וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ברקע איום הסנקציות: המטרה - לייצר את ה-S-400 עם רוסיה

נשיא טורקיה ציין כי מטוס שמיני הנושא את משלוח רכיבי מערכת ההגנה האווירית נחת בטורקיה וזלזל באיומי ארה"ב על הטלת עיצומים נגד מדינתו. בוושינגטון המתינו ככל הנראה עם הסנקציות כדי לא להטילן ביום השנה השלישי לניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ברקע איומי הטלת הסנקציות מצד ארצות הברית, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול (שני) כי הוא שואף לייצר את מערכת ההגנה האווירית S-400 יחד עם רוסיה. בטקס לציון יום השנה השלישי לניסיון ההפיכה הכושל, הנשיא ציין כי מטוס שנשא את המשלוח השמיני של רכיבי המערכת כבר נחת בטורקיה והעריך כי תהליך העברת הרכיבים יסתיים באפריל הקרוב. אז, לדבריו, תהפוך טורקיה לאחת המדינות היחידות שבבעלותן מערכת הגנה אווירית.

ארדואן זלזל באיומים שנרשמו על טורקיה. "הם אמרו לנו: 'לא תוכלו לקחת אותם, לא תוכלו לשים אותם בשום מקום. זה לא יהיה בסדר'", אמר. "נכון להיום, המטוס השמיני כבר נחת".

בארצות הברית המתינו ככל הנראה עם הסנקציות על אנקרה כדי לא להטילן ביום הסמלי הזה, ובכך לחזק את תיאוריות הקונספירציה של גורמים מסוימים במשטר שלפיהם וושינגטון עמדה מאחורי ניסיון ההפיכה.

נשיא טורקיה, ארדואן, במהלך טקס לציון יום השנה לנסיון ההפיכה באנקרה, טורקיה, 15 ביוני 2019. רויטרס
ארדואן, היום/רויטרס

דוח מודיעין של חברת ISI Intelligence Report) ISI), שפורסם שלשום הציג תצלומי לוויין של רכיבי מערכת ההגנה האווירית שנמסרה בסוף השבוע האחרון לידי טורקיה מרוסיה. בתצלומים נראים כלי הרכב המשמשים את המערכת בבסיס הצבאי מורתד בפאתי אנקרה, וכן משגרים וציוד נוסף. טרם אותרו מערכות מכ"מ של המערכת, וייתכן כי יגיעו במשלוחים הבאים לאנקרה.

בוושינגטון אמרו שהמערכת שתורכב לא תוכל להשתלב באלו של נאט"ו, שבה גם טורקיה חברה, זאת לאחר שהשתתפותה בתכנית לפיתוח חמקני ה-F-35 כבר הושהתה. אולם ארדואן טען כי כי בסמכותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לוותר על הטלת הסנקציות, וכי עליו למצוא "מרחב ביניים" לוויכוח. "ברכישת ה-S-400, אנחנו לא מתכוננים למלחמה. אנחנו מנסים להבטיח שלום וביטחון לאומי", אמר ארדואן.

אם אכן יוטלו סנקציות, טראמפ יצטרך לבחור בחמש מתוך 12 סנקציות אפשריות, העוסקות בין השאר בהחרמת ויזות ועד ביטול רישיונות לייצוא.

דוח מודיעין של ISI בו אותרו הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה (12 ביולי), בו רכיבים (כלי רכב) השייכים למערכות ה-S-400 המתוכננות להימסר. חברת ISI (ISI Intelligence Report)., אתר רשמי
תצלומי לוויין של רכיבי מערכת ההגנה בטורקיה/אתר רשמי, חברת ISI (ISI Intelligence Report).

בסוף החודש הקודם נפגשו טראמפ וארדואן בשולי פסגת G-20 ביפן ודנו בנושא. טראמפ העביר מסר לארדואן כי הוא מעוניין בפתרון משבר מערכות ההגנה האווירית בטורקיה מבלי שייגרם נזק ליחסי המדינות. ובטורקיה הביעו חשש אז מפעולות אמריקניות אפשריות שיזיקו ליחסים.

בתוך כך, שרי החוץ של האיחוד האירופי אישרו הלילה סנקציות נגד טורקיה, וזאת בשל קידוחי הגז של אנקרה במים שהזכויות הכלכליות עליהם שייכות לקפריסין, החברה באיחוד. בעבר טענו באיחוד כי צעד זה של טורקיה מהווה הפרה של הריבונות הקפריסאית ושל החוק הבינלאומי. שרי החוץ מסרו בהצהרה משותפת כי לאור "פעולות הקידוח המתמשכות והבלתי חוקיות", הם משעים משא ומתן בנושא תעופה עם טורקיה וקוראים לבנק ההשקעות האירופי לבחון את ההלוואות שהוא מעניק למדינה. הם הזהירו מעיצומים העשויים לחול בעתיד על המדינה.

(עדכון ראשון: 19:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully