחפרו ארגוני הטרור מהשטח הפלסטיני לשטח ישראל, המשיך חמאס להתפתח במישור הצבאי.

לפי הגדרת גורמים בכירים במערכת הביטחון, המושג "הזרוע הצבאית של חמאס" התבטל, וכעת מדברים בדיונים המקצועיים על "צבא חמאס". שינוי המושג הגיע בגלל מבנה וארגון הכוחות לפי חטיבות וגדודים - בסדיר ובמילואים, תהליך ההתעצמות, עם רכש שמבוסס על פיתוח מקומי ועל הברחות. לגורמים אלה מצטרפים השירות, תורת הלחימה ותהליך קבלת ההחלטות בארגון.

לקריאה נוספת בנושא:
צה"ל הפיל רחפן שחדר מרצועת עזה; בזיקים הוגברה הכוננות

רחפן חמאס. אתר רשמי
רחפן של חמאס/אתר רשמי
לפי הגדרת גורמים בכירים במערכת הביטחון, המושג "הזרוע הצבאית של חמאס" התבטל, וכעת מדברים בדיונים המקצועיים על "צבא חמאס"

חמאס, קובעים גורמי ביטחון, עבר לפעול בצורה מערכתית שנתמכת על ידי חמ"לים וחדרי פיקוד בשטח לצד אמצעי איסוף, תצפיות ועוד. לא עוד פעולות גרילה - כי אם פעולות שמאפיינות צבא. זהו תהליך דומה למדי שזה עבר חיזבאללה, מפעילות בחוליות וצוותים בדרום לבנון לפעילות צבאית רחבה בסוריה.

עוד הסבירו הגורמים כי צבא חמאס ושאר הפלגים הפלסטיניים נערכים ליום שאחרי סיום בניית החומה התת-קרקעית לסיכול מנהרות. אחת ההיערכויות כוללות התמחות ברחפנים מסוגים שונים. מדובר במערכת שלמה של הברחות מתוחכמות, התומכות את בניין הכוח של תחום הרחפנים ברצועת עזה. השיטה כוללת הברחת רחפנים שלמים, הברחת חלקי חילוף, פיתוח רעיונות מקומיים והסבה של רחפנים שניתן לרכוש ברשת האינטרנט לאמצעי לחימה.

גורמי מודיעין, אנשי מכס ומנהלת המעברים של משרד הביטחון חברו יחד לצוותי חשיבה כדי לסכל כוונות להבריח פריטים דרך חבילות דואר. עם זאת, ארגוני הטרור הפלסטינים מפעילים צירי הברחה יבשתיים דרך מעבר סלאח א-דין בגבול מצרים וצירי הים.

עוד באותו נושא

צה"ל הודיע: מנהרה נחשפה בדרום הרצועה בגלל העבודות בגבול

לכתבה המלאה

באלפי שקלים מהאינטרנט בלבד

בשנת 2018 השתמשו חמאס והג'יהאד האסלאמי ברחפנים בעיקר לצורכי איסוף מודיעין. היו אלה ניסיונות להתחקות אחר דפוסי הפעולה של חיילי צה"ל לאורך הגבול, בעיקר מי שמסתתרים מאחורי סוללות העפר ומאבטחים את בניית החומה התת-קרקעית.

יחידת אגוז הייתה בין הבודדות שבמהלך פעילות הביטחון השוטף לאורך גדר המערכת ניסתה לקרוא תיגר על איום הרחפנים בזמן שחמאס איים לפלוש באלפים לישראל. לפי עדויות של לוחמים, חמאס נהג להפעיל רחפנים לאורך הגבול כדי לאתר קטעים שלכאורה אינם מאובטחים בהיקף גדול, על מנת להורות למפגינים - ובהם פעילים צבאיים - לחדור לשטח ישראל, לבצע פרובוקציה ולחזור לשטח הפלסטיני.

חשיפת מנהרה באזור חאן יונס 10 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מנהרה בגבול עזה, ב-2017/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
נכון לחודשים האחרונים, לא הוצבו מערכות ולא הועברו אמצעים חדשים בהיקף נרחב ללוחמים בשטח כדי להתמודד עם רחפני הטרור

בכמה מקרים הפעיל חמאס את הרחפנים והורה על שלב הפריצה, אך אז לוחמי אגוז המתינו להם במארב מקצועי ביותר. במקרה אחד נורה מחבל פלסטיני שחדר לשטח הישראלי, טופל בשטח ופונה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע להמשך טיפול. מאוחר יותר הוא הגיע לחדרי החקירות של השב"כ כדי להסביר איך "המערכת" עובדת.

הרחפן הפשוט, שעולה כמה אלפי שקלים באינטרנט, הפך לכלי התומך את הפעולות הצבאיות של חמאס. אלא שבמלחמת המוחות שמנהל צה"ל, צבא חמאס לא קפא על שמריו ופיתח יכולות טכנולוגיות ושיטות חדשות. במרץ 2019 הציג חמאס ברשת בסרטון תעמולה רחפן עם שיפורים, שעבר לצד הישראלי וחזר לצד הפלסטיני ללא פגע, כשהלוחמים רק מתצפתים עליו.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
חיילי צה"ל בגבול עזה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

המידע הגלוי על אודות התפתחות עולם הרחפנים ברצועת עזה התרחב משמעותית בזכות הרשתות החברתיות והלוחמה הפסיכולוגית שהפעיל חמאס. מנגד, בצה"ל החלו בפיתוח רעיונות ליירוט רחפנים, התעניינו בטכנולוגיות אזרחיות, שחלקן נרכש ובחלקן הושקעו תקציבים. אולם, נכון לחודשים האחרונים, לא הוצבו מערכות ולא הועברו אמצעים חדשים בהיקף נרחב ללוחמים בשטח כדי להתמודד עם רחפני הטרור.

היום שאחרי החומה

בחודש מאי 2019 החליט חמאס להגביר את קצב השימוש ברחפנים נגד פעילות צה"ל על רקע המתיחות בין הצדדים. מדובר ברצון לאיים על כוחות צה"ל, אך מנגד לא לחשוף אמצעי לחימה יקרים ומתקדמים יותר בפני גורמי המודיעין בישראל.

בשני מקרים הצליחו ארגוני הטרור הפלסטינים לתקוף את חיילי צה"ל באמצעות רחפן: במקרה אחד הטילו ראש קרבי (רש"ק) של טיל נ"ט מסוג RPG, אך הרש"ק לא התפוצץ; במקרה השני מטען החבלה שהוטל מרחפן התפוצץ על טנק והחיילים שהיו מחוץ לטנק לא נפגעו רק בנס. לאחר כמה ימים הופץ הסרטון ברשתות החברתיות. כעבור ימים אחדים, גורמים בג'יהאד האסלאמי טענו כי הם פיתחו רחפן במשקל 25 ק"ג. משמעות הדבר היא שהוא יכול לשאת מטעני חבלה כבדים יותר מהאחרים.

אנשי חמאס בהלוויית אחד מחברי הארגון ברצועת עזה, 23 בינואר 2019. רויטרס
אנשי חמאס/רויטרס
היום שאחרי סיום החומה התת-קרקעית מתקרב בצעדים גדולים. צבא חמאס מבין את זה היטב ומכין דרכי פעולה מגוונות ומורכבות, בים באוויר וביבשה. בשלב זה, המענה לרחפנים הוא מצומצם, ולא רחב כפי שהיה צריך בשלב הזה

באותו החודש, בשני מקרים שונים, הצליחו לוחמי צה"ל לזהות רחפנים באוויר וליירט אותם באמצעות רובה סער יוזמה וכישורים אישיים. הרחפנים והחפצים החשודים נוטרלו על ידי חבלנים והועברו לתחקור כדי להפיק מהם מידע.

אירועים אלה דורשים ערנות ודריכות מצד הלוחמים: כבר לא מדובר באותו האיום של אחרי מבצע "צוק איתן", שהוגדר כ"360 מעלות", אלא ב"איום כדורי" שמחייב אותם להביט מעת לעת אל השמיים כדי לאתר את אותם הרחפנים.

בחודש יוני דיווחו חיילי צה"ל על רחפנים שנראו בכמה מוקדים בקרבת גבול הרצועה ונבלעו חזרה בשטח הפלסטיני. לפי ההערכות, היו אלה ניסיונות של חמאס לאסוף מודיעין ולבחון את הדריכות של כוחות צה"ל, כמו גם את אמצעי היירוט שהוא מפעיל באזור. היום, למשל, דיווח צה"ל על הצלחה ליירט רחפן פלסטיני בשטח הישראלי. אולם, היו לא מעט מקרים שבהם צה"ל הסתפק בתצפית ומעקב אחרי מיקומו.

תושבי עוטף עזה התבקשו לגלות עירנות, לאחר שרחפן חדר 
לשטח ישראל מכיוון צפון רצועת עזה, והופל בידי צה"ל. אתר רשמי
הרחפן שחדר לשטח ישראל, היום/אתר רשמי

היום שאחרי סיום החומה התת-קרקעית מתקרב בצעדים גדולים. צבא חמאס מבין את זה היטב ומכין דרכי פעולה מגוונות ומורכבות, בים באוויר וביבשה. בשלב זה, המענה לרחפנים הוא מצומצם, ולא רחב כפי שהיה צריך בשלב הזה. כדי לעכל את האיום המתרחב יש להיערך שיגיע הרגע שבו ירחפו בשטח הישראלי עשרות רחפנים כשבמקביל, צבא חמאס ישגר מטחי רקטות כדי להקשות על מערכי ההגנה האווירית של חיל האוויר.

בדובר צה"ל מסרו בתגובה: "השימוש של ארגוני טרור ברחפנים הוא תופעה שקיימת במספר זירות, בשל זמינותם הרבה וקלות הפעלתם. ישנו מאמץ מתואם ברמה המטכ"לית לשיפור המענה ההגנתי בתחום".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully