וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זה יעלה לכם ומה לא חובה לשלם: המדריך המלא לתשלומי ההורים

9.7.2019 / 21:55

בתום שורת דיונים, ועדת החינוך של הכנסת צפויה להתכנס כדי לאשר את טבלת תשלומי החובה והרשות לשנת הלימודים הקרובה. כיצד משפיעה ממשלת המעבר על אישור התשלומים, מה כולל המתווה החדש וכמה כל משפחה תשלם? כל התשובות - בפנים

צילום: ערוץ הכנסת

פחות מחודשיים לפתיחת שנת הלימודים תש"ף, משרד החינוך הגיע אמש (שלישי) להסכמות יחד עם חברי ועדת החינוך על אישור תשלומי ההורים. הוועדה, בראשות חבר הכנסת יעקב מרגי, אישרה שלושה רכיבים בלבד בתשלומים והיא תתכנס מחר כדי לאשר את טבלת הסכומים לשנה הקרובה. החלטת התקבלה כחלק מסיכום משותף שנקבע בין הצדדים על "מתווה לאישור בהסכמה של התשלומים".

לקראת אישור תשלומי ההורים מערכת וואלה! NEWS מסבירה מהי משמעות תשלומי החובה והרשות, מדוע עוכבה ההסכמה על סכום התשלומים, מה כולל המתווה החדש שהוצג ומה צפי התשלום לשנת הלימודים הקרובה.

לקריאה נוספת בנושא
הושגו הסכמות על תשלומי ההורים: כמה תשלמו על המסיבות והטיולים?
אושרו רק חלק מתשלומי ההורים; ההצבעה על הצגות וטיולים - נדחתה
מאות שקלים למשפחה: הצהרונים לא תוקצבו, ההורים ישלמו את המחיר

תלמידי תיכון למדעים ואומנויות ביום הראשון ללימודים, ירושלים, 1 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
תלמידי תיכון בירושלים/ראובן קסטרו

מהם תשלומי הורים?

חוק לימוד חובה קובע כי הלימודים בישראל הם חינם. עם זאת, לפי כמה סייגים לחוק מתאפשרת גבייה של תשלומים מהורים עבור שירותים נוספים מעבר לאלו שמתקצבת המדינה. התשלומים נחלקים לארבעה סוגים, כאשר התשלום הראשון נועד לביטוח תאונות אישיות והינו חובה לכל הורה, בעוד יתר התשלומים נקראים הינם רשות בלבד וההורים אינם מחויבים בכך.

תשלומי הרשות כוללים תשלומים עבור שירותי רשות כוללים סל תרבות, השאלת ספרי לימוד, טיולים, מסיבות במהלך השנה, ועד הורים יישובי וארגון הורים ארצי; תשלומים עבור תכנית לימודים נוספת (תל"ן); ותשלומים עבור רכישת שירותים מרצון שנועדו לרכישה מרוכזת לטובת הוזלה של מוצרים ושירותים עבור התלמידים.

כל התשלומים מחויבים באישור ועדת החינוך של הכנסת ומוגבלים בתקרת סכום מקסימלי אותו לא יכול לעבור בית הספר. לקראת פתיחת שנת הלימודים מדי שנה מפרסם משרד החינוך את ההנחיות ואת גובה התשלום המרבי, כפי שאושר בוועדת החינוך של הכנסת. הסכום הסופי ופירוט התשלומים מתפרסמים במסמך בשם "חוזר מנכ"ל".

עוד בוואלה!

"הישרדות VIP": לא יכולנו לקוות לשלישיית גמר יותר מבאסת

לכתבה המלאה
מחאת התלמידים: טיול שנתי עצמאי של התלמידים השובתים ברמת הנדיב, ינואר 2015. ערן גילווארג
טיולים שנתיים כלולים בתשלומי הרשות. תלמידים ברמת הנדיב/ערן גילווארג

מה עיכב את אישור תשלומי ההורים?

מזה תקופה שוועדי ההורים היישוביים מנהלים מאבק למרד נגד תשלומי הרשות והתל"ן. לדבריהם, מדינת ישראל אמורה לממן את העלויות הללו ולא ההורים, שכן תשלומים אלו אמורים להיות חלק מחוק חינוך חובה. המוחים טוענים כי אותם תשלומים מובילים להרחבת הפערים בין קבוצות סוציו-אקונומיות שיכולות לשלם על טיולים שנתיים ושיעורי העשרה לבין כאלו שידם אינם משגת.

טבלת תשלומי ההורים מאושרת בכל שנה על ידי הכנסת, אולם השנה, מאחר ומכהנת ממשלת מעבר, ועדת החינוך תלויה בוועדת ההסכמות. לכן, נדרש גם אישורן של הליכוד וכחול לבן כדי להעביר את התשלומים. נציגי כחול לבן הודיעו כי הם מתנגדים לכך, כחלק מהצטרפותם לוועדי ההורים.

מה המתווה החדש שהוצג?

לאחר שוועדת החינוך של הכנסת אישרה שלושה רכיבים בלבד בתשלומי ההורים - ביטוח תאונות אישיות, השאלת ספרי לימוד והזנה (ארוחות המסופקות במסגרת חוק ארוחה יומית לתלמיד) - נציגי משרד החינוך וחברי הוועדה החליטו על "מתווה לאישור בהסכמה של התשלומים", לפיו הוסכם כי נושא תשלומי ההורים נדרש להסדרה ופיקוח, ובכלל זה הגברת הפיקוח והאכיפה בסוגיית התל"ן. במסגרת המתווה נקבע כי הממשלה תפעל בתהליך רב-שנתי להפחתת תשלומי ההורים כבר משנת הלימודים הקרובה.

כמו כן, החל משנת הלימודים תש"ף יממן המשרד את עלות תעריפי המסיבות הכיתתיות בהיקף של 20 מיליון שקלים. סעיף המסיבות הכיתתיות, בסך 24 שקלים, יוסר מתשלומי ההורים.

ND - כמחצית מתלמידי התיכון לא ישתתפו בשנת הלימודים הבאה בתכנית להשאלת ספרי לימוד. מערכת וואלה! NEWS
השאלת ספרי הלימוד אושרה. פרויקט השאלת הספרים/מערכת וואלה! NEWS

כמה צפויים ההורים לשלם החל משנה"ל הקרובה?

בשלושת הרכיבים שאושרו על ידי ועדת החינוך של הכנסת לא יחול שינוי במחיר מהשנה שעברה. תשלום החובה עבור ביטוח ימשיך לעמוד על 49 שקלים החל מגן הילדים ועד לכיתה י"ב. עלות השאלת ספרים תנוע בין 280 ל-320 שקלים. באשר להזנה, התשלום עבור כל משפחה יתבסס על הכנסתה החודשית לנפש.

לפי הסעיפים שממתינים לאישור ועדת החינוך של הכנסת, סכום סל התרבות ינוע בין 79 שקלים לגיל הרך ועד 176 לתלמידי י"ב, מסיבות סיום בין 54-200 שקלים, השאלת ספרי לימוד 280-320 שקלים ומחיר הטיולים ינוע בין 60 שקלים לגיל הרך ועד 616 לתלמידי התיכון.

מחישוב ממוצע של סך כל תשלומי ההורים הצפויים בשנת הלימודים הקרובה עולה כי הסכום עבור תלמידי קדם יסודי הוא 269 שקלים, תלמידי בתי הספר היסודיים ישלמו 690 שקלים, חטיבות הביניים 1,112 שקלים ואילו סכום התשלומים הממוצע עבור תלמידי התיכון הוא 1,286 שקלים.

תשלומי ההורים לשנת תש"ף. אתר רשמי
תשלומי ההורים לשנת תש"ף/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully