וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ריח רע של אפליה": עתירה נגד מוסדות חינוך שלא מקבלים יוצאי אתיופיה

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים עתר נגד משרד החינוך, עיריית ירושלים וארבעה תלמודי תורה, בשם שתי אימהות, שביקשו לרשום את ילדיהן למוסדות הסמוכים למקום מגוריהם בעיר - וסורבו. "הסירוב לקבל את הילדים למסגרת החינוכית נעשה על רקע מוצאם". עיריית י-ם: השיבוץ לא בידינו

בניין משרד החינוך בת"א. שרון בוקוב
משרד המשפטים עתר בטענה להפלייה, בניין משרד בת"א/שרון בוקוב

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש היום (שני) לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מינהלית נגד משרד החינוך, עיריית ירושלים וארבעה תלמודי תורה חרדיים, בטענה להפלייה ברישום תלמידים מהעדה האתיופית המקיימים אורח חיים חרדי, לתלמודי תורה חרדיים.

העתירה הוגשה בשם שתי אימהות לילדים מהקהילה החרדית האתיופית בירושלים, שביקשו לרשום את ילדיהן לתלמודי תורה חרדיים הסמוכים למקום מגוריהם אך נתקלו בסירוב, זאת מבלי שבקשותיהן נבחנו לגופם של הילדים ומבלי שנציגי מוסדות החינוך כלל נפגשו עם הילדים.

העתירה הוגשה נגד ארבעת מוסדות החינוך אליהם ניסו העותרות לרשום את ילדיהן, ובנוסף נגד משרד החינוך ועיריית ירושלים. על פי התביעה, העתירה נגד העירייה ומשרד החינוך הוגשה בטענה שחרף הסמכויות הנרחבות שעומדות לרשותן על מנת לפקח על התנהלות המוסדות, לא מנעו ממוסדות החינוך לנקוט התנהלות פסולה ששורשיה בשיקולים מפלים, וכי הניסיונות שנעשו על ידיהם למציאת פתרון לנושא היו לא מספקים ורפים.

הרב יוסף הדנה. צילום מסך, יותם רונן
הרב יוסף הדנה, הרב הראשי של קהילת יוצאי אתיופיה/יותם רונן, צילום מסך

בעתירה נכתב: "סירוב המשיבים לקבל את ילדיהן של העותרות למסגרת החינוכית נעשה על רקע מוצאם - השתייכות לעדה האתיופית... הסירוב מהווה אפליה פסולה, ההחלטה לדחות את מועמדות בניהן של העותרות, יהודים ממוצא אתיופי, (ניתנה) בניגוד לדין ולהנחיות ברורות של משרד החינוך... המשיבים לא סיפקו ולו שביב של הסבר להחלטתם זו, שריח רע של אפליה על בסיס גזע נודף ממנה".

בהמשך נכתב בעתירה כי "מצב זה הוא בלתי מתקבל על הדעת, עננת האפליה המרחפת מעל החלטותיהם של המשיבים דורשת התערבות מידית של משיבים 1-2 (עיריית ירושלים ומשרד החינוך), אך בפועל, אלה נמנעו מהפעלת סמכויותיהם לשם הבטחת מימוש עיקרון השוויון בקבלה למוסד חינוכי, ולא הסירו את החשש מקיומם של שיקולים מפלים במדיניות הקבלה למוסדות אלו".

נכון להיום, צוין בעתירה, ילדי האימהות העותרות אינם רשומים למוסד חינוך לשנת תש"פ, ולהם ולמשפחותיהם נגרמו השפלה ופגיעה בכבודם כבני אדם שווי זכויות. בעתירה התבקש בית המשפט לשים קץ להפליה, ולהורות על רישום ילדיהן של העותרות לאחד מהמוסדות שמפעילים המשיבים.

"זו לא הפעם הראשונה בה הסיוע המשפטי נתקל בהפליה נגד יוצאי אתיופיה"

במקביל לעתירה הגישו עורכי הדין בקשה למתן צו ביניים, שיורה לתלמודי התורה נגדם הוגשה העתירה לקלוט את הילדים, מאחר ושנת הלימודים במגזר החרדי נפתחת באמצע אוגוסט ונכון להיום הילדים אינם רשומים למוסד.

עו"ד מירב שיבק, ממונה ארצית על התחום האזרחי בסיוע המשפטי, אמרה: "לצערנו, זו לא הפעם הראשונה שבה הסיוע המשפטי נתקל בפניות בגין הפליה בכלל, ובגין הפליה נגד יוצאי אתיופיה בפרט, ולא רק בעת הזו. הסיוע המשפטי ימשיך לייצג בהליכים משפטיים שנועדו להילחם בתופעות פסולות של גזענות ואפליה בחברה הישראלית, ואנו קוראים לכל מי שנתקל בהפליה על רקע גזעני לא להסס ולפנות אלינו כדי למגר את התופעות הללו".

עיריית ירושלים מסרה בתגובה: "אכן יש, לצערנו, כמה משפחות יוצאי אתיופיה שלא התקבלו לתלמודי תורה בהם ביקשו ללמוד. מדובר במוסדות פטור בהם סמכות השיבוץ לא נמצאת בידי העירייה.
ראש מנהל החינוך, מנהל החינוך החרדי והפקידים הרלוונטים במינהל נפגשו עם המשפחות ופנו למוסדות על מנת לשכנעם לקבל את התלמידים. בחלק מהמקרים ניסיונות אלה הצליחו.
נמשיך לתמוך ולסייע למשפחות ככל שניתן".

(עדכון ראשון: 20:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully