וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מברקי השגריר הבריטי: "טראמפ פרש מהסכם הגרעין כדי להרגיז את אובמה"

בדיילי מייל, שחשף את המזכרים הסודיים שהובילו להתפטרותו של קים דארוך, פורסם אחד נוסף חרף אזהרות המשטרה. לפי הדיווח, השגריר אמר כי נשיא ארה"ב עזב את ההסכם עם איראן מ"סיבות אישיות או אידיאולוגיות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מברק נוסף של שגריר בריטניה בארצות הברית דלף ופורסם היום (ראשון) ב"דיילי מייל", שחשף את המזכרים הסודיים של קים דארוך שהובילו בסופו של דבר להתפטרותו. במברק האחרון, נכתב כי הנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן "כדי לעצבן את ברק אובמה". הוא תיאר את המהלך כ"וונדליזם דיפלומטי".

לפי הדיווח, המברק נכתב כששר החוץ דאז בוריס ג'ונסון הפציר בארצות הברית ב-2018 להישאר בהסכם הגרעין, לאחר שובו מביקור בוושינגטון. דארוך כתב כי נראה שטראמפ פורש מההסכם "מסיבות אישיות". השגריר תיאר מחלוקות בתוך הממשל וכתב כי לבית הלבן אין אסטרטגיה ליום שאחרי הפרישה מההסכם. "התוצאה ממחישה את הפרדוקס של הבית הלבן: אתה מקבל גישה יוצאת דופן, רואה כל אחד פרט לנשיא, אבל במהות, הממשל הזה עומד לעשות מהלך של ונדליזם דיפלומטי, ממה שנראה כמו סיבות אידיאולוגיות ואישיות - זה היה ההסכם של אובמה".

עוד כתב דארוך: "יתרה מכך, הם לא יכולים לפרט שום אסטרטגיה של 'היום שאחרי', והמגעים עם מחלקת המדינה הבוקר מראים שאין שום תכנית לפנות לשותפות ולבעלות הברית (של ארצות הברית), בין אם באירופה או באזור".

ההדלפה האחרונה הגיעה חרף אזהרה של המשטרה לכלי התקשורת נגד הדלפות של מזכרים דיפלומטיים. עם זאת, עורכי העיתונים ופוליטיקאים בכירים - בהם ג'ונסון ושר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט, שאחד מהם יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה - תקפו את האזהרה שלו ואמרו כי זאת סכנה לחופש העיתונות ואמרו כי יתמכו בהדלפות כל עוד יש עניין ציבורי בהן.

שגריר בריטניה בארצות הברית קים דארוך מקשיב לנשיא טראמפ ולראשת ממשלת בריטניה מיי במסיבת עיתונאים משותפת בבית הלבן, 27 בינואר 2017. רויטרס
טראמפ כינה אותו "איש טיפש מאוד". דארוך במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 2017/רויטרס

בעקבות הביקורת, אמרו במשטרה כי אין להם כוונה למנוע פרסומים של סיפורים עם עניין ציבורי, אך הוסיפו כי הדלפת המזכרים החשאיים עשויה להיות עבירה על חוק הסודיות ושאין בהם עניין ציבורי. ב"דיילי מייל" הגנו על החלטתם לשחרר פרטים נוספים מהמזכרים.

דובר של העיתון אמר כי יש בהם "מידע חשוב" על המאמצים של בריטניה למנוע מטראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. "מה יכול להיות יותר עניין ציבורי מאשר הבנה טובה יותר של מה שהניע את ההחלטה הזו, שלה עשויות להיות השלכות משמעותיות על השלום בעולם?", אמר הדובר.

בתגובה, אמרו במשרד החוץ כי "זאת הדלפה לא מקובלת לחלוטין" של "מידע רגיש" והוסיפו כי על מקור ההדלפה "להתמודד עם ההשלכות". עוד נאמר כי "אלו לא חדשות" שבין בריטניה, שנותרה בהסכם הגרעין, לבין ארצות הברית, שהטילה מחדש סנקציות על איראן, יש גישות שונות ביחס לדרך הטובה ביותר למנוע מטהראן להשיג נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully