וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עניין של כסף": ילדה בעלת מוגבלויות הועברה בי"ס בשביל התקציב

18.7.2019 / 10:29

אחרי שעברה שנה קשה של הסתגלות בבית ספר מיוחד לצרכיה בראשון לציון, עיריית יבנה הודיעה להוריה של בת 8 על הספקטרום האוטיסטי כי היא מעבירה את בתם למוסד חינוכי חדש שנפתח ביבנה. "העירייה מספסרת בילדים עם אוטיזם כדי לקבל תקצוב ממשרד החינוך"

ילדה עם אוטיזם ואמה. אתר רשמי
העירייה דורשת להעביר אותה מוסד חינוכי. האם, טלי יונתן-ונטמן ובתה/אתר רשמי

בסוף חודש מאי קיבלה משפחת יונתן-ונטמן מכתב מעיריית יבנה לפיו בתם בת השמונה, שמאובחנת כלוקה באוטיזם בתפקוד נמוך, לא תשולב בבית ספר ייעודי לאוטיסטים בראשון לציון וזאת לאחר שבשנה האחרונה עברה הליך מורכב של הסתגלות לאותו מוסד. על פי ההורים, ההחלטה התקבלה בעקבות בנייה של בית ספר חדש בעיר יבנה שמשלב את כל בעלי המוגבלויות במוסד אחד: פיגור, אוטיזם ותסמונת דאון כדי למלא את שורות בית הספר ולמנוע את העברת תקצוב משרד החינוך לעיר אחרת.

האימא, טלי יונתן-ונטמן, סיפרה כי "הילדה שלנו התחילה כיתה א' בגיל מאוחר כמובן, בבית ספר בראשון לציון כי לא היה בית ספר ביבנה שמתאים. היו לה קשיי הסתגלות כמו בכל מסגרת שהיא מתחילה אך היא הסתגלה. לפני חודשיים קיבלנו מכתב בדואר שהיא משובצת בבית ספר חדש ביבנה שיפתח בספטמבר, לא שאלו אותנו, לא דיברו איתנו".

היא הוסיפה כי "בעלי ניגש למנהל החינוך ואמר להם שלא מדובר ב'חייל דמקה' שמזיזים אותה. נורא נחמד שנפתח בית ספר חדש לחינוך מיוחד, אבל אנחנו מבקשים בגלל המצב שלה להשאיר אותה בבית הספר הנוכחי. אנחנו לא רוצים לטלטל אותה, כל מאבק כזה יכול לגרום לרגרסיה". על פי האם, בתם בת השמונה ביום טוב מתפקדת כמו בת שנתיים, ובית הספר בראשון לציון הצליח לפתח אותה ולהביא להתקדמות במצבה. "אחרי תקופת הסתגלות ארוכה היא נתנה אמון באנשים, זה דבר שלוקח הרבה זמן".

עיריית יבנה. אתר רשמי
הורי הילדה יגיעו לפגישה בסוף החודש, עיריית יבנה/אתר רשמי

ההורים בדקו את זכויותיהם בנושא והסתבר להם שיש רצף זכויות לימודיות בחינוך המיוחד. "כתבנו מכתב לעירייה ולא קיבלנו תשובה, לא התייחסו אלינו. בהמשך פנינו לאגודה הלאומית לילדים אוטיסטים (אלו"ט) ועורכת הדין שלהם הוציאה מכתב למנהל החינוך ולמנכ"ל העירייה יחד עם דוח של נוירולוגית על מצבה הקשה וצרפה את העובדה כי היא מקבלת קנאביס רפואי".

בעיריית יבנה השיבו לאלו"ט תשובה בפקס ממנה עולה כי בעירייה מודעים לחששות ההורים אך הילדה בכל זאת תשובץ במוסד החדש ביבנה.

ההורים ניגשו ללשכת ראש העיר, צבי גוב-ארי, ביום חמישי בשבוע שעבר בניסיון לדבר איתו. בלשכת ראש העיר לא אפשרו את המפגש.

לשכת ראש העיר יצרה קשר עם משפחת יונתן-ונטמן ונקבעה פגישה בין הצדדים שתיערך בסוף החודש. "אנחנו לא ניתן שיעבירו את הילדה שלנו לבית ספר אחר. יכול להיות שהבית ספר טוב, אבל הילדה שלנו נמצאת בבית ספר ייעודי לאוטיסטים, טוב לה שם וכל תזוזה תגרום לה לרגרסיה", אמרו ההורים. "אנחנו לא רוצים לקחת את הסיכון הזה. עיריית יבנה פשוט מספסרת בילדים אוטיסטים. מבחינתם יש להם מבנה, שהם השקיעו בו תשעה מיליון שקלים, והם צריכים למלא אותו מבלי להתעניין בצורך הילד", תקפו.

בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
ילדים בבית ספר/ראובן קסטרו

"גם ככה ההתמודדות עם ילדה כזאת היא נורא קשה", הוסיפו ההורים. "אנחנו אנשים שעובדים במשרות מלאות ועדיין לוקחים אותה לכל טיפול אפשרי ומשקיעים בה ומנסים לקדם אותה. לא יכול להיות שאנחנו מהצד שלנו נשקיע ויבוא מנהל החינוך בעיריית יבנה ויחליט שזה מה שטוב לילדה. הם לא מכירים אותה. יתרה מזאת הילדה שלנו היא באמת צריכה טיפול ייעודי לאוטיסטים ולנו נודע שהבית ספר שיפתח הוא של כלל המורכבויות, וברור לנו שלא יכול להיות אותו טיפול לילדים הלוקים באוטיזם ובתסמונת דאון".

המשפחה הוסיפה כי החלטת עיריית יבנה נובעת משיקולים כלכליים ותו לא. "כל הסיפור מתחיל ונגמר בכסף. שכר החינוך לילד אוטיסט נאמד ב-11 אלף שקלים בשנה, זה אומר שעיריית יבנה צריכה להעביר לעיריית ראשון לציון את הסכום, ואם הילדה תלמד ביבנה אז הכסף יישאר בעיר וזה מה שהם רוצים. זה הכל עניין של כסף. חוץ מהבת שלי ,יש עוד ילד אחד בכיתה שגר בבניין מולנו וגם שם האמא נאבקת להשאיר את הילד בראשון לציון. מדובר בשני ילדים בתפקודים נמוכים שלומדים ביחד והעירייה מתעקשת למרר לנו את החיים. אני נהייתי חולה מזה", אמרה האם.

שחר בר יהודה, מנהל תחום החינוך באלו"ט שמלווה את המשפחה, הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS, כי "אנחנו, כרגיל כמו במדינת ישראל, חצויים. מצד אחד חשוב לנו שיפתח בית ספר ביבנה כי חסרים הרבה מאוד בתי ספר, ומצד שני הילדה כבר השתלבה במוסד בו היא לומדת. לילדה הזאת כמו לרוב הילדים הלוקים באוטיזם קשה עם שינויים. לקחת אותה ולהעביר אותה משנה לשנה כאילו מדובר באיזה חפץ שמעבירים ממקום למקום זה קשה מאוד. היא כבר התרגלה לנסוע לראשון לציון, לקח לה שנה להשתלב שם. זאת ילדה שקשה לה עם שינויים, אז תשחררו, תנו לה להמשיך שם, המעבר הזה לא יעשה לה טוב. רק להיות אנושיים בעניין".

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) אמר בתגובה לפרסום בוואלה! NEWS כי "ילדה שהצליחה למרות כל הקשיים להשתלב במסגרת לימודית ולהתקדם בה היא לא דבר של מה בכך. הניסיון של עיריית יבנה לסחור בחינוך של ילדה עם צרכים מיוחדים ולהתייחס אליה כאל איזה מקור תקציבי נוסף, הוא מביש, מזלזל וחוטא לתפקידם, שהוא לשרת את תושביהם בצורה המיטבית. אני קורא לעיריית יבנה לחזור בהם מההחלטה האטומה, ולאפשר לילדה להמשיך במסגרת בה היא נמצאת היום".

עיריית יבנה: "לא נעלמו מעייננו שיקולים של טובת הילד"

תגובת עיריית יבנה: "הוריה של נועה פנו לעירייה בבקשה ל"שינוי שיבוץ" ונענו באופן רגיש ומנומק, תוך הצגת מכלול השיקולים העומדים לנגד עיני הרשות בעניינים דומים אחרים. יובהר, כי בתחומי העיר יבנה עתיד להיפתח בשנת הלימודים הקרובה בית ספר חדש (משולב גן) לחינוך מיוחד, בהשקעה כוללת של כ-9 מיליון שקל".

עוד אמרה העירייה כי "מדובר בילדה שסיימה שנה אחת בלבד בבית הספר ולפניה עומדות 11 שנות לימוד נוספות, אותן סבורה הרשות כי טוב יהיה באם תעביר אותן בתחומי העיר יבנה, במוסד חינוכי הנגיש למקום מגוריה ועל ידי כך יקל על התלמידה והוריה, את ההגעה למוסד החינוכי וממנו ובמובן זה ישפר את איכות חייהם של ההורים וחשוב מכך - התלמידה, אשר לא תידרש עוד לצאת בשעות הבוקר המוקדמות ולהתייגע בכבישים בין עירוניים, יום ביומו".

העירייה הוסיפה כי "יובהר כי אף בראי החוק ופסיקת בתי המשפט בעניין, כאשר אין מוסד חינוך מתאים לצורכי התלמיד ברשות חינוך נתונה, נדרשת הרשות לספק לתלמיד בית ספר העונה על צרכיו גם אם הוא מצוי ברשות חינוך מקומית אחרת. יחד עם זאת, כלל זה לא יחול מקום שהעברת התלמיד מתבקשת על רקע העדפות ההורים או התלמיד, אלא אם מדובר בכורח או בצורך חיוני אובייקטיבי. ההחלטה בדבר מידת הכורח והחיוניות שבהעברה, ומי יהיה מוסד החינוך הקולט את התלמיד, שמורה בידי הרשות הציבורית. אנו ערים לחששם הטבעי של ההורים מן ה"לא נודע" ויצוין כי לא נעלמו מעייננו שיקולים של טובת הילד ואנו בהחלט מאמינים, בשים לב לנתוני התלמידה ודיווח הצוות המקצועי אודותיה, כי נועה תפרח, תתפתח ותמצה את מירב כישוריה ויכולותיה גם בבית הספר החדש, המצוי בקרבת מקום מגוריה".


(עדכון ראשון: 16/7, 11:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully