וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 24 שנים: ירדן הודיעה על ביטול חלק מהסכם השלום עם ישראל

אחרי לחץ ציבורי על המלך עבדאללה להשיב את הריבונות לשטח ירדן במלואה, הוא אמר כי בכוונתו "לקחת את כל ההחלטות שישרתו את הירדנים" ולבטל את החכרתם של שני אזורים לישראל. נתניהו: נדון עם ירדן על הארכת הנספחים

צילום: עריכה: יאיר דניאל

עבדאללה מלך ירדן אמר היום (ראשון) כי עמאן תבטל כמה מהנספחים בהסכם השלום עם ישראל, בעקבות לחץ ציבורי כבד. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא יקיים מגעים עם הממלכה להארכתם. לשני הצדדים יש שנה לדון בכך, לפני כניסת ההחלטה לתוקף.

במסגרת הסכם השלום, שנחתם באוקטובר 1994 נחתם גם נספח הקובע כי על ירדן לאשר מחדש לאחר 25 שנה את החכרתם של שני אזורים לישראל - אי השלום בנהריים בצפון, ומובלעת צופר בדרום. השטחים עצמם הם מובלעות ישראליות בשטח בריבונות ירדנית, ומאז שנחתם ההסכם ישראלים יכולים להיכנס ולצאת מהם בקלות, ולעבד שם שטחים חקלאיים.

עוד בוואלה! NEWS
כשרבין פיתח נחישות, וקירב את שלושת הקליעים בכיכר
בגלל העומס ברכבת: נוסעת התעלפה - פקח הגיע רק אחרי 15 דקות
רגב מתייצבת לצד יאיר נתניהו: "אופירה אסייג אישה רעה"
אחרי דחיית פינוי חאן אל-אחמר: מבוי סתום בין נתניהו לבנט בקבינט

עבדאללה מלך ירדן - 21 אוקטובר 2018. רויטרס
רוצה לבטח חלקים מהסכם השלום. עבדאללה ובנו, בשבוע שעבר/רויטרס

בחודשים האחרונים ישנו לחץ ציבורי על המלך עבדאללה לבטל את הסעיפים, ולהשיב את הריבונות בשטח לירדן במלואה. "ההחלטה שלנו לבטל את הנספחים היא מתוך התלהבותנו לקחת את כל ההחלטות שישרתו את ירדן והירדנים", כתב המלך עבדאללה בחשבון הטוויטר שלו.

בטקס בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה יצחק רבין,
שחתם על ההסכם עם ירדן, אמר נתניהו: "ההסכם הוא נכס חשוב ויקר והוא מצטרף לשלום עם מצרים. שני הסכמי השלום האלו מתבלטים כעוגנים יציבים באזור. ישראל ניצבת איתם כחזית אחת נגד האיום האיראני ונגד האסלאם הקיצוני".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ראש הממשלה, בנימין נתניהו באזכרה ממלכתית ליצחק רבין, הר הרצל. מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, פול צלמים
רוצה לשמר את הסכם השלום. נתניהו, היום/פול צלמים, מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

ח"כ עפר שלח (יש עתיד), החבר בוועדת החוץ והביטחון, האשים את נתניהו במשבר מול ירדן. "חוסר המעשה המדיני של נתניהו עולה לישראל ביוקר", אמר ח"כ שלח. לדבריו, ההודעה "מצערת וממחישה את מה שאנחנו אומרים כבר זמן רב: חוסר המעשה המדיני של נתניהו עולה לישראל ביוקר". הוא הוסיף: "חלון ההזדמנויות שנפתח באזור בגלל המאבק המשותף נגד איראן ודאעש הולך ונסגר, וביבי לא ניצל אותו כדי לקדם את המעמד והאינטרסים של ישראל במזרח התיכון".

"חצי האי" נהריים. בתמונה: תחנת הכח של פנחס רוטנברג. אלי אשכנזי
"משמעות הינה קריסה של 30 משקים חקלאיים בשטח של כ 1,400 דונם", נהריים/אלי אשכנזי
תחנת הכח בנהריים, בצד הירדני. אלי אשכנזי
"השטחים מהווים חייץ בין האזורים המיושבים בערבה, לבין מדינת ירדן והנם קריטיים לביטחון המדינה", נהריים/אלי אשכנזי

אלי ארזי, מנציגי ישראל בוועדת הקבע הישראלית-ירדנית לענייני מובלעות, הסביר את המצב ואמר כי "ההסכם בין המדינות אומר שמדי 25 שנה, אם אחת המדינות לא מחדשת באופן אוטומטי את נספחי הסכם השלום, צריך לשבת ולדבר. זה מה שקרה היום. הירדנים העבירו מסר שאין חידוש אוטומטי של הנספחים". ארזי הוסיף כי "יש בין שתי המדינות מערכת יחסים רצינית ועמוקה, ויש לי עשרות פגישות עם הירדנים. לפני שיוצאים בכותרות, צריך לקרוא את הסכם השלום על נספחיו. אני מבין שמדובר בעניין פנימי ירדני, ולאף צד אין עניין לא לחדש את הנספחים. כמו כן, יש לזכור שהשטח מוגדר תחת 'משטר מיוחד', שזכות הקניין שלו ישראלית והריבונות שלו ירדנית, על כן ההחלטות יתקבלו במשותף".

"המשמעות הינה קריסה של משקים חקלאיים"

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, אייל בלום, התייחס להודעה הפתאומית של מדינת ירדן התקבלה במשרד החוץ בעניין הלאמת שטחים בערבה, ואמר כי "השטחים החקלאיים במובלעת צופר הינם משמעותיים מאוד מבחינת ביטחון האזור, המדינה, הפרנסה וענף החקלאות בערבה התיכונה. המשמעות הינה קריסה של 30 משקים חקלאיים בשטח של כ 1,400 דונם". בלום הוסיף כי" לא מתקבל על הדעת כי לאחר שנים רבות ישתנו סדרי עולם. אני קורא לראש ממשלת ישראל לפתור את המשבר הזה באופן מידי שכן מלבד חשיבות השטחים לחקלאות, הם מהווים חייץ בין האזורים המיושבים בערבה, לבין מדינת ירדן והנם קריטיים לביטחון המדינה". עוד הוסיף בלום: "מדינת ישראל נמצאת בקשרים של מסחר, ותעשייה עם ירדן ואף מעבירה אליה מיליוני קוב מים לתושביה. אנו מצפים מממשלת ישראל לפעול על מנת שהמצב הקיים יישמר ובוודאי שלא נשקוט עד שנעביר החלטה לא הגיונית זו מעל סדר היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully