וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התקנות לא יהיו מוכנות גם בעוד שנה": ועדת החינוך דנה בחוק המעונות

15.7.2019 / 11:48

ישיבת הוועדה התקיימה על רקע מקרי ההתעללות והבטחת נתניהו להעביר את התחום לאחריות משרד החינוך, זאת בצל הקשיים המשפטיים העולים מממשלת המעבר. אגף המעונות הבטיח כי תקנות לקביעת הקריטריונים להפעלת המעונות יוגשו תוך זמן קצר. יו"ר ועדת החינוך: "אני לא אופטימי"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת קיימה היום (שני) דיון ביישום חוק הפיקוח על המעונות, זאת ברקע פרשות ההתעללות שנחשפו במוסדות החינוך לגיל הרך, והאחרונה שבהן בפעוטון "בייבי לאב" בראש העין. המקרה הצית מחאת הורים רחבת היקף, לאחר שנחשף כי הגננת, כרמל מעודה, ביצעה לכאורה מעשי התעללות קשים בפעוטות בהם טיפלה, והוגש נגדה כתב אישום בגין 18 מקרים שונים.

אמיר מדינה, ראש אגף מעונות יום במשרד העבודה והרווחה בדיון בוועדת החינוך, אמר כי "המשרד מוכן וערוך לתת רישיונות הפעלה לכל מעונות היום שיפנו אלינו, עד ה- 1.9.19 לגבי התקנות, אנו עמלים עליהם, יחד עם משרדים נוספים כמו משרד המשפטים, וצפויים לסיים איתם בחודשים הקרובים".

תקנות לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות 2018, שאמורות היו להיות מונחות עד 31 באוקטובר 2019, מיועדות לקבוע קריטריונים אחידים להפעלת מעונות יום לילדים עד גיל 3 ששוהים בהם שבעה פעוטות או יותר, ולהסדיר את הכללים לעניין הכשרת צוות המעון, מבנה המעון, כללי הבטיחות ועוד.

לכך השיב יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), כי "אני ממש לא אופטימי. התקנות לא יהיו מוכנות גם בעוד שנה".

מחאת ההורים בשרונה, תל אביב 7 ביולי 2019. דני מרון
מחאת ההורים בדרישה לשינוי חקיקה בפיקוח על המעונות לפני כשבוע/דני מרון

מדינה אמר כי בחודשים הקרובים אגף המעונות יעלה עם קמפיין ממוקד להורים, המבקש מהם לגלות ערנות ולבקש את רישיון הפעלת המעון. בנוסף, האגף קורא למפעילי הגנים להירשם לקבלת הכשרות על חשבון המדינה. "אישור הפעלה למעון דורש שלושה תנאים בסיסיים", אמר מדינה - "אי רישום פלילי לכל מי שבא במגע עם הפעוטות, לרבות מנהלי הגן, הכשרת מטפלות להתנהלות בטוחה ובנושא עזרה ראשונה לפעוטות ומבנה הולם וראוי של הגן".

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) שזימנה את הדיון בוועדת החינוך הוסיפה כי "זה לא סוד שהסיבה שחוק המעונות צלח היא מותה הטרגי והמיותר של יסמין וינטה ז"ל. אין יום לאחרונה שאנחנו לא פותחים את הטלוויזיה ומגלים על פרשת התעללות חדשה ואין שום מחלוקת - אנחנו חייבים לעבוד כל יום במהלך הפגרה כדי שהחוק ייכנס לתוקף במועד. זו המחויבות שלנו כלפי הילדים שלנו והדרך היחידה לעצור את הטירוף".

ח"כ מרגי סיכם את הדיון ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, על כך שהודעתו על העברת תחום המעונות למשרד החינוך לא בוצעה בפועל. "הוועדה רואה את זה בחומרה. אנו קוראים לשר העבודה, לשר החינוך ולשר האוצר להתכנס בדחיפות ולבצע בפועל את העברת הסמכויות באופן מיידי", אמר יו"ר הוועדה. עוד דרש כי על משרד העבודה ואגף מעונות היום ליישם את חוק הפיקוח "ככתבו וכלשונו", ולהחיל אותו כבר מתאריך 1.9 בשנה הנוכחית.

אז פנה ח"כ מרגי למובילי מחאת ההורים מראש העין, ואמר כי "בנימה אישית אני רוצה להודות - בשם כל הורי הילדים - כי לקחתם את הטרגדיה האישית של ילדיכם ויצאתם איתה לרחובות, כי לולא זאת היה עולם כמנהגו נוהג".

רשויות מקומויות יפקחו על המעונות בתחום שיפוטן

מאז התפוצצות הפרשה, הורים ברחבי הארץ, יחד עם שר העבודה והרווחה חיים כץ ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, קראו לנתניהו להסדיר את הנושא ולהעביר אותו לאחריות משרד החינוך. נתניהו הצהיר כי סיכם עם שר החינוך רפי פרץ כי הטיפול יעבור לאחריות משרדו. אולם מאז, משפטנים, ביניהם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הבהירו כי המהלך לא ייתכן בתקופת בחירות.

בעקבות זאת רשויות מקומיות, בהן ירושלים, ראשון לציון, רמת גן, הרצליה ואשדוד, הבהירו כי יפעילו תכניות שיפקחו על המעונות בתחום שיפוטן. בין היתר יפעילו רשת מצלמות אבטחה, יבצעו רישום מסודר במערכת העירייה ויעניקו אישורי בטיחות והדרכות פדגוגיות לצוותי הגן.

(עדכון ראשון: 09:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully