וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוגע בחופש הביטוי: ביהמ''ש קבע כי טראמפ הפר את חוקת המדינה

10.7.2019 / 1:07

הנשיא האמריקני ייאלץ לחדול מחסימות מבקריו מחשבון הטוויטר הפופולרי שלו לאחר שבית המשפט העליון לערעורים במנהטן קבע כי בכך הוא מפר למעשה את התיקון הראשון לחוקה. "נבחר ציבור לא יכול לפסול אנשים מדיאלוג מקוון בשל עמדותיהם''

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הפר את חוקת המדינה בכך שחסם משתמשים שביקרו אותו ברשת טוויטר מחשבונו הפרטי - כך קבע הלילה (רביעי) בית המשפט הפדרלי לערעורים בארצות הברית. בהחלטה שהתקבלה על ידי רוב השופטים בבית המשפט העליון לערעורים במנהטן, נקבע כי לפי התיקון הראשון המגן על חופש הביטוי, אסור לטראמפ להשתמש בפונקציית החסימה של טוויטר כדי להגביל את הגישה לחשבונו, המונה נכון להיום כ-61.8 מיליון עוקבים.

השופט סירקינג ברינגטון פרקר נימק את החלטת בית המשפט העליון ואמר כי ''התיקון הראשון אינו מאפשר לנבחר ציבור להשתמש בחשבון רשתות החברתיות עבור המטרות הרשמיות של תפקידו ולפסול אנשים מהדיאלוג המקוון בשל עמדות עמם נבחר הציבור אינו מסכים''.

עוד בוואלה! NEWS:
מפלסים את דרכם בשלג: התיעוד האחרון של המטיילים בהימלאיה
ארה"ב הטילה לראשונה סנקציות על חברי פרלמנט של חיזבאללה
עיריית רמת גן אישרה הפעלת הסעות בשבת; יהדות התורה - נסכל המהלך

ארה"ב הנשיא טראמפ בבית הלבן בוושינגטון, 9 ביולי 2019. רויטרס, אתר רשמי
הפר את התיקון הראשון לחוקה המגן על חופש הביטוי. טראמפ בבית הלבן, אמש/אתר רשמי, רויטרס

קלי לאסו, דוברת משרד המשפטים, אמרה בתגובה כי ''אנו מאוכזבים מהחלטת בית המשפט ובוחנים את הצעדים הבאים אפשריים''. הבית הלבן סירב להגיב. מנהל התקשורת החברתית של הבית הלבן, דן סקבינו נאשם גם הוא במסגרת המשפט. מטוויטר טרם נמסרה תגובה.

בשנת 2009 טראמפ הפך את חשבון הטוויטר שלו RealDonaldTrump@ למרכיב מרכזי ועם זאת שנוי במחלוקת בנשיאותו, בשל כך שבין היתר שימש ככלי לקידום האג'נדה שלו ולתקיפת מבקריו.

בחסימתו אנשים שהתבטאו נגדו, בהם שבעה משתמשי טוויטר, טראמפ מאתגר את התיקון הראשון לחוקת המדינה. מנכ''ל המכון לתיקון הראשון מטעם אוניברסיטת קולומביה, ג'מיל ג'אפר, אמר כי ''החלטת בית המשפט תבטיח את חיוניות והגינות המרחב הדיגיטלי שהפך לנכס חשוב ביותר לדמוקרטיה''.

עוד באותו נושא

בריטניה בסחרור אחרי מברקי השגריר על טראמפ: "יהיו השלכות חמורות"

לכתבה המלאה
ארה"ב הנשיא טראמפ מדבר על המדיניות הסביבתית של הממשל שלו בבית הלבן בוושינגטון, 8 ביולי 2019. רויטרס, אתר רשמי
חשבון הטוויטר ככלי לקידום האג'נדה שלו ולתקיפת מבקריו. טראמפ, שלשום/אתר רשמי, רויטרס

בית המשפט נתן את החלטתו לאחר שבמאי 2018 שופטת בית המשפט המחוזי במנהטן, נעמי רייס בוכוולד, הנחתה את טראמפ להסיר חסימות שביצע נגד משתמשי טוויטר. משרד המשפטים כינה את פסק דינה ''מוטעה באופן יסודי'' וטען כי טראמפ השתמש בחשבון הטוויטר על מנת להביע את דעותיו, ולא להציע פורום ציבורי לדיון.

שופט בית המשפט העליון אמר כי חשבונו של טראמפ נושא את ''כל הסממנים של חשבון המופעל באופן ממשלתי-רשמי'' וכי הוא משמש ''כאחד הכלים המרכזיים של הבית הלבן לניהול עסקיו הרשמיים''. לדבריו, טראמפ ועוזריו אפיינו את הציוצים של הנשיא כהצהרות רשמיות וכי אפילו הארכיון הלאומי רואה בהם רשומות רשמיות.

בנוסף, השופט פרקר מצא אירוניה במנהגו של טראמפ לצנזר את חופש הביטוי רק בפעמים בהן ממשלו ופקידיו נתונים לביקורת אינטנסיבית, נלהבת ורחבה מצד הקהל ברשת החברתית. ''עד כמה שוויכוחים ברשתות הדיגיטליות עלולים להיות לא נעימים, הם בכל זאת דבר טוב',' כתב בהחלטתו השופט פרקר. ''אנו מזכירים למערערים ולציבור כולו כי מניעת חופש הביטוי ממתנגדי הנשיא מובילה לשיתוק חופש הביטוי במובנים רחבים הרבה יותר''.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully