וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בסלומון טקה: במח"ש שוקלים לשחרר היום את השוטר החשוד

15.7.2019 / 0:11

על פי המסתמן, מח"ש לא תבקש להאריך את מעצר הבית של הקצין החשוד שירה למוות בנער בן העדה האתיופית לפני כשלושה שבועות, והצית גל מחאה ברחבי הארץ. עם זאת, עדיין יחולו עליו תנאים מגבילים. במקביל החקירה צפוייה להימשך. פרקליטי המשפחה: "הדבר לא מסייע לחוסר האמון"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

חקירת מותו של סלומון טקה | עדכונים אחרונים

  • במח"ש שוקלים לשחרר ממעצר בית את קצין המשטרה החשוד בירי
  • על פי המסתמן, מח"ש לא תבקש את הארכת מעצר השוטר
  • על השוטר יוטלו תנאים מגבילים אחרים, החקירה תימשך

במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שוקלים לשחרר מחר (שני) את קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה בן ה-18 בקריית חיים. מותו של טקה לפני כשלושה שבועות הוביל להצתת גל מחאה ברחבי הארץ. על פי המסתמן, מח"ש לא תבקש להאריך את מעצר הבית בו נתון הקצין מאז המקרה. עם זאת, יחולו עליו תנאים מגבילים אחרים. במקביל, חקירת האירוע תימשך.

"אנחנו באפלה ולא נמסר לנו דבר בעניין וזה חלק ממה שאנחנו מלינים עליו בנוגע להחלטה ובנוגע להדלפה לציבור", אמרה לוואלה! NEWS עו"ד רינה איילין גורליק מהקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, המייצגת את משפחת טקה.

"שחרור כזה בוודאי שיעורר תמיהה אצל המשפחה וזאת בלשון המעטה לנוכח הנסיבות, בהינתן שהחקירה עודנה מתנהלת ובמיוחד לנוכח העובדה שמלכתחילה לא היה מקום להסכמת מח"ש לשחררו למעצר בית. בקשותינו סורבו אחת אחר השניה באופן עקבי עד כה ואין במהלכיהן של מח"ש והפרקליטות להפיג את חוסר האמון בהן. החלטותיהן מדברות בעד עצמן ולא מסייעות בשיקום באמון שנפגע עמוקות. עד כה קיבלנו רק הבטחות ריקות מתוכן ואין לנו שום דרך אפקטיבית להתרשם מתקינות החקירה".

טקס האזכרה לסלומון טקה בבית העלמין בתל רגב, יולי 2019. שלומי גבאי
מסתמן: השוטר ישוחרר ממעצר בית. טקס האזכרה לסולומון טקה/שלומי גבאי

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את השוטר, אמר: "על פניו ועל פי פרסומים בתקשורת נראה שההר הוליד עכבר. אני מקווה שבמח"ש ימצאו את האומץ לקבל את ההחלטה הנכונה ולא יכנעו ללחץ הציבורי. אני קורא לציבור לשלב ידיים ולצאת בקריאה להפסקת ההסתה והאלימות ולהתאחד בפיוס".

ח"כ פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) אמרה בתגובה לפרוסמים: "לפני שבועיים, עוד בטרם יבש דמו של הנער סלומון טקה, בחרה מח"ש שלא לבקש את מעצרו של השוטר, וכבר אז סללה את הדרך לשחרורו למעצר בית. האם לא ראוי שמי שאחראי למקרה החמור הזה, ולא משנה איזה מדים הוא לובש, יישב במעצר לפחות עד לבירור והשלמת ההליך המשפטי בעניינו? לי ברור שדם הנער הוא לא הפקר וכך היה צריך לקרות, אך נדמה שמח"ש הקלה ראש בתוצאה הכל כך קשה של המקרה ובעדויות סביב האירוע שהתרחש באותו לילה ארור".

עוד אמרה שטה כי "כל אזרח צריך להיות מודאג מההחלטה המסתמנת לשחרר את השוטר שירה בנער", והוסיפה כי "זו פגיעה קשה בזכויות האזרח וקדושת החיים מול מי שיש בידם את כוח החוק והנשק והקלות הבלתי נסבלת בשימוש בהם".

גל המחאה שגרר מותו של טקה כלל חסימות כבישים, שיבושי תנועה קשים ברחבי הארץ, וכן עימותים עם המשטרה והשחתת רכוש. בימים האחרונים גוברים הקולות בקרב קהילת יוצאי אתיופיה לחדש את המחאה, זאת מאחר שהקודמת לא יצרה כל שינוי. שחרור השוטר החשוד, ככל שיתבצע מחר, עלול לעורר את הזעם מחדש ולהוציא רבים לרחובות.

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

לפני כשבוע, בני משפחתו של טקה איימו כי יעתרו לבג"ץ אם לא תתקבל דרישתם להשמיע את עמדתם בטרם מח"ש תחליט בעניין העמדה לדין של הקצין החשוד. זאת, לאחר שלדבריהם לא הוצגו בפניהם חומרי החקירה.

במכתב שהעבירו עורכי הדין של המשפחה והקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן לראשת מח"ש, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, הם מביעים הפתעה וצער מכך שמפרסומים נוספים שנעשו בעקבות הדוח הבליסטי, שמקורם יוחס למח"ש, "עולה נטייה מוקדמת, בעיצומה של חקירה, לייחוס אחריות מופחתת לשוטר" וכן כי פורסמו טענות לממצא ראייתי נוסף שעלה בחקירה שלדבריהם שוב מחזקות את גרסתו.

לטענת בני המשפחה הפרסומים המיוחסים למח"ש בנוגע לחקירת האירוע מצטרפים לשורה ארוכה של נסיבות המטילות ספק ביחס לתקינות ההליך, ו"אינן תורמות להפחתת חוסר האמון במשטרה וברשויות האכיפה האחרות".

בין הנסיבות הללו, ציינו עורכי הדין של המשפחה את שחרורו החפוז של הקצין החשוד למעצר בית למרות שמדובר בעבירה בה נעשה שימוש בנשק חם. "הניסיון מלמד שהתנהלות זו נוגדת את מדיניות רשויות האכיפה במקרים בהם נעשה שימוש בנשק חם והסתיימו במותו של אדם", נטען. עניין נוסף שהועלה על ידי הפרקליטים הוא "הדלפה של פרטים שקריים ומגמתיים על אודות עברו הפלילי של סולומון על-ידי גורמים במשטרת ישראל. זאת, ללא מענה מיידי ונחרץ של מח"ש ושל הפרקליטות".

(עדכון ראשון: 14.7, 21:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully