וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בידיים של מלך ירדן: החקלאים חוששים שיאבדו את "אי השלום"

16.7.2019 / 6:20

בעוד מאה ימים ימלאו 25 שנה לחתימת הסכם השלום בין ישראל וירדן - ותוקפו של הנספח לגבי מובלעת נהריים יסתיים. ככל שמתקרב המועד מעמיקה הדאגה כי המלך עבדאללה יבטל את ההסדר המיוחד וכי הממשלה לא עושה מספיק כדי לשנות את הגזרה. "לא נעמוד מנגד כשאדמתנו נלקחת מאיתנו"

צילום: עריכה: יאיר דניאל

לאחר 80 שנה בהן חקלאי אשדות יעקב מעבדים את שטחי החקלאות בנהריים, ישנו חשש כבד כי הם יאלצו להיפרד מאדמותיהם בשל ההצטננות ביחסי ישראל וירדן. עוד מאה ימים ימלאו 25 שנה לחתימת הסכם השלום בין ישראל וירדן. באותו יום, 26 באוקטובר, גם יסתיים תוקפו של הנספח בהסכם השלום בין המדינות לגבי מובלעת נהריים.

על פי ההסדר אליו הגיעו ראש ממשלת ישראל יצחק רבין וחוסיין מלך ירדן, "אי השלום" בנהריים, שהיה לאורך השנים שטח שנוי במחלוקת בין המדינות, זכה להסדר מיוחד - שטח בריבונות ירדנית שלישראל זכות קניינית על אדמותיו. שטח זה מעובד על ידי חקלאי הקיבוצים אשדות יעקב איחוד ומאוחד מזה כ-80 שנה. הנוסחה המיוחדת הגדירה את אותם שטחים כבעלי "משטר מיוחד", ולא מדובר בחכירת השטח כפי שנהוג לטעות.

שדה במובלעת נהריים, יולי 2019. ירון ממן, אתר רשמי
שטחים בעלי "משטר מיוחד". טרקטור ישראלי במובלעת נהריים, השבוע/אתר רשמי, ירון ממן

לפני תשעה חודשים הכריז עבדאללה, מלך ירדן, כי אין בכוונתו לחדש את החתימה על אותו נספח בהסכם השלום. זאת בעקבות לחץ ציבורי שהופעל עליו לבטל כמה מהנספחים ולהשיב את הריבונות בשטח לירדן במלואה. המלך צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו כי "ההחלטה שלנו לבטל את הנספחים היא מתוך רצון לקבל החלטות שישרתו את ירדן והירדנים".

ככל שמתקרב המועד הקובע לחידוש החתימה בין שתי המדינות, גובר החשש בקיבוצי אשדות יעקב ובמועצה האזורית עמק הירדן כי מלך ירדן לא ישנה את הצהרתו, ומנגד מעמיקה הדאגה כי ממשלת ישראל לא עושה די כדי לשנות את רוע הגזרה. גורמים מדיניים בישראל מסרו לוואלה! NEWS כי "מתקיימים בנושא מגעים מדיניים רציניים. מטבע הדברים לא ניתן לפרט אודותיהם. במקביל מתכוננים לכל התרחישים".

מלך ירדן עבדאללה השני, 25 בינואר 2018. AP
הכריז כי אין בכוונתו לחדש את החתימה על הנספח. המלך עבדאללה/AP

אלי ארזי, חבר אשדות יעקב מאוחד ומי שהיה נציג הקיבוצים בדיונים בין שתי המדינות על "נספח נהריים", הביע דאגה כי "לוח הזמנים הפוליטי בישראל בעייתי מאוד. רק בספטמבר יהיו בחירות ואחר כך יעבור חודש לכל הפחות עד שתוקם קואליציה, ובינתיים לא מקבלים החלטות. למרות המצב הפוליטי ניתן לקבל החלטות, אבל זה לא קורה והמשמעות של כך היא שלא לעשות דבר זה גם לעשות".

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, פרסם קריאה פומבית לראש הממשלה נתניהו בה כתב כי "אם לא יוארך ההסדר המיוחד או שיימצא פתרון, ייסגר השער לאי וכנראה שלא ייפתח עוד". גרינבאום הזכיר כי "היה זה יוסף טרומפלדור שאמר: 'במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון - שם יעבור גבולנו', ואנחנו, הורינו וסבינו מקיימים ציווי זה בשרב ובגשם. אדוני ראש הממשלה, אנחנו יודעים שיש לך שלל עיסוקים בימים אלה ומן הסתם מובלעת נהריים לא נמצאת בראש סדר העדיפויות. לצערנו היא גם כנראה לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של פקידיך הבכירים שלא טורחים להחזיר לנו טלפון ולעדכן".

"עד עכשיו, לבקשת העוסקים במלאכה, ישבנו בשקט כדי למצות את המשא ומתן עם שכנינו הירדנים. אבל הימים חולפים ושעון החול הולך ואוזל, ולא נוכל עוד להמשיך ולעמוד מנגד כאשר אדמתנו עומדת להילקח מאיתנו", הוסיף ראש המועצה.

בינתיים החקלאים הישראלים החלו בעיבוד אדמות מובלעת נהריים, לקראת זריעת גידולי החורף, המתבצעת בסביבות חודש נובמבר. הם מקווים כי גם יגיעו לשם שוב על מנת לזרוע את שדותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully