וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשרוסיה ואיראן עומדות מהצד, אסד נתקל בקיר הברזל של המורדים באידליב

13.7.2019 / 14:55

נשיא סוריה הבטיח להשיב לידיו את כל שטחי המדינה, אך הקרבות האחרונים הוכיחו כי זה יהיה בלתי-אפשרי ללא תמיכה רחבה יותר מצד איראן ורוסיה. הסטטוס-קוו של האינטרסים הסותרים בין מעצמות האזור, שאליהם משתחלת גם ישראל, מספק זריקת עידוד לארגוני האופוזיציה בשטח

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המתקפה של נשיא סוריה בשאר אסד על מעוז המורדים האחרון בצפון-מערב המדינה נתקלת בהתנגדות רבה מצד מתנגדיו, שמגובים על ידי טורקיה הנחושה לשמור על האזור בידיה. חודשיים לתוך המבצע הצבאי, המגובה על ידי רוסיה, במחוז אידליב וסביבותיו, והמשטר השיג מעט מאוד התקדמות, אם בכלל. זאת על אף שרשרת ההצלחות הצבאית שנחל מאז תחילת המעורבות הרוסית במלחמה ב-2015.

המורדים מצליחים לא רק להדוף את התקדמות צבא אסד, אלא להשתלט גם על שטחים, גם אם קטנים. גורמים בשורות האופוזיציה ומקורות דיפלומטיים אמרו כי הם מקבלים אספקה של טילי נ"ט מטורקיה, שלה יש נוכחות צבאית באידליב במסגרת הסכם הפסקת אש שהושג עם רוסיה בשנה שעברה. על אף תמיכה של חיל האוויר הרוסי, המעורבות הרוסית במתקפה זו מוגבלת יותר בהשוואה למערכות קודמות. מוסקבה ואנקרה שומרות על יחסים קרובים על אף שהן תומכות בצדדים יריבים במלחמה ההרסנית, שנמצאת בעיצומה של שנתה התשיעית. הן עומדות להשלים את עסקת טילי ה-S-400, למרות איומי ארצות הברית להטיל סנקציות על טורקיה, שחברה יחד עמה בנאט"ו.

לא ברורה גם מידת המעורבות של המיליציות השיעיות של איראן בחזית הזו, אחרי שהן שיחקו תפקיד מכריע בהצלחות הקודמות של המשטר לכבוש שטחים מידי המורדים. בשנה שעברה, הציר הסורי-רוסי-איראני הדף בעוצמה רבה ובתוך פרק זמן קצר יחסית את האופוזיציה מדרומה של המדינה, בסמוך לגבולות עם ישראל ועם ירדן. לאיראן, הנתונה תחת סנקציות אמריקניות כבדות, יש אינטרס משלה לשמור על יחסים קרובים עם טורקיה. כך, למעשה, נותר אסד כמעט לבדו וכוחותיו ספגו אבידות כבדים, לפי דיווחים שונים. יריביו, לעומת זאת, הכוללים את תחריר א-שאם (ג'בהת א-נוסרה לשעבר) הג'היאדיסטי ומורדים הנתמכים בידי טורקיה - מצליחים להתגבר על המחלוקות ביניהם.

לקריאה נוספת בנושא:
ספינות איראניות בנמל סוריה: הציר שבונה טהראן לאיום על ישראל
קבר אחים עם 200 גופות נמצא ליד בירת דאעש בסוריה
ללבנון נמאס ממיליון הפליטים הסורים שבשטחה

מתנדבים ממלאים שקי חול להגנה מפני ירי באידליב, סוריה, 13 יולי 2019. רויטרס
הלחימה תקועה. מתנדבים באידליב ממלאים שקי חול להגנה מפני ירי/רויטרס

אסד הבטיח להשיב לידיו את כל שטחי המדינה, אך הקרבות האחרונים מוכיחים כי יהיה זה בלתי-אפשרי מבחינתו ללא תמיכה גדולה יותר מצד רוסיה ואיראן. מלבד אידליב, הממשל בדמשק אינו שולט גם על צפון-מזרח המדינה, שם התבססו הכוחות הכורדיים הנהנים גם מנוכחות אמריקנית חרף רצונו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הסטטוס-קוו של האינטרסים הסותרים והמנוגדים בין מעצמות האזור, שאליהם משתחלת גם ישראל ופעולותיה לסילוק האיראנים, לא צפוי להשתנות בטווח הקרוב.

"הם אפילו משגרים טילים לעבר אנשי צבא, זה אומר שיש להם אספקה נוחה", אמר גורם בשורות המורדים. בטורקיה לא הגיבו על כך, אולם בחודשים האחרונים דווח כמה פעמים כי אנקרה האיצה את המשלוחים שלה לאופוזיציה, המכילים גם את הטילים האמריקניים המדויקים מסוג TOW.

עוד בוואלה!

''לצאת מהמים מיד'': הקריאה החריגה למתרחצים בעקבות הסחף החזק

לכתבה המלאה
מוכר צעצועים סמוך לבניין שנהרס במתקפה באידליב, 13 יולי 2019. רויטרס
300 אלף כבר נעקרו מבתיהם. אידליב/רויטרס

בתחילת המתקפה באפריל, פרצו הכוחות של אסד את קווי ההגנה של המורדים וכבשו כ-20 כפרים ועיירות, אולם במתקפת הנגד שהחלה בחודש שעבר האופוזיציה תפסה טריטוריות שטרם שוחררו בידי הממשל. במשטר טוענים כי הפעילות היא תגובה להפרות הסכם הפסקת האש, שהצליח להפחית את הלחימה באזור למשך כמה חודשים. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, כ-500 אזרחים נהרגו בתקיפות האוויריות ובהפגזות בין הצדדים.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין ובשאר אל אסד במהלך פגישתם בסוצ'י, רוסיה. רויטרס
מארג אינטרסים סבוך. פוטין ואסד בשנה שעברה/רויטרס

האו"ם אמר כי כ-330 אלף תושבים נעקרו מבתיהם, וזו אחת הסיבות הנוספות להתעקשותה של טורקיה למנוע את נפילת אידליב. בשטחה חיים כבר 3.6 מיליון פליטים סורים - יותר מבכל מדינה אחרת - המכבידים על כלכלתה. צבא טורקיה ניהל חילופי אש בכמה תקריות נקודתיות עם צבא סוריה, אולם אלו לא התרחבו ללחימה של ממש, אחרי מאמצי ההפרדה הרוסיים.

רמי עבד א-רחמן, ראש הארגון הסורי לזכויות אדם שמקום מושבו בבריטניה, תיאר את המבצע של המשטר כ"ככישלון בכל החזיתות", גם עבור רוסיה. ברשתות החברתיות, פעילי אופוזיציה שאבו עידוד מהביצועים של המורדים בשדה הקרב ויש שרואים בכך את "תחיית המרד" באסד שנדמה היה שמת סופית. למרות האופטימיות שלהם, נדמה יותר שרוסיה רוצה לייצב את השטח ולהתקדם במישור הדיפלומטי מאשר לאפשר לאסד לאבד שטחים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully